Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

OK att använda Nikon D50 i minusgrader?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikj.se

Aktiv medlem
Hej alla glada,

Nu när jag under gårdagen _äntligen_ fick hem min Nikon D50 (köpte kameran i paket tillsammans med 18-55 och 55-200 samt minnsekort och väska) har jag börjat lusläsa manualen.

I denna kunde jag snabbt läsa att batteriet inte skulle användas vid temperaturer under 0 C eller över 40 C.

Hur allvarligt är det att vistas ute i ett par minusgrader (max -5/-10 C), för att ta de där alldeles underbart ljusa och vackra vinterbilderna?

Minskar batteriets kapacitet (såväl för stunden som långsiktigt) utifall man under en längre tid vistas i en miljö med låg temperatur?

Har sökt på forumet men då har det mest handlat om D70 och att kameran i sig krånglat i kyla (och ofta har det då handlat om något mer extrema temperaturer).

Varmaste av tack på förhand, från en färsking här på forumet.

MVH
// Henrik J
http://www.henrikj.se

Du bör ringa Nikon och be om lov.. :)

Allvarligt talat, det gäller att tolka siffrorna rätt. Nikon garanterar bara prestanda ner till 0 grader, men kamerorna funkar när det är kallare. Displayen kan få problem neråt minus 20.

Det finns många här på FS som kan vittna om att det inte är några problem att plåta när det är kallt förutom att det suger batterikraft.

Långsiktigt tar inte batteriet skada så vitt jag känner till.

det står spaltkilometer i forumet om kameror, digitalkameror, minusgraer, kyla, och allt du kant tänkas vilja veta om just ditt problem, sök

I canons produkt katalog så står det för samtliga digitala slr:r så är min. temp 0celsius, men om du funderar på att fota vid endast 5-10 minusgrader så går det säkert bra bara du har bra kroppsvärme, om du förstår vad jag menar. Det bästa är nog att bara ta ut ett objektiv åt gången på det sättet kan du lättare hålla den varm. (aningen förutsägbart) ;P

Det känns som att några få minusgrader då inte borde vara något problem. Något extra batteri har jag inte, så jag får väl helt enkelt acceptera att fotosessionerna i vinterkylan blir något kortare. ;)

Bara väntar på att det skall bli helg, så att man kan ge sig ut i hetluften medans solen är framme.

Tack för era svar...

MVH
// Henrik J
http://www.henrikj.se

Min kamera är med jämt, den har legat i bilen hela helgen på dgarana och det har inte varit varmt direkt.

Nej jag skulle inte oroa mig för det.

Inga batterier gllar kyla, men i normalfallet så kan du fota vääääldigt länge med D50 så du behöver inte oroa dig för att det ska ladda ur.

Ett batteri "gör" ju ström av en kemisk reaktion. Det som händer vid låga temperaturer är helt enkelt att reaktionen går långsammare; färre elektroner far iväg, dessutom under kortare tid = kameran kroknar snabbt.

Enstaka "köldknäppar" gör inget märkbart med batteriet på lång sikt, även om det är viktigt att se till att batteriet är fulladdat om man ska ut i många minusgrader. Ladda inte ett iskallt batteri heller, låt det tina först. Det funkar ju på samma sätt när man laddar; batteriet klarar inte av att ta emot full laddning om det är kallt. Dessutom kan laddaren rapportera att batteriet är felaktigt (om du har en bevakande laddare alltså...) pga att det inte uppför sig som förväntat.

Batteriet kan i alla fall teoretiskt frysa sönder (-50 i skuggan typ...), och ett tomt batteri är mycket känsligare. Att låta ett batteri vara fryst länge (dagar) dödar det dock. Blir samma sak som om man låter ett batteri (NiMh, vet inte hur det är med Li-jon) självurladdas helt (tar 9 månader ungefär), kemin i batteriet kräver att det används (laddas/laddas ur) för att inte tappa förmågan att "flytta" elektroner.

Även om det är -20 ute värms ju kameran upp av spillvärmen från kroppen. ska man vara ute längre är det nog läge att ha det i en innerficka. Batteriet i sig värms ju upp när det laddas ur. Det är inte ovanligt att batterimätaren visar mer efter 50 bilder i kyla.

Själv har jag slutat fota, jag bara laddar upp/ur mina batterier. Det är roligare :)

Själv har jag haft min D-100 ute i 20 gradig kyla timtal i sträck utan några som helst problem.Det som rekommenderas är att inte ta in kameran direkt från extrem kyla till rumstemperatur.Detta för att undvika ev. kondens som kan uppstå då.Om du har en kameraväska så lämna kameran kvar där så får den "tina upp" långsamt.

Brejdol skrev:
Att låta ett batteri vara fryst länge (dagar) dödar det dock.

Säkert? Varför förvarar då exempelvis militären uppladdningsbara batterier som inte ska användas på ett tag, i frysen?

Visst kan man skydda sin kamera och utrustning och förvara det i ett kassaskåp i ett vältillslutet blyfodral. Men vill man använda kameran för att ta bilder, så ska man inte vara för rädd för risken att utsätta den för slitage.

Allting slits ut med tiden, både kameran, batterierna och annat, men det innebär inte att man ska sitta inne och låta bli att fota. Man kan alltid köpa ett nytt batteri eller en ny kamera, men man kan inte alltid få tillbaka ögonblick man skulle ha viljat dokumentera.

Jag har under denna vinter utsatt kameran för kyla och väta extremt mycket. Naturligtvis skyddar jag utrustningen så långt det går, men bilden kommer alltid i första hand, skyddandet av utrustning i andra hand.

Det enda jag är ytterst noga med i handhavandet av utrustningen, är att inte repa objektiven vid objektivbyte, bl.a. därför att värdet på dessa består mycket bättre än i övrig utrustning. Är de i fint skick kan man sen få ett hyfsat pris när man byter upp sig. Aldrig ner. ;)

Så mitt svar till trådskaparen Henrik är att, ut och fota!

Senast ändrad:
Eeros skrev:
Allting slits ut med tiden, både kameran, batterierna och annat, men det innebär inte att man ska sitta inne och låta bli att fota. Man kan alltid köpa ett nytt batteri eller en ny kamera, men man kan inte alltid få tillbaka ögonblick man skulle ha viljat dokumentera.

Jag har under denna vinter utsatt kameran för kyla och väta extremt mycket. Naturligtvis skyddar jag utrustningen så långt det går, men bilden kommer alltid i första hand, skyddandet av utrustning i andra hand.

Håller helt med!

Återuppståndelse

Jag tar upp tråden igen...

Hur fungerar det med kyla i 8h? Nu är vintern här och det borgar för fotoexpeditioner (promenader) i kylan, samt skidåkning. Jag har en D80 med ett batterigrepp. Planerar att köpa ett batteri till, så att jag klarar mig ute i fjällen. Så jag antar att det borde räcka? Men hur klarar sig kameran? Det finns ju risk för att det blir neråt -20°C...

Eller vad finns det för tips så att kameran klarar sig? Att ha den innanför jackan känns inte alltid så lockande... Ska jag köpa såna där värmeplattor (såna man trycker på för att de ska generera värme och kokar upp för att återfå förmågan) och lägga i kameraväskan kanske?

Re: Återuppståndelse

joelchr skrev:
Jag tar upp tråden igen...

Hur fungerar det med kyla i 8h? Nu är vintern här och det borgar för fotoexpeditioner (promenader) i kylan, samt skidåkning. Jag har en D80 med ett batterigrepp. Planerar att köpa ett batteri till, så att jag klarar mig ute i fjällen. Så jag antar att det borde räcka? Men hur klarar sig kameran? Det finns ju risk för att det blir neråt -20°C...

Eller vad finns det för tips så att kameran klarar sig? Att ha den innanför jackan känns inte alltid så lockande... Ska jag köpa såna där värmeplattor (såna man trycker på för att de ska generera värme och kokar upp för att återfå förmågan) och lägga i kameraväskan kanske?
Om du har ryggsäck så kan du ha kameran närmast kroppen, så blir den inte sådär extremt kall. Sen stoppar du lämpligtvis ett batteri i fickan så att det håller sig varmt, så kan du byta till det när det i kameran vissnat av kylan. Sen byter du tillbaka när nästa blivit för kallt.
Jag har bara varit ute under några timmar i -10 med min fd. D50, men det gick utmärkt. Batteriet funkade hur bra som helst till och med.

Jag har fotat skidor, fem månader om året, i flera år utan några problem alls.
Även på riktigt hög höjd, där det varit långt under 20 minus.
Batteri tiden blir kortare, men inte så att det tar slut efter ett par bilder.
Nör min Canon 20D är fulladdad (har batteri grepp med två batteri) har jag aldrig lyckats ta slut på det på en dag, efter mycket mer än 1000 bilder.
Har till och med tappat ner kameran i en meter lössnö, och inte ens då hände något, tog bilder så fort jag blåst bort all snö

Det enda man skall tänka på är när man tar in kameran från kylan, att låta den värmas upp långsamt. Det bildas massor av kondens när den går från varmt till kallt, och det måste försvinna innan man använder en.

Annars är det bara att dra ut i vintern och skjuta bilder till man blir blå i ansiktet.

/magnus

Jag har fotat i 20 grader kyla, Batteriet är det stora problemet men ett tips är att ta ut det ur kameran då och då och lägga det i byxfickan för uppvärmning så återfår det effekt för en stunds ytterligare fotografering. Idealet är kanske att ha två batterier och byta emellan varven. Så jobade jag. Batteríerna laddas, vad jag förstår, inte ur i kylan utan det är de kemiska processerna som går ner i varv vilket får det att fungera tillförlitligt. Som sagt, en stund i byxfickan är rådet.

Hi folks

Det är faktiskt två två problem som du kan råka ut för eller kanske till o med tre.

1. Batteriet gillar inte kylan. Min D100 klarar ca 600 nef i 20 grader men bara 200-300 i minus 30 grader. Min D2X klarar vanligtvis 1000-1500 Nef men bara 400-600 i minus 38 som jag har arbetat i som lägst. Om du bara kan hålla batteriet varmt så är det inget problem. Jag har dessutom lagrat/förvarat kameran utomhus i minus 20-38 grader under nätterna för att jag ville minimera kondensen (se punkt 2)

2. Kondens. I riktigt kallt väder så bildas det lätt kondens på sökarokularet av din andedräkt eller bara av kroppsvärmen. Man får helt enkelt hålla andan när du har kameran vid ögat. Att gå in och ut i kylan från ett uppvärmt hus kan vara förödande för kameran. Det kan bildas fukt över allt. Både innuti kameran och utanpå. Fukten utanpå är väl oftast inget större problem men när det bildas fukt på kretskorten inne i kameran......I en normal svensk vinter, ner till minus 20, är det inga som helst problem men där under...Därav är det oftast bättre att aldrig värma upp kameran under längre fotopass. Som jag nämnde tidigare så har jag haft min D2X utomhus i minus 20-38 grader i en vecka utan att värma upp den. Tog bara in batterierna för uppladdning varje kväll. Ett alternativ är att hela tiden ha kameran uppvärmd innanför jackan och bara ta ut den när du ska fota. Nu är det inte så kul att ha en D2X med påmonterat AF-S70-200 innanför jackan. Lite väl stor :)

3. Under minus 20-25 börjar displayerna bli otillförlitliga. Långsamma och kan i bland visa något helt annant är vad du förväntar dig. Fungerar normalt igen efter att kameran blivit uppvärmd.

Mankan

ANNONS
Götaplatsens Foto