Annons

Ok... nu behöver jag hjälp... 50mm af...

Produkter
(logga in för att koppla)

fabbe72

Aktiv medlem
Gamla modellen utan D...

Varför blinkar min display på d200:an feEE med min gamla normalglugg på (AF NIKKOR 50mm 1:1,8)... HIttar inte felkoden nånstans....

Det ända som jag upptäkt är när den "låser" på f22 är att kameran börjar uppfatta det som att bländaren är inställd på 5,6.... och låset är på bländare 22...

Hmmm... HIttar ingen bra lösning...

Efterfrågar alla som kör gamla gluggar....!

Tacksam för svar!

Är det ett nyupptäckt problem? Har du kört med gluggen innan?

På pentax K10D är man tvungen att gå in i menyn och tillåta manuell bländaröppning när man sätter på gammal optik.

Det är tyvärr det enda jag kan hjälpa med...

du ska låsa objektivet på f/22 för att kameran ska kunna styra bländaren helt själv. prova att ställa in bländaren från kameran sen ska du se att det funkar...

tack!

det löste problemet...!

kändes bara konsigt att inte använda bländar ringen... :D

gammal fm fantast som man är...

ps. jag gillar att det blir lite tele effekt på 50mm på dx sensorn.... väntar bara på en 35 mm af glugg på 1,8 8 eller så nu...

jag tror du kan ändra i kameran så du styr bländaren med bländarringen istället, iallafall kan jag ändra det via en custom-inställning på min D1H.

nikon har ju en 35/2, och sigma har en 30/1.4, duger nåt av dom objektiven istället för en 35/1.8? :)

Och det kan jag bekräfta.

Custommeny, f5, manövervred närmare bestämt.

teleeffekt, jo, 50 är ett trevligt korttele på en d200.

MattiasL skrev:
Och det kan jag bekräfta.

Custommeny, f5, manövervred närmare bestämt.

teleeffekt, jo, 50 är ett trevligt korttele på en d200.

Oj, har bara haft D200 i över 1 år och inte uppmärksammat detta!

Som jag hade saknat bländarringen. Men nu testade jag att använd ringen och märkte att jag är helyt avvänjd vid detta. Saknar min lilla ratt ist. Shit vad fort man blir omvänd....

Tack ändå för denna feature-påminnelse.

// Maxe

Jag som är vänsterhänt vill gärna ha så mycket som möjligt på vänsterhanden. Förmodligen skulle jag vänja mig jättefort vid höger pekfinger, men jag har ett gäng manuella objektiv också, och då måste jag använda ringen. Bra att vara konsekvent.

MattiasL skrev:
Jag som är vänsterhänt vill gärna ha så mycket som möjligt på vänsterhanden. Förmodligen skulle jag vänja mig jättefort vid höger pekfinger, men jag har ett gäng manuella objektiv också, och då måste jag använda ringen. Bra att vara konsekvent.
Det kanske är lättare med tummen? Jag har kastat om hjulens funktioner, eftersom jag mestadels kör tidsautomatik, och det känns mycket bättre att styra bländaren med tummen. Pekfingerhjulet är lite för trögt och "svårt att hitta" ibland.

ANNONS
Götaplatsens Foto