Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ok, plåtat, photoshopat - Sen då?

Produkter
(logga in för att koppla)

basalorum

Ny medlem
Hej, Ny här på forumet. Inget proffs och inte superamatör, men har alltid gillat att fotografera och har nu tagit steget in i systemkameravärlden för andra gången, förra gången var det på den glada analoga tiden. Har haft ett antal megapixelkameror av ökande pixelantal nåt decennium men bara kompakt.

Har ett antal gigabyte, eller terrabyte med digitalkort liggande på datorernas hårddiskar, backup och så där.

Men

De ligger liksom bara där och dräller. Emellanåt plockar man upp lite på skärmen och det är ju skoj. På gamla papperstiden hade man(de är iofs kvar) en massa kuvert med kort i. Och fotoalbum som släpade efter med en 3-4 år för att man inte orkade sätta in. Men albumen var nåt att bläddra i i alla fall.

Men nu då? Då det funnits det här digitala i decennier. Hur avnjuter ni era bilder? Bara går till rätt mapp, drar igång picasa eller nåt och kör det inbyggda bildspel? Finns det nåt bättre? För en som inte orkade klistra in bilder i album, och som säkert inte orkar göra grunkor i Moviemaker eller Powerpoint (Nej jag äger ingen MAC).

Hur avnjuter ni era alster?
 

perals

Aktiv medlem
Bildspel och web/blog-gallerier. För tryckta bilder: prova fotobok hos blurb.com, fantastiskt bra, eller skriv ut större förstoringar till väggen hos Crimson.

Finns säkert en massa bra andra förslag också.
 

Casimir

Aktiv medlem
Re: rm -r

Fotobok med eller utan tillhörande text, förstoringar på väggen, almanackor i julklapp, websidor till vänner och bekanta, facebook förxatt berätta om sitt liv eller skicka in till tävling eller utställning. Sätt ihop en portfölj inom ett motivområde för att visa andra.

När fantasin tryter så hjälper två beprövade UNIX-kommandon, cd / och rm -r. Se dessutm till att vara inloggad som root :-;

/Casi
 

Jan Emanuelsson

Aktiv medlem
Skärmsläckare

Ytterligare alternativ till bildanvändning.
Samla kopior av favoriterna i en egen mapp för att använda till skärmsläckaren på datorn.
Funkar ju bra att lägga till hur många som helst (nästan) efter hand, eller ta bort
 

gatsu

Aktiv medlem
...eller skaffar du en blogg du slänger upp dina alster i för allmänheten, bekanskapskretesen att beskåda?

Sen kan man ju fortfarande få fram bilderna på papper, fotokungen.com har ju 20*30cm kopior för 8:-/st. Inte fel att hänga upp lite hemma på väggarna heller!
 

Mesch

Aktiv medlem
Sen kan man ju fortfarande få fram bilderna på papper, fotokungen.com har ju 20*30cm kopior för 8:-/st. Inte fel att hänga upp lite hemma på väggarna heller!
Jag fixar kopior via Crimson och sätter i svarta IKEA-tavelramar i trä. Ger bort till släkt & vänner så jag får plats med nya. :)

Målet med fotograferandet är väl någon form av erkännande för ens arbete. Då behöver man ju visa upp det på något sätt inte låta det ligga på hårddisken i väntan på ett hårdvarufel.
 

Kinkladze

Aktiv medlem
Jag har funderat lite på samma sak, det blir ju sådana mängder!

Jag ska i alla fall börja göra lite temaböcker har jag bestämt mig för.

När jag pluggade foto i USA så var vi i en av kurserna tvungna att sätta ihop en bok/portfolio på ett tema med minst 8 bilder, jag gjorde en med bilder från Las Vegas och den är jag glad över att jag har även fast det kanske inte är det bästa jag har gjort i bildväg.
 

grebe608

Aktiv medlem
Förutom ovan nämda exempel, gör jag som förr i tiden, d.v.s. jag sammlar familjen framför duken (100 tums fast duk som även används flitigt till TV och film) och slår på projektorn. Det är ju något särskilt med att se bilder riktigt stort.
 

William Spiik

Aktiv medlem
75% av bilderna åker ner i papperskorgen (eller lämnas i någon mapp som jag aldrig besöker).

Resten redigeras. Sen vad som händer är lite olika, vissa åker upp här, och om jag någon gång får till en riktig pangbild (tyvärr inte hänt ännu) så ska jag göra en tavla av bilden. :)
 

cstinaaa

Aktiv medlem
fick erbjudande om en helt gratis fotobok (hård pärm, bästa valbara kvalitét) från fujidirekt nån gång i höstas. plockade ut favoriterna från vår USA resa 2005 på 24 sidor och kompletterade med lite text.

mor och far fick denna i julklapp - vilken succé! och eftersom erbjudandet gällde 1 gång per hushåll så kunde även mormor och farfar få varsin hemskickad. allt gratis!
riktigt kul grej! planerar att göra fler framöver om tid finns.

i övrigt så gör jag inte mycket med bilderna. 2008 samlade jag ihop ca 200 bilder från digitalåren och klistrade in i album. det blev lite slarvigt gjort tyvärr :( tycker albumet saknar känsla..
 
ANNONS