Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ok, ska trycka en bild ca 20x20 cm

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Hallå.

Känner krögaren kvarterskrogen. Har nu filat lite på en bild som jag tänkte sätta i en fyrkantig ram och ge till krogen (om det blir bra).

Har ingen aning om hur jag ska gå tillväga för "bäst" resultat. Är ingen pixelpeeper, men vill hemskt gärna få tips om lämpliga handgrepp innan jag trycker ut den på min skrivare som tar max A4.

Originalet är runt 2800x2800 pixlar, och enligt Photoshop ca 30x30 cm. Oskärpt än så länge. Ska jag minska till "motsvarande" 20x20cm (för sån ram hade jag tänkt köpa) och sen skärpa till, och i så fall hur? 100% i PS är ju mycket större än 30x30cm, och då undrar jag hur jag ska skärpa den för att resultatet utskrivet ska kännas lagom skarpt.

Tacksam för tips!

Bilagor

• IMG_2083 400.jpg
    IMG_2083 400.jpg
    88.2 KB · Visningar: 308
Det bästa sättet är att testa sig fram. Det kostar ju inte så mycket att dra ut några stycken bilder och se vilken som blir bäst, eller hur?

Originalet är runt 2800x2800 pixlar, och enligt Photoshop ca 30x30 cm. Oskärpt än så länge. Ska jag minska till "motsvarande" 20x20cm (för sån ram hade jag tänkt köpa) och sen skärpa till, och i så fall hur? 100% i PS är ju mycket större än 30x30cm, och då undrar jag hur jag ska skärpa den för att resultatet utskrivet ska kännas lagom skarpt.

Tacksam för tips!
Om du lägger den i en upplösning på 360 ppi får du en optimal upplösning för utskrifter på en Epson-skrivare och du får en storlek på 20 x 20 cm. En lagom radie rör sig då om 1,5-2 pixlar och mängden bör nog ligga runt 125-175%. Då har jag antagit att du använder Photoshops oskarpa mask för skärpningen. Kolla på bilden i 50% förhandsvisning, så får du en god koll på hur bilden kommer se ut efter utskrift.

Stefan

Skärpning är både smaksak och beroende av bildinnehållet, så det är nog som sagt bara att prova sig fram. Ofta säger man att man ska skärpa så att det ser aningen för mycket ut på skärmen, då blir det bra på utskriften

ANNONS
Götaplatsens Foto