** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

OK stativ runt 1000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Blizwire

Aktiv medlem
Hej,

Jag är ute efter hyfsat billigt stativ (läs runt 800-1000kr) som är tillräckligt stabilt för att hålla uppe ett 70-300 objektiv.
Efter att ha läst in mig en del på stativ här på Fotosidan så förstår jag att de flesta anser att stativ under 1500-2000 kr bara är att slänga direkt, framförallt "cheapo"-varianterna runt 200-400 kr. Så jag tänkte att om man ökar budgeten lite så kanske man kan få något som i alla fall går att fota skapligt med.
Jag har inga jättebehov av ett stativ egentligen. Tycker mest att det hade varit smidigare än en bean bag eller ihoprullad tröja när man ska ta bilder i lite sämre ljus mm.
Främst kommer jag ha det till surf/kite-bilder och där har man ändå hyfsat korta slutartider, så skakoskärpa är nog inget problem.
Det hade ju så klart varit fint med lite fancy funktioner som möjlighet att vinkla ut benen för macro eller hänga kameran upp-och-ner, men det är inget måste...

Någon som har testat något av följande som kan ge lite tips?

Hama Traveller Compact Pro - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=546765
Digipod Attitude A2841P - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=545131
Velbon Sherpa 250r - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=544078
Dörr A4 + HB-36 - http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380024

Det sista är mest med som jämförelse, egentligen tycker jag att det är lite för dyrt, men många har ju skrivit gott om det...
 

Hm, tack för svar, men begagnat går tyvärr bort. Visst, man får säkert mycket mer för pengarna, men jag orkar inte med strulet att hitta en pålitlig köpare, få saker skickat etc.
Så det får bli nytt...
 
Har bara erfarenhet av Digipodstativet, men det kan jag iaf rekommendera i den prisklassen. Det är det bästa jag själv har klämt på när det handlar som såpass billiga stativ.
Utifrån bildena får jag ingen jättebra känsla för hama- och velbonstativen. Dels ser huvudena inte så kul ut och själva stativen SER inte så förtroendeingivande ut på bild. Sen är det ju inte säkert att den känslan jag får stämmer. :)
 
Dörr:s stativ är trevliga. Funktion före form.

Dock så bör du ha en skaplig kulled om du ska ha ett 70-300 monterat. Dessa har ju som regel ingen stativ-fot, och det blir ganska framtungt. Om kulleden svajar hjälper det inte med ett bra stativ.
Man kan dessutom montera en krok under stativet och hänga en påse sten för att stabilisera om man så vill.

Jag skulle varmt rekommendera Dörr-paketet.
 
Skulle också helt klart rekommendera begagnat. Visst finns det risker med att köpa begagnat men kan man se på det dvs köpa ansikte mot ansikte så är ett köp av ett begagnat stativ helt säker felfritt från elfel och skeva linser.
 
Skulle också helt klart rekommendera begagnat. Visst finns det risker med att köpa begagnat men kan man se på det dvs köpa ansikte mot ansikte så är ett köp av ett begagnat stativ helt säker felfritt från elfel och skeva linser.

Jag är i vanliga fall för att köpa beg saker, men det känns som att marknaden för beg stativ i denna prisklassen inte är särskilt stor. Plus att när man väl hittar nån så gäller det ju att de bor relativt nära, ska man resa nånstans så kommer ju nästan resan kosta mer en stativet....

Så jag föredrar nog nytt faktiskt. Är inte så jättekräsen när det gäller stativ, vill mest ha något som är bättre än ett superbudget för 400 kr som inte ens klarar att hålla uppe kamera + objektiv.

Hama stativet tycker jag verkar lovande. Teoretiskt så har det ju alla features som ett finare stativ, men jag kan inte hitta några riktiga reviews eller omdömmen om det på nätet så det tar emot lite... Plus att det verkar inte finnas i några "vanliga" butiker så man kan komma in o klämma på det.....
 
Jo, det är som du säger en större trygghet att köpa nytt.

Det speciella annars med stativ är att för den som börjar med foto och blir biten av det köper ofta flera stativ under ens livstid. Själv så när jag började fotografer i åldern runt 15 så kom jag på efter ett tag att jag behövde ett stativ. Köpte då ett av de billigaste i affären. Efter ett tag såg man att vissa fotopolare hade stativ som var lite mer gedigna. Det stativ man hade var inte det bästa. Köpte då upp mig till bättre stativ med (obyttbar) panoramahuvud. Efter ytterligare en period och man köpt objektiv med längre brännvidd kom man på att det inte var helt perfekt. Så det blev ett stabilt trästativ (av märket Stabil) med Manfrottos då största kulled. Nu kändes allt bra.....men när man var ute och gick ett tag tex i skogen så började kroppens klaga. Till slut blev det ett svindyrt Gitzo-stativ med en av de bästa kullederna (RRS BH55). Så nu är jag ganska nöjd (tills det dyker upp något lika bra men lättare :).
 
Har klämt lite på Digipodstativet och vill minnas att kändes helt ok. Har själv ett Dörr A4, dock inte med kulleden som länkades utan ett manfrotto 3-vägshuvud. I mina händer känns den kombon mycket stabil och gedigen med tanke på prislappen. Tror absolut det duger för ändamålet.
 
Beställde ett Dörr A4 + HB-45 kulled (den större varianten). Bör ju hålla fint =)
Får testa det när det kommer senare i veckan...
 
Jag hade tidigare Digipod stativet och det räckte definitivt föra mina behov (hade som mest 5D med batterigrepp och 100mm macro på). Ett av plastlåsen gick dock sönder efter 1.5 år av ganska mycket användande och kånkande.
 
Tycker mest att det hade varit smidigare än en bean bag eller ihoprullad tröja när man ska ta bilder i lite sämre ljus mm.

Jag tycker precis tvärtom. Vill ha något som funkar nästan lika bra som stativ men som inte är lika stort att bära med sig och framförallt inte alls i närheten av lika tungt, ja då har jag med mig min beanbag (som kan fyllas med vätskor eller vad som helst annat).

Jag har stativ, ett Benro av de dyrare modellerna men jag var sniken och köpte INTE kolfibervarianten. Snacka om att slänga pengar i sjön. Jag bär aldrig med mig den besten.

Om du verkligen vill ha ett trebensstativ så se till att köpa kolfiber annars kommer du ångra det längre fram. STOR skillnad i vikt när du går omkring med det.
De där Dörr stativen verkar intressanta men tyvärr är dom för svaga och klarar bara max 6kg men det kanske räcker för dig. Tänk på framtiden, om du kommer skaffa makro o massa ljussystem som ska hänga på stativet, eller ett riktigt fint objektiv (dom väger mycket), för då räcker inte den låga vikt som Dörr stativen (alla fall de på CyberPhoto) stödjer.
 
ANNONS