Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

OLED eller IPS för foto - vad är era erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Lindgren

Aktiv medlem
Jag är på väg att skaffa en ny laptop och tvekar mellan OLED och IPS. Vilken typ av skärm är bäst för fotoredigering? Sajter som recenserar datorer gör det oftast med fokus på spel eller film - inte ur en fotografs perspektiv.

Jag skulle gärna vilja höra era erfarenheter/rekommendationer.

Är burn-in fortfarande ett problem med den senaste generationens OLED-skärmar?
 

Brix

Aktiv medlem
OLED är ju helt överlägset LCD sett till svärta och kontrast. När det gäller färger så tror jag nog OLED och LCD/IPS kan vara ungefär lika bra, det handlar nog mer om att kolla på specifika modeller.

Om man vill ha så korrekt färgåtergivning som möjligt så är det ju även viktigt att kalibrera skärmen. Sen bör du också fundera lite på om du t.ex vill ha adobeRGB eller om du nöjer dig med sRGB. Vet inte om det finns så många laptop-skärmar som stödjer adobeRGB ens iofs.

Inbränning är inget man behöver oroa sig för på senaste årens OLED. Ska nog till rätt mycket för att lyckas få det.
 

Håkan Lindgren

Aktiv medlem
Den dator jag funderar på erbjuds med både OLED och IPS-skärm, som båda klarar 100 % DCI-P3 (något mindre färgomfång än Adobe RGB). Det är därför jag undrar över skillnader/fördelar/nackdelar med att välja OLED eller IPS.

Självklart kalibrerar jag min skärm ...
 

lonian

Aktiv medlem
På laptop hade jag inte oroat mig för inbränning då jag personligen bara använder laptop korta stunder med batteritid osv.

Stationär dator och skärm så hade jag nog inte valt oled då jag har igång skärm nästan hela dagen ibland, och använder flera skärmar. En skärm kan då ha samma ruta uppe konstant.
 

Håkan Lindgren

Aktiv medlem
Ni som använder blanka ("glossy") skärmar - hur störande är det med reflektioner i skärmen? Kommer jag att se en spegelbild av mig själv om jag arbetar med bilder som har mörk bakgrund?
 

Micke_O

Aktiv medlem
Ni som använder blanka ("glossy") skärmar - hur störande är det med reflektioner i skärmen? Kommer jag att se en spegelbild av mig själv om jag arbetar med bilder som har mörk bakgrund?
Det är en smaksak och beror helt på hur din omgivning ser ut. Själv ogillar jag högblanka paneler. Nu gällde detta laptop så det är nog ett icke-problem men jag skulle definitivt undvika en böjd och högblank monitor - det blir då svårare att undvika blänk/reflexer eftersom hur du än vrider på den kommer du ändå att se ljuskällan.
 

Lostierna

Aktiv medlem
Ni som använder blanka ("glossy") skärmar - hur störande är det med reflektioner i skärmen? Kommer jag att se en spegelbild av mig själv om jag arbetar med bilder som har mörk bakgrund?
Om man undrar så tror jag att man är sån som person att man kommer störa sig. Har du nått på skärmen som är ljust och resten är mörkt så kommer du lysas upp av det ljusa i skärmen och du kommer se dig själv i spegeln som skärmen blir med glossy så även om du har mörkt i rummet och inga lampor som kan reflekteras så är du ett objekt framför och som blir upplyst av ljuset från skärmen och därmed reflekteras i skärmen. Visst, svarta kläder hjälper men du kanske inte vill jobba med en balaklava på dig...

För mig funkar det inte alls med glossy, men det finns folk som kan koppla bort det. Grattis för dom säger jag.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Ni som använder blanka ("glossy") skärmar - hur störande är det med reflektioner i skärmen? Kommer jag att se en spegelbild av mig själv om jag arbetar med bilder som har mörk bakgrund?
För en ca 10 år sen var jag i samma situation som du. Ville inte ha en "glossy" skärm av samma anledningar. Men, det blev ändå så när jag köpte en Macbook 15". Sedan dess har jag använt tre ytterligare glossiga Mac-enheter (bl a en iMac 27"). Glädjande nog så upplevde jag inte de befarade problemen alls. Och jag är en sån som stör mig på lysande dioder på en TV som är på. Så, mitt råd är att köpa en glossy skärm (bilderna ser skarpare ut och har mer stuns än icke-glossiga skärmar tycker jag) och varför inte en M1-Mac? Det verkar ju suveräna för foto- och videoarbete.
 
ANNONS