Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika färgnyanser med olika objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasRaden

Avslutat medlemskap
Fotograferade Tjörnbron en solig dag med min 18-55 mm F3.5-5.6 och sedan med min 17-40 mm L4 för att jämföra skillnader i skärpa. Såg att bilderna mellan objektiven varierade i nyans, 18-55 mm var mer kylig och ljusare medan 17-40 mm drog mer åt det varma hållet och var lite mörkare. Vad kan detta bero på? Hade inget filter och körde med ungefär samma manuella inställningar på båda objektiven, runt 1/250 sek och F8-11. Exponeringsmätaren mätte i stort sett samma värden med båda linserna.

Olika linser skiljer sig åt i färgåtergivning, helt klart.
Nikon och Canon skiljer sig åt också på ett generellt plan,,
Helt normalt alltså MEn det hade varit kul å åse dena olika resultat!

Kontrasten är också olika från lins till lins, oftat påverkar den upplevelsen av färgerna..

Mvh Niclas,

Kanske har nåt med L-glaset att göra?

"You are about to discover a larger world, the L-world"

Det är nu man blir besatt, eller? Hehe....

Jag säger bara en sak: akta dig för L-demonen. Han är ondskefull, får dig att spendera mer pengar än du har tänkt dig. Men han är tvehövdad, ty han ger dig också valuta för pengarna ;o)

Byta från 75-300 till 100-400 menade jag...
Jag har den där billiga 75-300 zoomen. Duger rätt
bra om man bortser från att man alltid måste blända ner en hel del, samt att frontelementet är glappigt och rör sig vid fokusering.

Jodå det kan skilja mycket i färg..

Hej. Skillnaderna beror nog främst på sammansättningen av multicoatingen. Det blir ju ganska mycket sådant i moderna zoomlinser säg ca 13 linser i 10 grupper alla multicoatade :) Om du tittar på linsen framifrån ser du multicoatingen skifta i färg. Ofta grön, lila och orange-nyanser. Sedan har ju glas i sig ofta en viss färgning. Hur det är med optiskt glas vet jag inte.
Tyska fotomagazin mäter färgprofil för alla testade objektiv. Vissa extrema fall släpper in ca 15-20% mindre av en viss färg.
Sedan märks det ju mindre på digitaler som vitbalanserar samt i färgnegativlabb vilka oftast automatkompenserar (och inte allt för sällan förstör ens fina bilder genom att normalisera allt ;-)
Tja det var lite om det.
MVH, Niclas

ANNONS
Götaplatsens Foto