Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Olika förvrängning med samma brännvidd?
- Trådstartare Patrik68
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Hur är det med förvrängningen av bilden med olika objektiv om man använder samma brännvidd?Tex om jag använder 20mm blir då omgivningen lika mycket sne oavsett val av objektiv?
Det menar med sned, är säkert perspektiv. Om du tar en bild riktad uppåt ett hus med 20mm ser du att huset blir litet konstigt. Det gäller alla objektiv (utom de som kan kontrollera perspektivet, men det är överkurs). Detta är inte distorsion i egentlig mening. Det är det däremot om en rektangel blir tunn eller tjock på mitten. Detta varierar från objektiv till objektiv (och med brännvidden på ett zoomobjektiv) och många fasta objektiv har ingen dist alls.
Per.
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Det beror helt på objektivet. Om du däremot köper ett fast objektiv med 20mm brännvidd så brukar distortionen vara betydligt mindre. Det blir mer distortion med en zoom. Sedan varierar distortionen mellan olika zoomobjektiv. Om du tar Canon EF 24-70L 2,8 så har den väldigt lite distortion på 24mm jämfört med EF 24-105L 4.0 t.ex.
Patrik68
Aktiv medlem
Ja det var så jag menade att dom lodräta vinklarna blir snea.Jag har ett fast 24mm 2.8f och undrade då om perspektivet skulle bli anorlunda mot tex en zoom?När jag har fotat bilar i lokaler så blir allting snett och det finns sällan plats att använda längre brännvidd för att minska det fenomenet.
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Ja det var så jag menade att dom lodräta vinklarna blir snea.Jag har ett fast 24mm 2.8f och undrade då om perspektivet skulle bli anorlunda mot tex en zoom?När jag har fotat bilar i lokaler så blir allting snett och det finns sällan plats att använda längre brännvidd för att minska det fenomenet.
Aha, du menade perspektivet, Ja då blir det ju inte någon skillnad mellan olika objektiv med samma brännvidd. Antingen får du skaffa ett TiltShift objektiv (Dyrt) eller så får du jobba i Photoshop och räta upp perspektivet.