l1nd3c0n
Aktiv medlem
Har nästan uteslutande fotat med spotmätning men valde igår att köra 9-punkters AF-C med min D300s då jag skulle fota ett cykellopp och tänkte att jag inte skulle hinna med att sätta spotmätningen.
Men döm av min förvåning när jag tittade på bilden av laguppställningen i datorn vid hemkomst. Jag hade fått sjukt mycket felfokus
Bifogar tre bilder.
1. Komplett bild, fokus var i centrum av bilden, 9-punkters AF
2. I centrum är det acceptabel skärpa
3. Vid cyklisterna till vänster som stod något framför de andra är ansiktena lite suddiga. Grässluttningen bakom är dock i fullständig skärpa
Tog bilden med 1/500s, f4.0, avstånd ca 5 meter.
Vad jag funderar på är om man kan få så "felaktig" fokus med 9-punkters AF.
Hjälp mig förstå vad jag gjorde fel
PS. Har räddat bilden i PS genom att lägga bakgrunden i oskärpa, men det har man ju egentligen inte tid till. Är ju inget som en kund vill betala för iaf
Men döm av min förvåning när jag tittade på bilden av laguppställningen i datorn vid hemkomst. Jag hade fått sjukt mycket felfokus
Bifogar tre bilder.
1. Komplett bild, fokus var i centrum av bilden, 9-punkters AF
2. I centrum är det acceptabel skärpa
3. Vid cyklisterna till vänster som stod något framför de andra är ansiktena lite suddiga. Grässluttningen bakom är dock i fullständig skärpa
Tog bilden med 1/500s, f4.0, avstånd ca 5 meter.
Vad jag funderar på är om man kan få så "felaktig" fokus med 9-punkters AF.
Hjälp mig förstå vad jag gjorde fel
PS. Har räddat bilden i PS genom att lägga bakgrunden i oskärpa, men det har man ju egentligen inte tid till. Är ju inget som en kund vill betala för iaf