Goldfish skrev:
Just nu har jag mestadels kört på evaluerande mätning, men sist jag var i Jämtland i påsk fick jag inte riktigt det resultat jag förväntade mig när jag överexponerade vid snömotiv. Snön blev toköverexponerad och huvudmotivet, en person som låg på isen, blev överexponerad.
Den evaluerande mätningen känner igen högkontrastmotiv och kompenserar automatiskt för dem. Det kan ha varit så att den evaluerande mätningen i ditt fall kompenserade (överexponerade) lite för mycket och därför blev allt tokfel när du i sin tur överexponerade överexponeringen. Det du borde ha gjort, om den eveluerande mätningen verkligen överexponerade, med facit i hand, är en underexponering - för att kompensera för den evaluerande mätningens kompensation.
Men det kan ju också ha varit som så att den evaluerande mätningen överexponerade helt korrekt, så att det vita blev vitt. I vilket fall som helst så skulle du inte ha överexponerat.
I de fall när evaluerande mätsystem kompenserar fel, så brukar det inte bli mer fel än ett halvt bländarsteg (1/2 EV). Så när man kompenserar för deras felaktiga kompensation, så är min rekommendation den att man inte ska kompensera mer än ett halvt bländarsteg.
Evaluerande mätsystem "tänker", de går ett steg längre än de andra mätsystemen och detta gör att man inte kan använda dem på samma sätt som "dumma" mätsystem som centrumvägt och utsnittsmätning. Generellt uttryckt: evaluerande mätsystem gör "tvärt emot" vanliga mätsystem.
Jag misstänker att jag egentligen borde ha använt centrumvägd mätning och överexponerat?
Om du ville överexponera, så skulle du ha använt centrumvägd mätning.
Eller jag kanske i detta fall skulle ha använt utsnittsmätning eftersom det var stora kontraster mellan personen och isen på sjön?
Om det var möjligt, så skulle du gjort en mätning av personens ansikte.
Stämmer det att jag borde använda centrumvägd mätning vid motiv som är öppna landskap (ex. Crand Canyon)
Bara om du kan hantera centrumvägd mätning. Evaluerande mätning och centrumvägd mätning ger samma resultat på jämnt belysta ytor. I högkontrastsituationer så exponerar den centrumvägda tokfel och då måste man kompensera föfr detta. Den evaluerande mätningen, med sin automatiska kompensering, brukar lyckas bra i dessa situationer men den är inte felfri.
Med vänlig hälsning
Roland