Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
olika märken, samma produkt?
- Trådstartare jimpan
- Start datum
De har köpt upp massa gamla varumärken som tidigare varit starka på olika platser i världen. Puckat nog verkar det dock inte som om de avgränsar försäljningen geografiskt, utan de kränger rubbet överallt utan att kommunicera någon vettig skillnad.
Voigtländer verkar förvisso profileras som deras deluxegrejer.
Voigtländer verkar förvisso profileras som deras deluxegrejer.
steinick
Aktiv medlem
Nja, det är ju knappast kvalificerade hemligheter vem som ligger bakom vilket märke. Något oligopol är det inte fråga om. Vissa varumärken har bra klang: Contax G2 låter bättre än Kyocera G2 osv.KGS skrev:
det är väl det som kallas oligopol, skenkonkurrens, genom att en o samma tillverkare har många olika märken avskräcker man andra från att kliva in på marknaden, konkurrensen verkar benhård...
KGS
Aktiv medlem
undrar det jag... jag visste det inte innan jag läste det här... att vissa märken har samma ägare har jag nog förstått, men vilka som hör hemma hos vilka har jag inte så mycket hum om... och nog är det "smart" av en tillverkare att ha produkter i flera prisklasser och kvaliteter. Det är inte ens säkert att vi alltid förlorar på det.
berga
Aktiv medlem
Manfrotto, Vinten och Sachler har också samma ägare. I vissa Vinten stativ står det Manfrotto ingjutet.
Electrolux, Electrohelios, Zanusi mm ägs av Electrolux.
Opel, Jaguar och SAAB ägs av Ford.
Alla företagen försker hitta synergieffekter vilket innebär att hela eller delar av produkterna är lika. Ibland finns det starka traditioner som gör att "varumärkena" självständigt utvecklar egna produker men moderbolagets som bas.
Ett bra exempel är Austin Martin och Jaguars toppmodeller som i grunden är samma, men genom olika val av motorer, inredning mm blir olika.
Electrolux, Electrohelios, Zanusi mm ägs av Electrolux.
Alla företagen försker hitta synergieffekter vilket innebär att hela eller delar av produkterna är lika. Ibland finns det starka traditioner som gör att "varumärkena" självständigt utvecklar egna produker men moderbolagets som bas.
Ett bra exempel är Austin Martin och Jaguars toppmodeller som i grunden är samma, men genom olika val av motorer, inredning mm blir olika.
KGS
Aktiv medlem
berga skrev:
Eh? Ford och GM? samma bolag?? hallå? köpte inte Ford Volvo och GM SAAB? när köpte Ford GM? det måste ha varit en jätteaffär... har jag sovit över?
berga
Aktiv medlem
KGS skrev:
Eh? Ford och GM? samma bolag?? hallå? köpte inte Ford Volvo och GM SAAB? när köpte Ford GM? det måste ha varit en jätteaffär... har jag sovit över?
Sorry, GM, jag sov när jag skrev.
Jeppe
Aktiv medlem
Jo, fast nu blandar ni lite väl, Opel, Saab, Ford och Jaguar osv. Har ju olika bilar och olika design.. även om det ibland kan förekomma billiga opelreglage på en jagga. Men nu var det ju mer frågan om att det är samma produkt under annat namn... Knappast så att Saab 9-3 marknadsförs som Opel Vectra i USA 
Dock så marknadsförs Opel under namnet Vauxhall i GB.
Dock så marknadsförs Opel under namnet Vauxhall i GB.