Annons

Olika märkens för och nackdelar.

Produkter
(logga in för att koppla)

ante_77

Avslutat medlemskap
Har ett litet dilemma, och jag är väl knappast ensam om det, skulle jag tro.

Oavsett vilken kamera man köper så blir det en kompromiss om man håller sig till en normal budget,(vad det nu är).

Det jag skulle vela veta är de olika märkenas för och nackdelar.
T.ex vilken som har snabbaste fokusen, minst brus, o.s.v. Tekniska termer är jag helt värdelös på, så jag vågar inte skriva mer än så, då blir det nog fel.

Liten form av Cons and Pros skulle vara fint att ha (i stora drag) och det är Crop kameror som är aktuella. Dock ej 2gg crop

De aktuella kamerorna är:

Canon 60D och 600D

Nikon D5100 och D7000

Pentax K-5

Och sist men inte minst

Sony A55 och hör och häpna Nex-5

Kanske en ovanligt dum fråga på detta forum.
Hoppas det inte blir flame war nu.
 
Alla är bra. Mitt tips är att gå och klämma på dem och se vilken som passar just dig.

/thread (innan det blir flamewar).
 
Eftersom jag är amatör ska jag inte ge mig in på tekniken.... och om du är det så presterar antagligen kamerorna bättre än vad du kan utnyttja ändå om du förstår vad jag menar.

Känn på dom i affär.
Den som känns bäst kommer du nog bli nöjd med!

Så gjorde jag. Kände och pillade och tillslut brann hjärtat för Nikon D90. Ångrar det inte en sekund. Hade jag köpt Canon hade jag antagligen varit lika nöjd så här 1½ år senare.
Den enda som inte kändes bra var den Sonyn jag tittade på som kändes liten i handen + att jag gärna köper annat än Sony produkter om möjlighet finns....

Så känn på kamera husen och fundera sen istället på vad du vill ha och behöver för optik, dvs vad du vill fotografera osv....
 
Det jag skulle vela veta är de olika märkenas för och nackdelar.
T.ex vilken som har snabbaste fokusen, minst brus, o.s.v.
...
Kanske en ovanligt dum fråga på detta forum.
Inte alls en dum fråga, men omöjlig att ge något objektivt svar på.

Jag skulle dock våga påstå att Nikon D7000 har minst brus av de uppräknade modellerna. När det gäller snabbast/säkrast AF skulle jag tro att det är Canon 60D -- men kanske har D7000 kommit ikapp.

I praktiken tror jag dock att denna övning är lite meningslös, om målet är att välja kamera. De kameror du räknat upp är alla bra apparater, men mer eller mindre olika. Gå till en butik och känn på så många av modellerna som möjligt. Efter det har du nog minskat antalet alternativ.

En sak man kanske ska fundera lite över när man väljer kamerasystem är vilket utbud av objektiv det finns. Där är det ganska stora skillnader mellan olika märken. (För mig personligen avgjorde just detta kameravalet.)
 
ANNONS