Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan! Jag är inte så duktig på vad det gäller objektiv till systemkameror, jag köpte för ungefär en månad sedan en Nikon D60 med medföljande objektiv, AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR. Nu är jag intresserad av att inskaffa fler och bättre objektiv men då jag inte är så duktig på objektiv så väljer jag att fråga er som kan detta.
Vad är skillnaden på vidvinkel, tele och normal? Finns det något objektiv som ni rekommenderar?

Sandra

Andra objektiv är inte nödvändigtvis "bättre", de är annorlunda! Det r ett bra objektiv du har. Det är dina kunskaper som brister, skulle jag gissa. De ska inte köpa andra objektiv i tron att dina bilder blir bättre. Annorlunda kan de bli, men alltså inte nödvändigtvis bättre.

Gå in på närmaste bibliotek och låna en fotobok, så blir du snabbt klokare.

Vidvinkel = 18 mm (och kortare)
Normal = ca 30 mm
Tele = 55 mm (och längre)

Du har alltså redan litet vidvinekl och litet teleobjektiv i det du har. Gränserna är inte så fasta som jag ger sken av ovan; jag skrev dessa värden för att de finns på ditt nuvarande objektiv.

Per.

Per.

Ja precis, det beror helt vad du behöver, vill du fota nånting på långt avstånd, vill du köra närbilder som makro, eller vill du köra vidvinkel etc etc.. bara du kan svara på vad du behöver.

Normal brukar man räkna ca 40-60 mm (småbild), ca 25-40 mm APS-C. Allt kortare är vidvinkel, allt längre längre är tele. Sen finns det extrema objektiv åt båda hållen.

Sandra. Jag förstår att du är ganska färsk på systemkameror.
Det objektiv du har är bra för att vara ett kitobjektiv. Det mest naturliga komplementet till det objektivet tycker jag är Nikon 55-200 VR.
Det är moderat prissatt och du får hyfsat tele. Jag tycker det är en bra grundsats för en nybörjare.
Inget av de här objektiven är speciellt ljusstarka grejor, så sätt upp ett stativ och en extern blixt på önskelistan framöver, så kommer du att uppleva en helt ny värld inom fotografins konst.

En grej är att brännvidden på objektivet gånger 1,5 för att få fram brännvidden det kommer att få på din kamera eftersom sensorn på din är i DX eller APS-C storlek i förhållande till FX sensorer som är 1,5 gånger större och får den brännvidden som står på objektivet. FX har lika stor sensor som 35 mm film hade förr, när brännvidderna standardiserades eller vad man ska säga...

Det betyder att ett 50 mm objektiv på en FX blir 75 mm på din, och att en brännvidd motsvarande 50 mm betyder ett objektiv med ca 35 mm på din kamera.

Det gör att alla objektiv på en DX-kamera blir mer åt tele-hållet och mindre åt vidvinkelhållet.

Hoppas du förstår vad jag försöker säga....

En grej är att brännvidden på objektivet gånger 1,5 för att få fram brännvidden det kommer att få på din kamera eftersom sensorn på din är i DX eller APS-C storlek i förhållande till FX sensorer som är 1,5 gånger större och får den brännvidden som står på objektivet. [...]

Hoppas du förstår vad jag försöker säga....

Troligen inte. Sandra har med all sannolikhet inget hum om brännvidder för FF heller, så hon behöver absolut inte räkna ut vad motsvarande brännvidd är för en FF-kamera.

Per.

Troligen inte. Sandra har med all sannolikhet inget hum om brännvidder för FF heller, så hon behöver absolut inte räkna ut vad motsvarande brännvidd är för en FF-kamera.

Per.

Nej, du har nog rätt....

Men det kanske inte fel att veta vad folk menar med att t.ex. normalobjektiv för FX och DX inte har samma brännvidd, det har ju redan nämnts i tråden.

Hejsan! Jag är inte så duktig på vad det gäller objektiv till systemkameror, jag köpte för ungefär en månad sedan en Nikon D60 med medföljande objektiv, AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR. Nu är jag intresserad av att inskaffa fler och bättre objektiv men då jag inte är så duktig på objektiv så väljer jag att fråga er som kan detta.
Vad är skillnaden på vidvinkel, tele och normal? Finns det något objektiv som ni rekommenderar?

Sandra
Sandra, sätt igång att Googla på nätet så har du mycket att hämta. Här är ett exempel av några hundra tusen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Objektiv
Du har mycket spännande och roliga timmar framför dig i datans värld innan du kan grunderna. Glöm sedan inte bort det viktigaste....fotografera! Det är väl därför du köpt din kamera. Man lär bäst genom att prova själv och finna ut vad man tycker är roligt. Tro inte att ny och bättre utrustning ger dig bättre bilder, möjligen något bättre förutsättning att ta bra bilder, det vill säga om denna förbättring behövs och du känner till hur man utnyttjar den. Sedan har du photoshopvärlden, det vill säga det digitala mörkrummet. Där har du mycket att hämta och lära. Men misströsta inte, det är ingen som blir fullärd och man lär sig ständigt något nytt.
Mvh
JB

ANNONS
Götaplatsens Foto