Estethia skrev:
jippi. ännu mer information.
tror du att eva kommer använda sig av QX och tryckpress?
Ingen aning, faktiskt. Men jag anar att det eventuellt kan finnas någon annan forummedlem som eventuellt kanske vill jobba som professionell fotograf och då rent hypotetiskt skulle kunna ha nytta av den massiva informationschock jag levererade.
är det inte krångligt nog för en nybörjare? det är en konst att förenkla upplösningsfenomenet. du får gärna hjälpa mig.
Är det inte dumt att påstå att upplösningen inte spelar nån roll när den faktiskt gör det? Eftersom jag inte tror det bara är Eva som har funderingar kring detta så jag antar din utmaning. Bered er på mer information.
Om vi lämnar bildskärmen och ger oss ut i verkligheten ett tag så funkar det så här. Sträckor kan man mäta i tum med t.ex. en tumstock. Längs dessa sträckor kan man placera ut saker och ange detta som upplösning. Upplösning är nämligen ett mått på hur många saker man får plats med per längdenhet.
Antag att vi har ett snöre som är en tum långt (ett väldigt kort snöre, jag vet ...) Om vi trär på en pärla på snöret så kan vi säga att vi har en upplösning av en pärla per tum på snöret. Trär vi på fyra pärlor blir upplösningen fyra pärlor per tum. Fler pärlor får inte plats eftersom pärlorna har en viss diameter. (Se illustration nedan).
Pixlar har inte någon definierad höjd/bredd i verkligheten utanför datorn. De kan i princip göras hur stora eller små som helst.En pixel är bara information om hur en viss punkt ser ut (färg/ljushet etc.) och var nånstans den finns. Hur stor denna punkt blir i den verkliga världen bestäms när vi anger upplösningen på en bild och talar om hur många pixlar vi vill placera in på en en viss sträcka. Om vi placerar in 4 pixlar på en tum (4 pixlar/tum) blir sidan på varje pixel 1/4 tum lång. Trycker vi in 8 pixlar på samma sträcka blir varje pixelsida 1/8 tum lång (se illustration nedan.)
Omvänt fungerar det så här. Vi har en bild som är 8 pixlar bred. Om vi placerar ut dessa pixlar med en upplösning på 4 pixlar per tum blir bilden 2 tum bred (se illustration). Placerar vi ut pixlarna med en upplösning på 8 pixlar per tum blir bilden en tum bred (Se illustration).
Antag att vi har en digitalkamera som tar bilder som är 2000 pixlar breda. Om vi tar dessa pixlar och placerar in dem på en tum får bilden en upplösning på 2000 pixlar per tum. Då blir förstås varje pixel väldigt liten (1/2000 tum). Vissa kameratillverkare har istället bestämt sig för att placera ut endast 72 av dessa 2000 pixlar per tum.
För att få plats med resterande 1928 pixlar behöver vi alltså fler tum. Hur många tum vi behöver kan vi räkna ut genom att dela antalet pixlar (2000) med antalet pixlar vi placerar ut per tum (pixlar/tum!) 2000 delat med 72 är 27.77 tum. 27.77 tum motsvarar ca 70 centimeter.
Skriver man ut denna bild i 100% storlek blir den alltså 70 cm bred på fotopapperet. Det är få hobbyfotografer som kör ut så stora utskrifter. Jag har inte så stor koll på fotoskrivare men antar att de automatiskt skalar ner bilden till det pappersformat som används utan att man behöver tänka på det och att det är det som ställer till problem för de som inte förstår sammanhanget. Min åsikt är ändå att det är smartare att använda sig av en upplösning på bilderna som gör att bildformatet i tum (eller centimeter eller alnar) ligger närmare det slutresultat man vill ha på papperet.