Annons

Olika svärta i visningsprogram och photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

photomalin

Medlem
Hejsan

Jag har senaste tiden upplevt ett märkligt fenomen, som kan ha uppstått efter jag köpte en bildskärmskalibrator...

Jag använder ACDSee när jag bläddrar runt bland mina bilder... tycker den är snabb och funkar bra... bilderna är fint exponerade och svärtan ser kanonbra ut... precis som den gjorde i kameran vid fototillfället... det ser även bra ut i windows egna visningsprogram... när jag sedan öppnar bilderna i photoshop... så ser svärtan flammig ut... pixlig och randig.. som om man hade haft för hög iso när man plåtat... färgerna är lite matta och alla mörka partier är totalt kassa!

Jag vet inte varför det blir så här och jag trodde jag hade en sliten kamera, och köpte en ny... en eos 7d... men fenomenet kvarstår och jag måste nu leta vidare... vad är felet? Någon som kan tänkas veta varför det blir sådan otrolig skillnad mellan visningsprogram och i photoshop? Det gör det supersvårt att redigera bilder... för hur blir svärtan sedan i tryck?
 
Hejsan

Jag har senaste tiden upplevt ett märkligt fenomen, som kan ha uppstått efter jag köpte en bildskärmskalibrator...

lite svårt att svara på din fråga utan att veta vilket operativsystem, kalibrator och skärm du har. Ett litet utsnitt ur en av dessa randiga skuggor skulle också underlätta. Men om din kalibrator har gjort ett korrekt jobb är det Phoroshop du ska lita på.
Stefan
 
Det löste sig...

lite svårt att svara på din fråga utan att veta vilket operativsystem, kalibrator och skärm du har. Ett litet utsnitt ur en av dessa randiga skuggor skulle också underlätta. Men om din kalibrator har gjort ett korrekt jobb är det Phoroshop du ska lita på.
Stefan

Jag kalibrerade om skärmen igen och den här gången blev det klart bättre... den kanske inte satt kvar på skärmen som den skulle när jag kalibrerade förra gången.... för det ser bra ut i både photoshop och visningsprogram nu... skönt!

Tack för ditt engagemang...:)


mvh Malin
 
ANNONS