Annons

Olika versioner av 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)

The Tor

Aktiv medlem
Jag har märkt en konstig grej på min kompis 40D. Han lånade min trådutlösare (Canon original RS-60 E3) över helgen men jag fick tillbaka den för han sa att den inte funkade till hans kamera. När jag kollade på hans kamera såg jag att den saknade dom två översta kontakterna. Han hade bara fyra uttag på vänstersidan av kameran.

Finns det olika versioner av 40D?
 
Lazzze skrev:
Jag har 4 kontakter på vänster. Video-ut, PC-kontakt, Fjärrkontrollkontakt och USB.
Då måste det finnas olika modeller för jag har sex kontakter på vänstersidan. Jag ha en som det står "C" på (där funkar trådutlösare) och en som det står "A" på (som ser ut som ett nätverksuttag)
 
Det är nog bäst. Dessutom ska en Canon RS60-E3 inte passa till en 40D heller. Däremot till en 400D. Till en 40D använder man RS-80N3 eller, om man är rik nog, TC-80N3.
 
apersson850 skrev:
Det är nog bäst. Dessutom ska en Canon RS60-E3 inte passa till en 40D heller. Däremot till en 400D. Till en 40D använder man RS-80N3 eller, om man är rik nog, TC-80N3.
Jag såg också det när jag kollade på Cyberphoto t.ex. men till min 40D så passar den i C-uttaget.
 
Jag har en svenskköpt, ganska tidig från september 2007, och jag har FEM uttag!
Nej, jag skojar, jag har bara 4 uttag på vänstersidan. Jag vill också ha sex!
Ni som har sex uttag, är det en nyköpt kamera och finns alla dessa beskrivna i handboken? I så fall är det väl ganska uppenbart att det finns olika versioner.
 
Det låter väldigt märkligt att det skulle finnas en version av 40D med sex uttag. Hittar ingen info om detta, varken hos Canon eller någon annanstans.
 
ErlandH skrev:
Det låter väldigt märkligt att det skulle finnas en version av 40D med sex uttag. Hittar ingen info om detta, varken hos Canon eller någon annanstans.
Okey, jag trodde att alla hade sex uttag. Manualen har jag inte kollat i annat än lite snabbt när jag köpte kameran. Nu ligger den någonstans på vinden. Men jag tog ett kort med mobilen.
 

Bilagor

  • 40d.jpg
    40d.jpg
    6.8 KB · Visningar: 602
Som jag skrev tidigare; jag kanske skulle valt en annan dag för detta. ;-)

Bilden är lite otydlig men i C-kontakten passa samma trådutlösare som jag hade till min 400D. Det är faktiskt den enda kontakt jag använt så hur dom andra funkar vet jag inte. Det står A på den längst upp till höger men jag har inte någon sladd som passar dit...
 
The Tor skrev:
Okey, jag trodde att alla hade sex uttag. Manualen har jag inte kollat i annat än lite snabbt när jag köpte kameran. Nu ligger den någonstans på vinden. Men jag tog ett kort med mobilen.

Ja har man sett! Men så högt har jag aldrig lyft dom där flärparna eftersom jag brukar bara usb-kontakten längst ner... Man lär sej nå nytt varje dag!..

/Leif
 
Jag vet inte om det mest intressanta med den bilden är att om det sitter kontakter så högt upp, och en gummiflärp dessutom, finns det inte plats kvar till öglan till kameraremmen.

Eller om det är att man kan se en antydan till kant kvar över synkuttaget, där kanten finns i verkligheten på en 40D?
 
ANNONS