Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olja på bländaren!

Produkter
(logga in för att koppla)

Supr3m3

Medlem
Köpte idag en begagnad AF 50mm 1.4D. Tyvärr hann jag betala gluggen innan jag testade det ordentligt. När jag kom hem märkte jag att det fastnar på 1.4. Sen kollade noggrannare och hittade att det var nån form av olja på bländaren. Säljaren säger att gluggen var perfekt skick när han kollade den förra gången och därför får jag inte mina pengar tillbaks. Grejen är att jag hade inte full möjlighet att testa gluggen på plats och vi kom överens att jag kan återlämna grejen om jag var inte nöjd. Nu plötsligt går det men jag får bara 50% av pengar tillbaks.

Jag har två frågor. 1. kan man reparera det? 2. vilken rättighet har jag att återlämna grejen.

ps. Säljaren bor i annan stad så kan inte ta hand om honom mej själv.

När det gäller återköp vet jag inte. Men det går att få fixat ganska enkelt för några hundringar. Om du lämnar in gluggen på Schönherrs så skickar de den till en kille i sumpan som är fenomenal på att fixa objektiv. Jag har själv fått fixa två av mina Leica-gluggar som fått just olja på lamellerna. Det är viktigt at få det fixat så att inte bländarbladen "rteser sig", för då kan objektivet bli förstört.

Jag vet att det finns de här på FS som fixat detta själva, inget jag skulle våga mig på dock.

Verkar som du råkat ut för en skojare. Det förefaller otroligt att objektivet var ok när han sålde det, men defekt när du får det. Men vad gör man? Kan du inte få pengarna tillbaka, vilket borde vara självklart, skulle jag själv hellre reparera det än att bara få halva köpeskillingen tillbaka. Kostar kanske några hundra, men det kan det väl vara värt? Kolla med Lasses kameraservice.

Jag kollade den innan jag köpte den och det var bra. När jag kom hem och provade det på min kamera märkte jag att det var fastnad. Hoppas att det blir bra när jag lämnar in det. Såna fitthotor finns, vet du.

ANNONS
Götaplatsens Foto