Annons

Oljiga lameller, vad bör man göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

luminousoctaves

Aktiv medlem
Jag har köpt på mig en Zuiko 85mm f/2 med oljiga lameller. Enligt säljaren är nedbländningen något långsam, och för att använda den på min OM-2n bör jag alltså rengöra gluggen.

Spontant så vågar jag inte mig på detta själv.

Någon som vet vad detta kostar (ungefär) att lämna in? Tänkte ta kontakt med Werner Schaden på LP men vill skaffa mig en uppfattning om det ens är värt det först. Någon som lämnat in för samma problem på LP?

För övrigt, om ett objektiv har oljiga lameller är det alltid synonymt med att bländarmekaniken funkar dåligt?

Jag har köpt på mig en Zuiko 85mm f/2 med oljiga lameller. Enligt säljaren är nedbländningen något långsam, och för att använda den på min OM-2n bör jag alltså rengöra gluggen.

Spontant så vågar jag inte mig på detta själv.

Någon som vet vad detta kostar (ungefär) att lämna in? Tänkte ta kontakt med Werner Schaden på LP men vill skaffa mig en uppfattning om det ens är värt det först. Någon som lämnat in för samma problem på LP?

För övrigt, om ett objektiv har oljiga lameller är det alltid synonymt med att bländarmekaniken funkar dåligt?

Hej !

Jag fick tag på ett badat sådant objektiv en gång, demonterade det i småbitar.
Länge sen, fungerar perfekt.
Men det var inget kul jobb.

---------------

Det borde ta 2-3 h för en van tekniker att göra detta. 1000-2000 kr.

---------------

Ja, oljan ( eg fettet) blir kletigt och segt, ytan på bländarlamellerna är förhållandevis stor,
så de fjädrar som ska öppna bländaren får ett mer eller mindre omöjligt uppdrag.

//MW

ANNONS
Götaplatsens Foto