Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oljud från IS på EF-S 17-55/f2,8 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

nicka_h

Medlem
Hej! Jag hade inte mer än packat upp och börjat plåta lite med mitt EF-S 17-55/f2,8 IS så tyckte jag att det skramlade lite väl högljutt från Kamerahuset (30D) med IS igång. Testade både inomhus och utomhus, bytte kamerahus (testade både en 300D och en 400D). Fortfarande samma oväsen. Jag jämförde med en 17-85 och tyckte att det skramlade oerhört mycket mer med den nyare 17-55-gluggen.

Jag ringde upp handlaren (i det här fallet Cyberphoto) som tyckte jag skulle returnera det. Enligt Canon ska USM göra objektivet tyst, men frågan är hur kameran ska reagera... ;)

Cyberphot hittade dock inget fel utan tycker att det ska låta. Vad har ni för erfarenheter?

Ja, liiite...;)
Men frågan är hur många dB man ska tolerera eller bli misstänksam av. 17-55:an borde väl inte låta tre gånger så mycket som 17-.85:an?

nicka_h skrev:
Ja, liiite...;)
Men frågan är hur många dB man ska tolerera eller bli misstänksam av. 17-55:an borde väl inte låta tre gånger så mycket som 17-.85:an?

Jag har inget 17-85 att jämföra med, men däremot ett 70-200 och ett 17-55. Visst hörs IS men inte så det stör mig på något sätt. Jag tycker 17-55 är lite tystare än 70-200.

Jag tycker min 17-55a är nästan knäpptyst i jämförelse med min nyinförskaffade 70-200 4L IS där stabilisatorn låter som... ja något som snurrar
och skramlar.

Mitt 24-105mm L IS USM är helt ljudlöst, det kunde man dock inte säga om EF 70-300mm IS USM eller för att inte tala om EF 28-135mm IS USM.

/Daniel

IS morrar lite mer i mitt EF 70-300 IS USM än vad den gör i EF-S 17-85 IS USM. Dessutom är det ganska stor skillnad på fokuseringsljudet i de objektiv jag har med ringformad USM (EF-S 10-22, EF-S 17-85 och EF 35-135) jämfört med den växellådeförsedda USM som sitter i EF 70-300. De ringformade hörs nästan inte alls. Kitobjektivets (EF-S 18-55) mikromotor surrar också en del.

Jag fick nyss tillvaka mitt objektiv (utan ngn åtgärd utförd på det). Men det "flappande" spegelljud som uppstiod i kameran när jag använde IS verkar inte dyka upp annat än i undantagsfall.... Jag ska försöka spela in det om det dyker upp igen. Men det rör sig allktså egentligen inte om ett surr i själva gluggens motor, utan snarare ett kameraljud som bara uppstår med just det här objektivet och IS.

ANNONS
Götaplatsens Foto