Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E 20 P ?????

Produkter
(logga in för att koppla)

ols

Aktiv medlem
det måste finnas någon/några här som har en E 20 P och kan komma med fördelar resp nackdelar, nu när man ev har bestämmt sig för att införskaffa en sådan eventuellt.

trodde inte det skulle inträffa att man skulle börja köra digitalt men inte ska jag ge upp analoga bara för det, utan ser detta mer som ett komplement.

så vad säger ni, tummen upp eller ner ??

Jag tror knappast att du blir missnöjd med en E20P. Visserligen har jag aldrig ägt någon själv men jag vet att optiken på föregångaren E10 var väldigt bra.. Nackdelen är väl att man inte kan byta optik om man skulle vilja men fördelen med det är ju att man slipper damm på CCDn.. Jag skulle nog ge dig rekommendationen att köpa den iallafall. Läs mer på http://www.dpreview.com ..

Har ingen själv men läser mycket på nätet. E20 hör inte till de kameror som får idel stående ovationer och lovord. Den övertygar inte som ersättare till en "riktig" SLR med utbytbar optik.
Dess mest framträdande egenskaper är bra, rejäl konstruktion,långsam AF, seg uppstart och långa flush-tider.
Med tanke på priset och att den är något år gammal nu finns det alternativ som konkurrerar starkt. Jag tycker den är lite för dyr för att vara riktigt intressant.
Bilderna blir bra, men jämfört med D60/30/100 står de sig slätt...men någon som äger kameran kanske kan ge mig på nöten... :)
Den är kanske mer jämförbar med Sony s707 och Minolta D7i som kanske är mer prisvärda köp.
Kolla tester/användares åsikter på ex.
www.dpreview.com
www.photographyreview.com

D 60/30/100 faller bort för att då måste jag satsa en massa på nytt system o det är inte intressant.

som jag sa den skall inte ersätta det analoga systemet för det är jag medveten om att det finns ingen digital kamera som gör idag. så vidare att vi inte disskuterar astronomiska summor pengar, utan mer ett kompliment.

Jag köpte en Olympus E-20P i somras från USA, och jag har bara positivt att säga än så länge. Visst är den kanske lite långsam vid uppstart, men det är inget jag lider av som amatörfotograf. Som redan sagt är optiken riktigt bra, och med 3x teletillsats kan man få 420 mm vid bländare 2,4 ! Optiken på kameran motsvarar 35-140, skulle kanske velat ha lite mer vidvinkel dock. Tycker kameran är väldigt lättskött och enkel att fotografera med, de flesta vamliga funktioner kan manövreras med tumhjul istället för att behöva gå in i menyer. Detta gör ju samtidigt att man inte behöver använda skärmen så mycket som sparar batteri. Jag har GP 1800 mAh batterier och kan ta c:a 200-250 bilder på en laddning, beroende på anv av blixt och skärm. Tycker också att den exponerar väldigt bra, även i svåra ljusförhållande...vitbalansen kan man för det mesta köra i auto utan problem. Om du undrar över priset från USA ?...14.000:- + 1300:- i frakt ända hem till dörren. Hör gärna av dig om du undrar över något mer. / Mvh Fallan

tackar peter ,kollar in din sida nu vad den presterar och det ser ju bra ut...

om jag haja det rätt så gick den att köra manuellt eller ??

har den möjligen blixt synk uttag (troligen inte)
eller traditionell blixtsko med utlösning på mittersta pluggen normal olympus standard.

vet du vilken blixtsynk tid också så blir jag helnöjd.

julgus skrev:
Hej

se min sammanfattning av E10

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1382

mycket gäller E20 men med tillägget att den är än långsammare. Se också dpreview, anv forum, E10/E20 får mycket blandat mottagande.

Personligen skulle jag inte satsa på kameran ifråga.

Mvh
Johan
Construction 4.80
Features 4.62
Image quality 4.65
Ease of use 4.42
Value for money 4.34
Overall 4.57

visst inte 5 men har någon kamera det ???

på vilket vis är den långsam blir givetvis frågan??

klippt från dpreview.com:
-----------------------
Performance wise I found the E-20 to be a fairly frustrating camera. Four things limit the camera's performance:

1. Storage media write speed. In our tests (below) the E-20 had CF write speeds which were approximately the same as a 3 megapixel Nikon Coolpix 995. This is not 'professional digital camera' performance, and nor is it helpful on a 5 megapixel camera where each JPEG can weigh in at 2.4 MB.
2. If you shoot with the 'live view' LCD you will have to wait at least 10 seconds between each shot, this is because the live view does not return to the LCD until the camera has finished writing the contents of its image buffer. It doesn't stop you from shooting with the viewfinder (until the buffer is full), but for anyone using the LCD for framing it can become very frustrating.
3. In the same manner you can not certain camera settings (such as image size / quality) nor enter any camera menus while the camera is writing to a storage card.
4. Despite its looks, target audience and price the camera can only buffer four images at a time, no matter what the image size / quality selected. Couple this with the slow media write speeds and you often find yourself with a full buffer waiting for the camera to write images away.
-------------

Jag skulle *inte* köpa en E20. En (begagnad) DSLR tror jag fortfarande är ett bättre val. Alternativt en 7i, coolpix 5700 eller nån liknande kamera.

Har tyvärr inte hunnit tagit så mycket bilder ännu, men jag har fler som inte är upplagda om du är intresserad. Den går utmärkt att köra helt manuellt, både fokus och exponering. Exponeringskompensation finns, såväl som bracketing. Har blixtsynk uttag, OCH Olympus traditionella blixtsko. Inte säker på synktiden, men det framgår säkert på dpreview:s sida.
/ Mvh Fallan

ols skrev:

Construction 4.80
Features 4.62
Image quality 4.65
Ease of use 4.42
Value for money 4.34
Overall 4.57

visst inte 5 men har någon kamera det ???

på vilket vis är den långsam blir givetvis frågan??

jag menade forumen, dvs inläggen där... skumma igenom dom.. betyg satta av konsumenter precis då kamerorna inhandlats är antagligen inte särskilt sanna...

kameran är pinsamt långsam vid skrivning till media och vid review av tagna bilder. Detta jämfört med andra digitala kameror. Man pratar på dpreview om felfunktion vilket också nämndes i tidningen FOTO då kameran testades. Detta gällde E10 men i än högre grad E20 pga större bildfiler.

Mvh
Johan

Vad jag har märkt hitills av E-20P:n är den tillräckligt snabb för mig, men när man använder noise reduction funktionen är den väldigt långsam pga att den tar 2 bilder och jämför/kompenserar för detta. Likaså när man använder bildskärmen som "live view" då är den riktigt slö. Jag försöker undvika detta dock, gör man det är snabbheten absolut inget hinder för amatörbruk.
/ Mvh Fallan

skärmen kommer jag troligen inte att använda alls, van vid sökare o sen tankar jag nog bilderna direkt till laptop och kollar dom där i stället.

ols skrev:
skärmen kommer jag troligen inte att använda alls, van vid sökare o sen tankar jag nog bilderna direkt till laptop och kollar dom där i stället.

Hej

va? detta är ju grejen med digitalt - att kunna kolla resultet på plats o ställe!

sen är det usb överföring kamera-pc, räkna med ett firewirekort + läsare också.

kolla också om E20 accepterar microdrive - E10 gjorde inte detta, en klar begränsning.

Mvh
Johan

jag reser tungt :)

dvs det gör mig inget o ta med en kalibrerad skärm till fotostället.....

läsare för hemmabruk jo det räknar man väl med.......frågan är då fixar dagens kameror USB 2.0 standarden

hej

vet inte ang usb 2. Jag skulle rekommendera ett firewirekort om det inte redan sitter i pc', tillsammans med en extern firewire kortläsare.

Lycka till.

Mvh
Johan

Jag har en E-10 sedan snart ett år och är fortfarande mycket nöjd med vad den presterar, visst äter den mycket batteri när man använder skärmen, men och andra sidan så är sökaren såpass bra så det behövs egentligen inte. Den är lite seg när man ska titta på bilderna och den skriver lite segt till kortet, dock så har den ju en 32mb buffert så man kan i alla fall ta 4 kort i serie. Den exponerar bra, mycket bra till och med, bra byggd, hyffsat brännviddsomfång. Det är ingen proffskamera men den är ganska kompetent ändå.

Största fördelen med E-20 är att slutartiderna är betydligt bättre än E-10 som bara har 1/640s som snabbaste tid.

/Anders

Om kameran (eller vilken produkt som helst) får allvarlig kritik av många användare bör man förstås vara beredd på att kanske inte bli 100% nöjd om man ändå köper. Att det finns ett antal helnöjda ägare förändrar ju ingenting. E20-köpare är nog oftast ganska foto-intresserade, eller yrkesfotografer.

jo det är det som är problemet så nu funderas det mellan

olympus e20p
nikon coolpix 5700
och minolta dimage 7i

men minoltan känns som en nivå under pga att den inte har blixtsync uttag utan en adapter för dryga 1000 lappen

på minus sidan för nikon är batterierna
på minus sidan för olympusen att den bara fixar 4 bilder på raken dvs det som folk upplever som långsamt.

minussidan för alla är priset.

ANNONS
Götaplatsens Foto