Annons

Olympus E 20 P ?????

Produkter
(logga in för att koppla)
>på minus sidan för olympusen att den bara fixar 4 bilder på raken dvs det som folk upplever som långsamt.

nej, det är inte det som är långsamt. Det är att man kan ta 4 bilder, sen måste man vänta ca en minut på att ta någon ny. Att fota något rörligt (som t.ex. modeller) tror jag skulle bli väldigt frustrerande. Tar man bara planerade bilder på landskap eller är då bra att man inte behöver alternativa exponeringar är det förstås inget problem.

Senast ändrad:
:) jo det var så jag menade fast inte kunde utrycka på ett bra sätt.

så vilken rekomenderar du henrik ??

börjar mer o mer fundera på att vänta till sigma släpper den med foveon´s cmos i stället

Det är photokinamässa om en månad. Då kommer det att visas >många< nya modeller. Köp helst inget innan dess...

Sigma? Jo, man tackar! Bara att byta ut hela sin befintliga utrustning då för att köpa nya objektiv som passar, grr.. Nej, det lär nog dröja - åtminstone för min egen del. Men startar du från scratch med ny utrustning spelar det ju ingen roll förstås..

jo jag vet det med mässan men man måste ju börja ladda på vad man ska köpa :)

o svar nej det som suger är att jag ligger på 2 hus, objektiv som täcker från 28mm till 600mm pch macro ner till 1:1 o så konvertrar o så så gränserna flyttas åt båda hållen.

så om räknat då från 2:1 till 1200mm o därigenom varken vill jag eller har för avsikt att dumpa det.

så den digitala biten blir bara komplement.

Lite mer info om E-20:n

När man kopplar kameran till datorn via USB, kommer den upp i filhanteraren som en extra hårddisk....om man inte har väldigt bråttom funkar det ganska bra tycker jag. Den tar Microdrive kort, men då blir naturligtvis batteriförbrukningen betydligt högre. Jag har själv 1 Compactflash 256 Mb + 1 Smartcard 128 Mb i kameran samtidigt...bara en knapptryckning att byta mellan dem, detta räcker för c:a 100 bilder i högsta jpg format.

Jag får i 5 sek upp sista tagna bilden, med histogram om så önskas, men jag använder inte live view, dvs skärmen på hela tiden.

Angående slutartider, E-20P har slutartider ned till 1/18000 sek...men då ska man veta att alla tider under 1/640 sek är endast i halva upplösningen, dvs 2,6 Mp någonstans.

Mvh Fallan

peter det här med 4 bilder som den sen måste spara ner är det alltid så eller är det beroende på vilken komprition/kvalite man kör dvs lägre kvalite fler bilder innan den är tvungen att skriva till minnet ??

Den har 32 Mb buffertminne, så den kan spara fyra i högsta jpg upplösning, använder man sig av tiff format, som är 15 Mb tror jag att det bara går att ta 2 bilder. men jag har faktiskt inte hunnit prova ännu. / Mvh Fallan

du får mer än gärna återkomma om du testar det.....vill du får du gärna också ta tiden då som kameran inte kna ta bilder.....

Det ska jag göra så fort jag hinner, har faktiskt bara provat högsta jpg upplösning än så länge, och jag är riktigt nöjd med upplösning och bildkvalitet, har inte heller provat att spara i raw format. Vad jag har förstått så är Olympus raw format betydligt mer begränsat för efterbehandling gentemot Canon och andra tillverkare. / Mvh Fallan

Jag jobbar som fotograf på en reklambyrå och jag använder E-10´an sedan ca 1,5 år tillbaka. Har tagit närmare 10.000 bilder med den. Vi använder bilderna för tryck och storformatsutskrifter. Tack vare skärpan ha vi dragit upp bilder (till storformat)1x2m! Bilderna i min portfolio är tagna med E-10´an.

Kort sagt
Jag är mycket nöjd med kameran och alla dess reglage som sitter "där dom skall".

Har köpt en vidvinkeltillsats vilken är att rekommendera. (Pris ca 1500:)

MvH
Ola

Jag har testat och tagit bilder i tiff format som är på c:a 15 Mb, konstigt nog verkar kameran kunna ta 4 bilder även i denna upplösning ? Verkar som kameran skriver till kortet under tiden på något sätt. Men visst går det segt för den...lampan som indikerar skrivning till kortet blinkar som en AGA fyr. För proffsbruk förstår jag att det kan vara besvärande...men för mig som amatör tycker jag det är helt ok. Jag håller med ola-hansson om att bildkvaliteten dock är väldigt bra, och E-20:n är ju ännu bättre än E10:an. Jag har än så länge bara positivt att säga om kameran, och känner mig mycket nöjd.
/ Mvh Fallan

Många som svarar har bara läst om E-10 Jag har ägt en E-10 som jag har sålt och nu har jag en D60. Min åsikt är att i förhållande till priset är E10 MER prisvärd än D60. Nu hade jag sedan tidigare fullt med Canon optik därför köpte jag den. Jag är inte missnöjd med D60 men E10 var jätte bra!!!!!!!!!! Bättre än Minolta Dimage och Nikons Coolpix jag har testat bägge. Visst det går inte att byta optik ett minus. Den har ett superbra makroläge, skarp optik med fin känsla. Hala kameran känns gedigen. OK ngt långsam men det lär man sig skillnaden mot D60 är försumbar. Mitt råd satsa på en E10 eller E20. Du kommer inte att ångra dig

du ser inte den begränsade zoomen, slutartiden och ISO talet som brister på E-10/ E-20?

ISO 50, 100 och 200 (ISO 80, 160 och 320 E-20)

Slutartider 1/640s

35-140mm

slutartider 60-1/18000s + bulb

utsedd till bästa semi pro av TIPA såg jag också

metallchassi som det sig bör av olympus.....

visst iso 80, 160 och 320 är väl inte sådäringa super men så får man tydligen i princip inget brus i heller....

fan man vet varken ut eller in.......ska nog inte ha nån digital kamera ännu för dom har alla mer eller mindre brister kan jag nog konstatera............

tja ska jag svara på vad jag använder för slutar tider normalt så har jag då ingen användning för dom över typ 1/500 så det kan kvitta.....

men man borde kunna köra långsammare än 1/640 rent logiskt då tycker jag.......har nån koll på det ??

ols skrev:
tja ska jag svara på vad jag använder för slutar tider normalt så har jag då ingen användning för dom över typ 1/500 så det kan kvitta.....
Men glöm inte att digitalkompakterna pga sensorstorleken ofta har en minsta bländare i storleksordningen 8. Så snabba tider kommer till användning oftare än med traditionella kameror.

klart du kan köra långsammare :)

E20

IS mode: 2, 1.6, 1.3, 1, 1/1.3, 1/1.6, 1/2, 1/2.5, 1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/8, 1/10, 1/13, 1/15, 1/20, 1/25, 1/30, 1/40, 1/50, 1/60, 1/80, 1/100, 1/125, 1/160, 1/200, 1/250, 1/320, 1/400, 1/500, 1/640 sec

full manual:
Bulb, 60, 47, 38, 30, 25, 20, 15, 13, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2.5 sec

*S* som jag sa det är tur man är van o resa tungt, innebär ju att man måste släpa med sig studioblixtar för att få till ordentligt med ljus då.

efter en månads använding kan man ställa upp i tävlingen världens starkaste man bara genom att man släpat en massa stativ o blixtar o grej med sig precis överallt.

nej det var väl lite skämt. men ett gediget stativ är nog ett krav då.

ANNONS
Götaplatsens Foto