Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Olympus IS 5000 alt IS 3000?

Produkter
(logga in för att koppla)

marianil

Aktiv medlem
Har mina fungeringar kring en Olympus IS 5000 alt. 3000.

http://cf.olympus-europa.com/consumer/photogra/series.cfm?id=IS%2DSERIES

Vill ha en kamera med en hyfsad zoom och givetvis bra skärpa i bilderna. En "knäpp-o-klick" kamera mer eller mindre men egenskaper som en systemkamera. Anledningen till valet av kamera är att det skulle vara så enormt "praktiskt" att få en enda kamera med så pass hyfsad zoom.

Det andra alternativet är att köpa ett nytt objektiv till min Minolta Dynax 500 si. (35-70, orginal objektiv för närvarande).

Vad jag har förstått från andra diskussioner här så rekommenderars INTE Sigmna 28-200-varianten.

Någon som har ett förslag eller åsikt om Olympusen?

Dessa kameror är en dålig kompromiss. De är begränsade jämfört med en riktig systemkamera och dessutom dyrare, större och tyngre. Satsa i stället på ett bra objektiv till din Minolta. Sigma 28-135 har t ex stort omfång men är ganska kompakt och optiska prestanda som räcker. Ca 2000 kr.

Ja, det är detta.

Jag använder och har använt Sigma under många år. De gör många bra och mycket prisvärda objektiv men givetvis även en del sämre.

Det finns dock en del nackdelar. Piraternas billigaste objektiv är ofta mindre bra, både mekaniskt och optiskt. Det är dock inget konstigt. Så är det med originalobjektiv också. Dessutom är givetvis billiga zoomar med stort omfång (28-200, 28-300) sämre än dyra zoomar med litet omfång eller objektiv med fast brännvidd men det är ju inget konstigt det heller. Slutligen har vi kompabilitetsproblemet. Eftersom kameratillverkarna inte låter piraterna få del av de tekniska specifikationerna för objektivkommunikationen kan det hända att nya kamerahus inte är kompatibla med äldre piratobjektiv. Ofta går det dock att uppgradera objektiven.

Det finns inga genvägar. Vill man ha bästa kvalitet måste man använda fasta bännvidder eller dyra zoomar. Billiga zoomar ger alltid något sämre kvalitet men ofta fullt tillräckligt och ofta betydligt bättre än kompaktkameror.

Ett alternativ är Sigma 28-105 för ca 1200 kr. Skillnaden mellan 105 och 135 är inte sådär jättestor.

Min bedömning är att Sigma 28-105 och 28-135 är minst lika bra som objektiven i Olympus IS-x000.

Och "bäst" blir det då om jag i stället köper Minoltas orginalobjektiv Minolta AF 70-210/4,5-5,6 som går på 1514 kr.

Och därmed åker på att dra runt på två objektiv och byta mitt under fotograferingen, men detta ger bäst resultat?

Optisk kvalitet:
Bäst är fasta brännvidder, t ex 28, 50, 100 och 200mm.
Näst bäst är två zoomar 28-70/2,8 och 80-200/2,8.
Därefter kommer två billigare zoomar 28-80/35-70 och 70-210 med sämre ljusstyrka.
Sämst men bekvämast är 28-200.

Vad som är bäst för dig beror på plånbok och krav på bekvämlighet. Jag rekommenderar fortfarande 28-105/28-135 om du vill ha bekvämlighet men samtidigt hyfsad kvalitet.

ANNONS
Götaplatsens Foto