** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D

Mycket intressant test.

Graferna på den här sidan som visar signal/brus-förhållande samt dynamik ser ju jättebra ut. Det ska bli intressant att se om någon annan testare får liknande resultat.

Om E-M5 slår NEX-7 när det gäller signal/brusförhållande och dynamik så är det fantastiskt.
 
Mycket intressant test.

Graferna på den här sidan som visar signal/brus-förhållande samt dynamik ser ju jättebra ut. Det ska bli intressant att se om någon annan testare får liknande resultat.

Om E-M5 slår NEX-7 när det gäller signal/brusförhållande och dynamik så är det fantastiskt.

Verkligen! Tillverkar Olympus sensorerna själv?
 
Verkligen! Tillverkar Olympus sensorerna själv?

Det har vi ingen aning om. Förefaller dock osannolikt att hela sensorn är en Olympuskonstruktion då de aldrig gjort så förr. Vad är en "ny" eller "egen" sensor? Olympus kan mycket väl jobbat med mikrolinser/lågpassfiltret på vad som i grunden är en Panasonic sensor. Är det då en Olympussensor eller inte?

Man får d u komma ihåg att raw är sällan en helt rå bildfil utan något som helst tillfört i kamerans interna bearbetning. D u så överförs viss bildbehandlingsinfo till tredjeparts råformatskonverterare. Ett klassiskt exempel är att Panas objektivkorrigering utförs även på råfiler i Adobe. Imponerande är förstås resultaten ändå vid första anblick. Jag skulle förstås helst vilja se utskrifter sida vid sida.
 
Även om de själva inte har en egen kiselsmedja, så är det säkerligen ingen produkt från hyllan de tagit. Högst sannolikt har de utvärderat olika pixel-arkitekturer och Olympus själva designat en sensor tillsammans med någon som tillhandahåller halvfabrikaten på kisel.

Visserligen har Panasonic hävdat att de gjort sina sensorer lågbrusigare fr.o.m. DMC-G3, så kanske är det ändå deras underliggande pixel-arkitektur som används?

Fast om så anmärkningsvärd förbättring av DR skett med nya OM-D, så kanske det är någonting i stil med Aptina DR-Pix eller Toshiba Dynastron?

Eller så kyler man sensorn, så det svaga surret som hörs med kameran på, kommer inte enbart från bildstabiliseringen, utan från fläkten och peltier-elementet.

Kul att kameran presterar så bra i det sällskapet i alla fall.
 
Det har vi ingen aning om. Förefaller dock osannolikt att hela sensorn är en Olympuskonstruktion då de aldrig gjort så förr. Vad är en "ny" eller "egen" sensor? Olympus kan mycket väl jobbat med mikrolinser/lågpassfiltret på vad som i grunden är en Panasonic sensor. Är det då en Olympussensor eller inte?

Man får d u komma ihåg att raw är sällan en helt rå bildfil utan något som helst tillfört i kamerans interna bearbetning. D u så överförs viss bildbehandlingsinfo till tredjeparts råformatskonverterare. Ett klassiskt exempel är att Panas objektivkorrigering utförs även på råfiler i Adobe. Imponerande är förstås resultaten ändå vid första anblick. Jag skulle förstås helst vilja se utskrifter sida vid sida.

Forumläsare på dpreview och här brukar ju ha hyfsad koll på hur det ligger till med tillverkning av sensorer och utbyten av teknik etc. Jag blev bara nyfiken för baserat på denna källa låter det som en m43 sensor har tagit ett kliv fram i förhållande till Panasonics sensor i t ex G3 eller den i GH2 och då blir ju nyfiken om kanske Olympus börjat köpa från något av företagen som t ex gör sensorn i Nikon 1 som Aptina vilket ju vore spännande.

Jag visste inte att mikrolinser/lågpassfilter kunde förbättra dynamiskt omfång på en befintlig sensor.
 
Jag visste inte att mikrolinser/lågpassfilter kunde förbättra dynamiskt omfång på en befintlig sensor.

Fantastiskt vad många av er är kunniga inom det tekniska, jag har svårt att hänga med minst sagt. Har läst en del om nya olyn, men saknat bra info om just dynamiskt omfång. Brus och hastighet på den nya kameran är nog lite ointressant för mig just nu (obs, ej oviktig!). Men däremot det dynamiska omfånget är ju lite av en akilles häl för kameror med små sensorer, det har jag själv erfarit. Har den förbättrats nu?
 
Min EM-5:a skickades idag från Cyberphoto. :)
Jag förhandsbeställde svart kamerahus med kitobjektivet (12-50).
Det blir som en födelsedagspresent från mig själv. :)
Under helgen om vädret tillåter blir det att åka ut och fota och testa kameran med de olika objektiven (främst med 12mm f2, 45mm f1,8 och 25mm 1,4).

/Haris
 
Min EM-5:a skickades idag från Cyberphoto. :)
Jag förhandsbeställde svart kamerahus med kitobjektivet (12-50).
Det blir som en födelsedagspresent från mig själv. :)
Under helgen om vädret tillåter blir det att åka ut och fota och testa kameran med de olika objektiven (främst med 12mm f2, 45mm f1,8 och 25mm 1,4).

/Haris

Hur vet du att den skickades? Fick du mejl om det?
Hoppas vi som har beställt enbart hus får våra samtidigt.
 
Hmm... Min beställning på endast kamerahuset i silver verkar ha blivit framflyttad till mitten av maj. Trist.

Hur vet du att den har blivit framflyttad? Ringde du och frågade?
Vilket datum lade du beställningen?
Ah, nu ser jag. Det syns när man klickar på själva ordernumret. Likadant på min, tyvärr. Antarligen får de in de lösa husen senare än kiten. Trist, men väntat.
 
Jag beställde mitt kamerahus den 10:e februari. Det var inte så långt efter att de lade in kameran i deras system om jag inte minns fel. Man kan ju alltid hoppas att de får in några lite tidigare men jag antar att man får hålla sig till tåls.

OK, då är du före mig i kön. Det bekräftar att de helt enkelt inte har fått några lösa hus i den första sändningen. Det var väl väntat. Olympus drar in pengar snabbare genom att sälja kompletta kit i första hand, förutsatt att de har gott om objektiv.

Medan man väntar, får man gotta sig åt det här:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1041&message=41250011
 
Nu börjar jag bli lite otålig. :)

(Jag hade tänkt vänta lite, men den här kameran verkar vara så bra att det nästan är brottsligt att inte köpa den så fort som möjigt.)

De enda två butikerna, listade på Prisjakt, som anger något annat än "Ej i lager" är Cyberphoto och Netonnet. Cyberphoto säger "Beräknas in i slutet av april" och Netonnet säger "Åter i lager ca: 2012-04-27". Ingen av dem säger något om hur många kameror som kommer in då.
 
ANNONS