Annons

Olympus TG-5 vs Sony RX100 iii med UV-hus Sony MPK-URX100A

Produkter
(logga in för att koppla)

Taylor

Aktiv medlem
Ja. Som rubriken säger så undrar jag lite över kvalitetsskillnaderna i det färdiga filmadet/fotandet.

Jag har en Olympus TG-5 idag som jag fotat och filmat mycket med när jag dyker. Jag har också en Sony RX100 iii.

Min tanke är att köpa ett UV-hus Sony MPK-URX100A och stoppa i Sony RX100:an i.

Det är mycket pengar och helt ovetandes om det färdiga resultatet så frågar jag mig fram här om det är någon som har erfarenhet av mina idéer?

Blir det bättre resultat?
Är det värt 3750:-?

Visserligen filmar TG-5 i 4K. Det gör inte Sony:n. Men det kanske blir bättre resultat ändå med Sony:n?

Tacksam för svar.
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Jag körde med en Sony RX100 (första versionen) i ett undervattenshus för paddling i två år. Sedan råkade jag plurra med kameran (utan hus) under en skridskotur och köpte en Olympus TG-4 som ersättare. Efter några månader sålde jag eländet och köpte en RX100 igen. Bildkvaiiteten är riktigt mycket bättre med Sonyn. TG-5 torde inte vara nämnvärt bättre än TG-4.

Detta är för stillbilder och paddling, kan inte säga något om filmandet. Skrev lite om det här. En kompis har precis samma erfarenhet.
 

Taylor

Aktiv medlem
Jag körde med en Sony RX100 (första versionen) i ett undervattenshus för paddling i två år. Sedan råkade jag plurra med kameran (utan hus) under en skridskotur och köpte en Olympus TG-4 som ersättare. Efter några månader sålde jag eländet och köpte en RX100 igen. Bildkvaiiteten är riktigt mycket bättre med Sonyn. TG-5 torde inte vara nämnvärt bättre än TG-4.

Detta är för stillbilder och paddling, kan inte säga något om filmandet. Skrev lite om det här. En kompis har precis samma erfarenhet.
Tack så jättemycket för svar.
Vad menar du med ”paddling”? Var du aldrig under vattenytan med Sony:n?
 

niniz

Aktiv medlem
Har tg 6 och ser fram emot dyk med den till sommaren. Har givetvis provat den under vatten å blev glatt överraskad. Tycker den tar väldigt bra bilder så här långt.
I övrigt är det även en bra "äventyrs" kamera som tål en hel del.
Tyvärr kan jag inte jämföra eller råda om den andre är bättre med köpt uhus till
 

Taylor

Aktiv medlem
Har tg 6 och ser fram emot dyk med den till sommaren. Har givetvis provat den under vatten å blev glatt överraskad. Tycker den tar väldigt bra bilder så här långt.
I övrigt är det även en bra "äventyrs" kamera som tål en hel del.
Tyvärr kan jag inte jämföra eller råda om den andre är bättre med köpt uhus till
Hej.
TG-4, TG-5 och TG-6 har ungefär samma prestanda. TG-6 har lite bättre upplösning på skärmen, vilket kanske gör displayen lite mer synlig om "visabilityn" inte är så bra. Likaså är antireflexbehandlingen förbättrad och makromöjligheten kraftigare, men de påverkar nog inte kvaliteten på bilderna eller filmerna från undervattensvärlden.

Jag tycker min TG-5 är bra vid dykning (den är bra för övrigt också), men för mig är mottot att "bra kan bli bättre". Sony RX100 iii har avsevärt mycket bättre optik så resultatet borde bli bättre, men jag är lite skeptisk till de extra glasbitarna som sitter framför linsen i MPK-URX100A-huset. Det kanske blir samma resultat som Olympus:en och då är investeringen förgäves.

Ett tips jag har från mina erfarenheter är att skaffa nån form av "grip". Det är väldigt känsligt för skakningar och snedhållning med den lilla kameran (TG-6), vilket är jätteirriterande när man ser filmerna på större skärmar. Jag tänker köpa "SHOOT Aluminum Handheld Stabilizer Grip". Den finns på e-Bay för en billig slant om du väljer "Asia" vid "Items location" i vänsterkolumnen på sidan.

Ett extra batteri är också att föredra om du gör fler än ett dyk. Då kan du skifta efter första dyket och vara säker på att du kan fortsätta fota eller filma med kameran ytterligare 45 minuter.

Det blev lite "off-topic" i min egen tråd, men det bjuder jag på :)
 

Taylor

Aktiv medlem
Nu blev det så att jag köpte ett Sony MPK-URX100A som jag tänkte lägga i RX100 iii:an i.
Jag var inne på att köpa en RX100 iv bara för att den filmar i 4K (viket inte RX100 iii gör), men nu läste jag på att den inte klarar att filma längre än 5 minuter utan överhettning och det funkar inget bra för mig eftersom jag tänkte ha den i filmningsläge under hela dyket och det kan ju vara i mer än 40 minuter.

Är det nån här som har erfarenheter av RX100 iv och längre filmsekvenser?
 

PMD

Aktiv medlem
Det är ju i allmänhet kallare under vattenytan än ovanför så det kanske hade ordnat sig, men visst vore det en chansning.
 
ANNONS