Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus XZ-2 vs. Sony RX100

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutatmedlemskap130930

Avslutat medlemskap
Tyvärr så har jag inte haft chansen att kolla närmare på någon av dessa kompakter. Vad jag läst om Olympusens föregångare har ju varit positivt, framförallt då ljusstyrkan. Kommer XZ-2 att kunna jämföras med RX100, för den har väl en ännu större sensor? Vilken skulle ni satsa era slantar på, om ni söker en kompakt - som ska jag riktigt kvalitativa bilder?

Inget lätt eller självklart val.
Olympusen har ett mycket bra objektiv med bättre ljusstyrka i teleläget.
Du kan väl kika på Cyberphotos test av kameran som precis har kommit ut.

Du kan sätta på en separat sökare på Olympusen vilket många tycker är en klar fördel.

Så kan du ju läsa testen av RX-100 här på fotosidan. Test el. hyllning vilket man vill.

Inget lätt eller självklart val.
Olympusen har ett mycket bra objektiv med bättre ljusstyrka i teleläget.
Du kan väl kika på Cyberphotos test av kameran som precis har kommit ut.

Du kan sätta på en separat sökare på Olympusen vilket många tycker är en klar fördel.

Så kan du ju läsa testen av RX-100 här på fotosidan. Test el. hyllning vilket man vill.

Hej!

Våra inlägg gick om varandra. Tack för din feedback! =)

Jag hade en Sony NEX-5 en gång i tiden, men tyckte att den änna blev väldigt klumpig med standardzoomen på. Mindre sensor på Olympus, men jag är rädd att jag ändå inte tycker att den är tillräckligt smidig. Får erkänna att jag kollat på storebrodern till den kameran du nämnde, men då är det plötsligt väldigt mycket mer pengar. Är inte hundra riktigt vad som skiljer dessa modeller åt helt och fullt.

---
Kommer XZ-2 att kunna jämföras med RX100, för den har väl en ännu större sensor? Vilken skulle ni satsa era slantar på, om ni söker en kompakt - som ska jag riktigt kvalitativa bilder?
Nej, den kan inte jämföras med RX100. I detta sammanhang betyder storleken allt. :)

Det är inte möjligt för en mindre sensor att ge lika bra bildkvalitet som en större. Med den större sensorn får du bl.a. betydligt bättre dynamik, bättre färgåtergivning, bättre färgövergångar och naturligtvis väsentligt bättre bildkvalitet vid dåligt ljus.
.

Jag hade en Sony NEX-5 en gång i tiden, men tyckte att den änna blev väldigt klumpig med standardzoomen på.
---
Tycker jag också. Nu får jag ha NEX:en i den ena jeansfickan och standardzoomen i den andra. Lösningen på detta är att det nyligen kommit en hopfällbar 16-50 mm standardzoom till NEX-systemet. Tänker för egen del skaffa detta objektiv - sedan får jag ner NEX:en med påmonterat objektiv i den ena byxfickan.
.

Tycker jag också. Nu får jag ha NEX:en i den ena jeansfickan och standardzoomen i den andra. Lösningen på detta är att det nyligen kommit en hopfällbar 16-50 mm standardzoom till NEX-systemet. Tänker för egen del skaffa detta objektiv - sedan får jag ner NEX:en med påmonterat objektiv i den ena byxfickan.
.

Är det den som bland annat kommer med NEX-6:an ? Är dock inte helt säker på att detta med motorzoom är grejen för mig - även om denna verkar vara mycket smidig. Sen blir ju NEX-serien större pga formatet osv.

Nja...blir nog micro thirds (heter det, va?) eller någon kompakt. Svårt bara att kräma ur lika bra kvalitet från de mindre sensorerna, men det jag sett Olympus modeller leverera imponerar rätt väl.

=)

Min skapare! Men...alltså, är detta bilder tagna "direkt ur" kameran tro?

http://www.flickr.com/photos/65072883@N04/7962258096/in/set-72157631466672518

Den här var ju helt otrolig. Många bilder var helt otroliga.

Bara en fråga: Kunde man inte satt på en blixtsko så man hade något att slå i taket vid de tillfällen då man, trots högt ljusinsläpp, känner att blixt skulle vara trevligt. (Nej, nämn inte storebrodern nu bara... den finns inte med i en ekonomisk plan). Hehe..

Ser nu att det var en bild tagen av dig själv! Så mycket enklare saker blev nu. Var nämligen på väg att posta en fråga till fotografen.

- Är denna bild direkt ur kameran, utan post processing?
- Vad är det för ljuskällor du använt? Någon lättning med inbyggd blixt? (ser inte så ut...)

Helt tagen av bildkvaliten! Synd bara med blixtsko, fast blixt med den här kameran är kanske som att svära i kyrkan? Men ibland....ibland kan man behöva det, och då är det just käckt om man kan slå den i taket.

Jätteimponerad. Tack för att du delade bilderna. Har du några övriga tankar kring kameran som du vill delge? =)

Bilderna är efterbehandlade i LR
Ingen bilx är använd

Det som gör RX100 så bra är att du har "nästan" lika mycket dynamsikt omfång som en fullgod DSLR, och därav kan man pressa bilder en hel del i RAW med låg/högdagrar.

Och det är grymt coolt från en sådan liten skitkamera (storleksmässigt;))
När det gäller film är den bättre än min Nikon D7000.

Nördfilm blandat med RX100/D7000/Canon 7D:
http://www.youtube.com/watch?v=-fI3Wdx8708&list=UUmKamofbeTf5nu841Pod3yg&index=1

Är linsen som sätter begränsing här, men det lever jag gärna med...allt annat är bra.

Rickard,

Åh, vad snyggt!! Det här gillas!!

För vilka scener har du använt vilka kameror?
Sen var det detta med musiken, vad heter spåren i ordning. Gärna artist med (eller är det egenkomponerat? Gillar den tuggande basen...

=)

ANNONS
Götaplatsens Foto