Annons

Omöjligt att ta bra inomhusbilder med höga F-tal?

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Har alltid kört höga F-tal på sådana bilder innan, förvisso utan att det varit till skada, men alltid tänkt att är det för lågt tal så blir det för snäv skärpa.
Inte för att jag har någon Sony, men även A6000 lär ju vara en digitalkamera.
Ta en bild med varje bländarsteg och jämför resultatet. Du slösar ju inte bort någon film, och även om du hade gjort det, känns det som att det vore en väl värd investering.
Där får du genast klart för dig hur bländaren påverkar, eller hur lite. Har du inget stativ och det är skumt lär du se hur slutartiden påverkar skärpan också.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[…]

Nä, det blir ju inte mer ljus för att förstärkningen höjs. Sensorn har fångat precis lika många fotoner som vid lägre ISO-tal. ;)

Vilket också visar hur lurigt begreppet "exponering" är. Egentligen ändras inte exponeringen med ändrat ISO, men eftersom bilden blir olika ljus brukar man säga att den gör det ändå. Antar att det härstammar från filmtiden då man (oftast) inte ändrade ISO från en bild till nästa.
Ok, jag skulle ha skrivit tydligare. Men menade att signalförstärkningen är ett sätt att tillföra det kameran behöver för att göra en bild. Ljuset som landar på sensorn ger en signal som kan förstärkas. Resultatet av mycket ljus och låg förstärkning är detsamma som resultatet av lite ljus och hög förstärkning. Det är som multiplikation. Men faktorn förstärkning inför brus. Ju mer desto högre den är.

Ordet exponering och exempelvis överexponerad används ofta lite underligt. Men ja, en för ljus bild kan sägas vara överexponerad oavsett ifall det beror på tid, bländare eller ISO.
Har jag haft en hög ISO och gett sensorn en viss mängd ljus, en viss exponering, så kan det vara för mycket relaterat det givna ISO-talet, och därmed blev bilden (sensorn) överexponerad.
 

Bessel

Aktiv medlem
Men man behöver inte gå en lång kurs. Det går att sammanfatta så här:

Ju mer ljus man släpper in, desto ljusare blir bilden. Insläppet regleras av
  1. Hur länge kameran är öppen. Tiden brukar anges i delar av en sekund. En sextiondel är hälften av en trettiondel, t.ex. På kameran brukar det skrivas siffrorna 60 och 30, men det betyder "en sextiondels sekund" och "en trettiondels sekund"
  2. Hur stor öppning man använder. Öppningens storlek anges som en del av brännvidden. f/8 betyder att öppningen är en åttondel av brännvidden, f/16 en sextondel. På objektiven brukar det skrivas 8 och 16, men det betyder "en åttondel av brännvidden" och "en sextondel av brännvidden".
  3. Hur känslig kameran är. En aning förenklat: Du kan skruva upp känsligheten. ISO 3200 är fyra gånger så känsligt som ISO 800.
Så enkelt är det. Justera de tre parametrarna så att bilden blir lagom ljus. Har du tur kan du använda kort tid, och då klarar du att hålla kameran stilla.

Det finns en del små detaljfel i min förklaring, men den är tillräckligt nära teknisk sanning för att vara användbar.
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag tror att man (oavsett kamera) bör lära sig att se skillnad på de vanligaste orsakerna till dålig skärpa för att hitta rätt åtgärd. Med tiden lär man sig vilka inställningar som ger den bästa kompromissen i en given situation.
1. Skakningsoskärpa. Symptom: allt i bilden är oskarpt. Löses med stativ, stabilisering, sekvenstagning, kortare brännvidd, kortare exp tid dvs högre iso/större bländare, blixt
2. Rörelseoskärpa. Symptom: rörligt motiv blir oskarpt. Löses med kortare exponeringstid dvs högre iso / större bländare, blixt, alternativt att man följer rörligt motiv med kameran.
3. Fel fokus. Symptom: motiv oskarpt men bra skärpa framför eller bakom motivet. Lösning: läs på hur fokuseringsmoderna fungerar. Är det tillräckligt mörkt fallerar autofokus i alla fall och man får jobba med manuell fokus. Flerzon-fokus vill gärna låsa på eventuella objekt i förgrunden i stället för huvudmotivet, byt isåfall till single point.
Vid långa brännvidder: Finjustera AutoFocus Micro Adjustment om kameran har sådan
4. Diffraktion pga superliten bländare. Kan dyka upp vid f/20.. f/32 speciellt vid makro. Symptom: finns inget riktigt skärpeplan utan allt blir halvsuddigt. Lösning: undvik mindre bländare än f/20.
5. Högt brus gör att detaljskärpan känns dålig. Lösning: sänk iso och exponera så nära klippgränsen det går, överväg blixt om det är för mörkt
6. Fel på utrustningen eller brist på underhåll. Kan säkert förekomma :D Jag får dammstäda mina AF-sensorer en gång om året för att bibehålla full prestanda..
7.. ? Har jag missat nåt? :p
Det går givetvis utmärkt att kombinera felen i listan!
 
Senast ändrad:
ANNONS