Kulisser! Just det!
Jag har också tröttnat på dessa eviga strålkastare.
Här i Durham där jag bor finns en katedral från 1100-talet, tror jag, (utsedd av internationella arkitekter till världens vackraste byggnad - sic!) samt ett slott. Och en bro från tidig medeltid. Alla upplysta. Katedralen 'silver', slottet 'guld'. Visst ser det imponerande ut där de står belysta högt över floden och glänser, men man får aldrig den rätta stämningen när man traskar på de urgamla gränderna runt dessa byggnader på natten. Jag brukar försöka föreställa mig hur det kan ha varit på medeltiden - men nej, det känns nog mera som att traska runt bland kulisser. (Att det är eviga byggnadsställningar vid katedralen hjälper ju inte heller...)
Tänk att både ljus- och ljudmiljöer länge har varit så negligerade i både debatt och forskning. Syn och hörsel är ju ändå våra kanske viktigaste sinnen!
Jag tror att belysningar bestäms av struttiga personer i kommun och stad som vill slå sig på bröstet och visa fram sin tuva för turister och grannkommuner. 'På med strålkastarna bara - det här ska väl få dom att tappa hakan!'
(Det finns f.ö. sommarvillor i skärgården som också är belysta som vore de hybrider mellan förortsvillor och nöjesfält. Huvva - och skäms!)
/Gitte