Annons

Om ni skulle välja en a3+ skrivare...

Produkter
(logga in för att koppla)
Vassego ;o) Är rätt nyfiken på just den skrivaren själv, OM du skulle slå till på en eller hitta mer bra info får du gärna skicka en blänkare!

/Micke

micke80 skrev:
Vassego ;o) Är rätt nyfiken på just den skrivaren själv, OM du skulle slå till på en eller hitta mer bra info får du gärna skicka en blänkare!

/Micke

Det ska jag göra!
Jag köper nog en till mej själv i julklapp! Som jag öppnar om ett par veckor, kan jag tro.

/K

Curt L skrev:
Canon Pixma PRO9000 !!

Jag gör som Kenneth, slänger in en fråga om det finns något mer att säga om denna modell. Själv väljer jag främst mellan denna och HP B-9180. Det finns två recensioner på FS och båda dessa är positiva. Jag har även hittat en positiv recention på Steves Digicam.
http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/canon_pro9000.html

Tacksam för fler synpunkter och plus och minus för Canon resp HP.

//Thomas

Fredsson skrev:
Jag gör som Kenneth, slänger in en fråga om det finns något mer att säga om denna modell. Själv väljer jag främst mellan denna och HP B-9180. Det finns två recensioner på FS och båda dessa är positiva. Jag har även hittat en positiv recention på Steves Digicam.
http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/canon_pro9000.html

Tacksam för fler synpunkter och plus och minus för Canon resp HP.

//Thomas

Jag köpte en HP B9180, i valet mellan den och Epson 2400. Epson föll bort pga av ett högre pris utan att kunna motivera bättre bilder, samt en korkad hantering av de svarta färgpatronerna som manuellt måste bytas beroende på om man använder matt eller blankt papper... I Epson 3800 har patronhantringen fixats, men den A2:an kostar också det tredubbla jämfört med HP-skrivaren. B9180 verkar vara det optimala i fråga om pigmentskrivare i A3+ -klassen.

Kan som sagt inte svara så mycket för HP mer än länken jag lade in tidigare. Däremot kör jag själv en Canon i9950 nu som 9000 i det stora hela verkar vara en ersättare för. Vad gäller utskriftskvalitén finns det absolut ingenting att klaga på, har inte sett mycket som slår den än så länge. De två extra färgerna (rött och grönt) gör också sitt till. Snabbheten är också riktigt bra.
Det som framförallt finns på minussidan är att det inte är pigmentbläck utan vanligt dye-bläck. Jag gjorde ett test mot en bild från crimson där jag ställde bägge i ett fönster med söderläge och skillnaden i blekning var faktiskt betydligt större än jag hade trott. På 2-3 veckor hade det hänt en hel del med Canon-utskriften och i princip ingenting med crimsons. Har inte märkt av det på alls samma sätt på bilder som hänger inomhus (helt oskyddade) på de två åren jag haft den men jag tyckte nog ändå att det hände lite för mycket, lite för snabbt. Naturligtvis var det originalbläck och papper (Photo paper Pro).

Av den anledningen funderar jag på att byta skrivare till HP 9180 alt Canons 9500 (blir nog rätt mycket dyrare tyvärr) som båda har pigmentbläck.

/Micke

Tack för svaren.

Jag har förstått att HP är bättre om man gör svartvita utskrifter eftersom den har tre nyanser av svart i stället för blått och rött som Canon har. Canon är alltså bättre på färg än på svartvitt.

En fråga om bläckkostnad. 8 patroner till Canon kostar ca 1.000 kr och 8 patroner till HP ca 2.400 kr. Är HP´s patroner motsvarande större eller blir kostnaden så mycket större på HP??

Jag är också lite orolig att jag tidvis inte kommer att skriva ut så mycket. Är det större risk att bläckpatroner torkar ihop på en pigmentbläckskrivare eller kanske tvärt om?

//Thomas

Fredsson skrev:

En fråga om bläckkostnad. 8 patroner till Canon kostar ca 1.000 kr och 8 patroner till HP ca 2.400 kr. Är HP´s patroner motsvarande större eller blir kostnaden så mycket större på HP??

Jag är också lite orolig att jag tidvis inte kommer att skriva ut så mycket. Är det större risk att bläckpatroner torkar ihop på en pigmentbläckskrivare eller kanske tvärt om?

//Thomas

Hoptorkningen på en 9180 motverkas genom att skrivaren automatiskt regör skrivhuvudena med jämna mellanrum. Lämna strömmen påslagen på skrivaren så sköter den sig helt själv.

Patronstorleken är 27 ml och kostar ca 275 kr/st.

Fredsson skrev:
Tack för svaren.

//Thomas

Om jag svarar mig själv så har jag läst på på HP´s och Canon´s hemsidor. Det verkar som bläckpriset per utskrift i vart vall inte blir dyrare på HP.

//Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto