Annons

Optik för ett särskilt ändamål

Produkter
(logga in för att koppla)

Ryan-A

Medlem
Jag antog att Ryan bor i Sverige. I så fall blir hans införande av kameraprylar en import. En turist har ju för avsikt att föra ut grejerna ur landet igen, vilket inte gäller för någon som bor i Sverige.
Korrekt, jag bor i sverige iaf hälften av tiden, (om man nu ska vara petig). Så däri ligger problemet med momsen och tullavgiften,

Ringde tom Tullverket idag och förklarade situationen, och även dom blev aningen ställda då jag sa att har dubbelt medborgarskap, ska ha den till privat bruk, men inte ska köpa den o sen åka hem igen och tjäna på det. Utan den skall användas där borta direkt efter köpet och givetvis sedan även hemma i Sverige. Och då kunde man tydligen sätta in pengar för avgiften, som någon deposition o sen få tillbaks dom när man lämnar Sverige igen, men ska man göra det varje jäkla gång liksom. Och då frågade han var jag var folkbokförd, well jag e ju folkbokförd i Sverige, enligt mitt svenska personnummer, och enligt mitt amerikanske social security nr är jag bokförd hemma i N.Y, så det blev hur invecklat som helst

Men som sagt, det jag tänkte var det viktiga var om hur garantin funkar vid köp därborta, för är garantin samma sak som om köpt här, så köper jag den där borta dels för man tjänar någon tusenlapp även vid tullavgifter och moms, men sen så slipper jag släpa med mig objektivet eller så, dit och hem. Utan bara på vägen hem.
 

PMD

Aktiv medlem
Men som sagt, det jag tänkte var det viktiga var om hur garantin funkar vid köp därborta, för är garantin samma sak som om köpt här, så köper jag den där borta dels för man tjänar någon tusenlapp även vid tullavgifter och moms, men sen så slipper jag släpa med mig objektivet eller så, dit och hem. Utan bara på vägen hem.
Garantivillkoren varierar mellan olika tillverkare, och ibland även inom samma märke beroende på vilken typ av vara det handlar om. T.ex. så hade Canon åtminstone förr världsgaranti på objektiv, men inte på kamerahus. Det gick alltså att reklamera ett objektiv inköpt utomlands hos Canon i Sverige. Jag vet inte hur det ser ut idag, så jag rekommenderar att du tar kontakt med den eller de märken som är aktuella och får senaste nytt.

Tänk också på att garantier oftast bara gäller i ett år, men om man köper av en återförsäljare i Sverige så gäller konsumentköplagen och man har alltså reklamationsrätt i tre år (men villkoren förändras lite under de tre åren).

Det är alltså lite småkomplicerat att räkna ut om det lönar sig att handla utomlands, men det kan vara värt det.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
...då kunde man tydligen sätta in pengar för avgiften, som någon deposition o sen få tillbaks dom när man lämnar Sverige igen, men ska man göra det varje jäkla gång liksom.
Byråkrati när den är som bäst. Låter som en betydligt dyrare lösning än att bara låta ärendet passera. Om du köper utrustningen i egenskap av amerikansk medborgare, och kan styrka medborgarskapet vid inträde till sverige så förstår jag inte varför man skall tjafsa. När jag bodde i New York så räknades allt jag köpt där som tull/momsfritt efter 6 månader och kunde föras in till Sverige utan problem. Kanske inte riktigt samma sak men ändå...
 

Ryan-A

Medlem
Byråkrati när den är som bäst. Låter som en betydligt dyrare lösning än att bara låta ärendet passera. Om du köper utrustningen i egenskap av amerikansk medborgare, och kan styrka medborgarskapet vid inträde till sverige så förstår jag inte varför man skall tjafsa. När jag bodde i New York så räknades allt jag köpt där som tull/momsfritt efter 6 månader och kunde föras in till Sverige utan problem. Kanske inte riktigt samma sak men ändå...
Jojo, det e ju bara och dra upp det amerikanska passet, kan inte bli enklare än så. Det e ju dessutom bara att köpa hemresan i egenskap av us. citizen, så blir det knappast några momsproblem då ju. Dock så var inte den ekonomiska "vinsten" det som var det viktigaste heller. Så åker man på den så blir det så, inget o gråta över ju.

Snackade dessutom med Nikon här i Sverige i eftermiddags, tydligen gäller garantin här på optik inköpt i usa, dock e det från affär till affär, för vissa propsar på att sälja till en speciella garantier, då är det från en 3e part, och nikon garantin faller bort (utanför usa då). Så dom tom rek att dra till B & H (tror jag det hette) och komma ihåg att "glömma" kartongen innan jag reser hem. Skön kundtjänst det, haha
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Nej Andreas, du har inte rätt. Om du tänker efter lite så skulle det vara stört omöjligt att syssla med fotografi över huvud taget om man måste ha tillstånd så fort man fotograferade på allmän plats. Däremot kan man möjligen ta i beaktande hur man sedan hanterar de bilder man tar. Lägger man upp dem i register där man har identifierat dem man fotat och registret är att anse som någon form av registreringshandling, alltså inte ett vanligt fotoalbum fordras tillstånd för detta. I övrigt kan detta ämne bli hur stort som helst om man inte känner till vad "fotografen" skall använda bilderna till. Som bekant har vi en stor yrkesgrupp som bara lever på att ta bilder på diverse "kändisar" där dessa minst av allt önskar detta. De inte bara tar bilderna, de trycker dem i tidningen också! Som sagt, läs paragragen jag klippte ut så har vi nog rett ut den saken.
Mvh
JB
Men lär dig att läsa, människa.
Jag vet mycket väl att det inte krävs tillstånd att fota med handhållen kamera på allmänna platser eller att ordna dem i ett t.ex album.

Det jag skriver är att om bilderna skall användas i bevisföring skall det finnas tillstånd för det, i annat fall faller bevisvärdet i dem. Om du tar exemplet som jag skrev att någon fotar ett industriområde och sedan låter VD ta del av bilderna, för att nämnda VD gett en person i uppdrag att "hålla koll" på området och låtit bli att informera anställda och fackligt ansvariga om övervakningen, och VD:n sedan går till den anställde som misstänks för brott så är de bilderna VD:n håller i handen värdelösa ur den aspekten.

Att det ska vara så jävla svårt att läsa ren enkel svenska.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Här tappade jag hakan. Ett inlägg fyllt av felaktiga antaganden toppas med ett påhopp. Andreas S Eriksson: Skäms du inte? Du tycker inte att en ursäkt är på sin plats?
Det är så många som tycker att jag gör fel och säger dumma saker så skulle jag hålla på och be om ursäkt så skulle jag inte göra annat om dagarna. Därför fortsätter jag som jag gör och ingen bättring är i sikte.

Och nej, jag skäms inte för den jag är eller hur jag är.
 

PMD

Aktiv medlem
Det jag skriver är att om bilderna skall användas i bevisföring skall det finnas tillstånd för det, i annat fall faller bevisvärdet i dem. Om du tar exemplet som jag skrev att någon fotar ett industriområde och sedan låter VD ta del av bilderna, för att nämnda VD gett en person i uppdrag att "hålla koll" på området och låtit bli att informera anställda och fackligt ansvariga om övervakningen, och VD:n sedan går till den anställde som misstänks för brott så är de bilderna VD:n håller i handen värdelösa ur den aspekten.
Nej, det råder fri bevisprövning i svenska domstolar, så det spelar ingen roll för bevisvärdet hur bevisen har framkommit.

Jag antar alltså att du syftar på juridiska bevis.
 

Ryan-A

Medlem
Men lär dig att läsa, människa.
Jag vet mycket väl att det inte krävs tillstånd att fota med handhållen kamera på allmänna platser eller att ordna dem i ett t.ex album.

Det jag skriver är att om bilderna skall användas i bevisföring skall det finnas tillstånd för det, i annat fall faller bevisvärdet i dem. Om du tar exemplet som jag skrev att någon fotar ett industriområde och sedan låter VD ta del av bilderna, för att nämnda VD gett en person i uppdrag att "hålla koll" på området och låtit bli att informera anställda och fackligt ansvariga om övervakningen, och VD:n sedan går till den anställde som misstänks för brott så är de bilderna VD:n håller i handen värdelösa ur den aspekten.

Att det ska vara så jävla svårt att läsa ren enkel svenska.
Fel, igen.

Här i Sverige finns det en liten sak som heter fri bevisprövning, vilket innebär att bevis som tillkommit på olagliga/omoraliska sätt, inte har mindre värde ur bevis synpunkt.
Det enda som kan hända sedan är att den som begått ett brott vid framställningen av bevisen kan i sin tur åtalas och liknande.
Men vad gäller värdet på bevisen, så påverkas det inte på något sätt beroende på hur dom kom fram.
 

masterpower

Aktiv medlem
Jag kan inte se varför garantier skulle vara ett problem för dig. Du skriver att du ofta är i USA. Skulle utrustningen gå sönder så tar du den med dig vid nästa besök och kontaktar återförsäljaren. EASY ;)
Viktigt dock att veta att USA garantier oftast inte går att överlåta till en tredje part. Här i Sverige är man inte noga med det. Därför är det bra att du själv köper utrustningen och att det är en auktoriserad återförsäljare.

Beträffande övervakning. Oavsett hur mycket ni vet om lagarna så är detta är en gråzon som oftast inte är så tydlig som man önskar. Jag har dock för mig att all systematisk övervakning är otillåten utan tillstånd. Däremot är det fritt fram att fota i allmänna platser och använda materialet som bevis. Mycket beror också på hur man presenterar materialet. Skulle Ryan säga att han var ute och testa sitt objektiv när bilden togs, så är det inget olagligt med detta!
 

masterpower

Aktiv medlem
Det är så många som tycker att jag gör fel och säger dumma saker så skulle jag hålla på och be om ursäkt så skulle jag inte göra annat om dagarna. Därför fortsätter jag som jag gör och ingen bättring är i sikte.

Och nej, jag skäms inte för den jag är eller hur jag är.
Andreas,, jag tycker att din ton är olämplig här i forumet speciellt när så många tar illa vid. Alla kan framföra sina åsikter men det gäller att göra det på ett vettigt och milt sätt. Annars skapar man irritation och inga frågor besvaras.
 

joyn

Aktiv medlem
B&h

Hej Ryan!
B&H ligger på 420 9:th Avenue på Manhattan. Butiken är värd ett besök bara för att det är ett himla häftigt ställe.
Alla fotointresserade som är i New York borde gå dit och kolla. Ska du handla i NY så handla där för att de är otroligt kunniga och dom har ALLT.
http://www.bhphotovideo.com/
Det går utmärkt att beställa grejor även från Sverige men det blir med tull och moms.
Det där med kartongen spelar ju ingen roll för alla objektiv och hus från NikonUSA har ett serienummer som börjar med US###### så det syn likom ändå om man kollar.

Ska du fota identifierbart nattetid och antalet dollar inte är ett problem så finns ditt svar på följande länk.
http://www.electrophysics.com/Browse/Brw_ProductLineCategory.asp?Area=NV&CategoryId=27
Hoppas att svaret hjälper.
 
ANNONS