Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optik till 300D ?

Produkter
(logga in för att koppla)

jharmala

Avslutat medlemskap
Jag har nu kollat runt på nätet efter ett hyggligt objektiv till min beställda 300D, jag har bara beställt huset. Tamron SP AF 28-75mm F/2,8 XR Di LD Aspherical [IF] Macro för 430 euro verkar enligt min mening vara det mest optimala för min nya plastlåda.

Jag har letat bland Canons objektiv men inte hittat något alternativ som kan mäta sig med detta Tamron i 400-500 euros klassen. Detta är dessutom av metall och glas och borde hålla i minst 3 år.

Jag har även tänkt att jag inte ska köpa något fast 50 1.8 mm till min nya plastlåda, utan endast en telezoom framåt våren när det börjar hända i skogen.

Har någon av er något att tycka om dessa mina egna ensamma amatörtankar.

Tänk på att Tamronobjektivet i princip förvandlas till en kort telezoom på din digitalkamera. Kommer du att vara nöjd med att inte ha någon vidvinkel överhuvudtaget?

Jo, detta borde bli 45-120 enligt 1,6 regeln. Men när jag bläddrar i mitt häfte så har jag tagit 90% av mina bilder hitintills mellan 50-70 mm.

Men sedan man är innomhus på t.ex. kalas så är nog 45 mm lite för mycket, men då blir det väl att köpa ett kalas objektiv senare mär man vet om huset är något att ha. Det kan ju tänkas att även jag köper ett D-hus av metall någon dag.

Men då har nog Nokia kommit ut med någon modell som man kan byta lins på.

OK, tack för den linken. Ingen idé att köpa en 2.8 om den inte är skarp på just 2.8, då kan man lika bra köpa ett som börjar från 3.5 förutsatt att det är bra från 3.5

Någon som kan rekomendera ett normalzomm i 400 -500 euros klassen (borde bli 3500 - 4500 i SEK)

Jag vill inte ha EF-S:en som följer med 300D, testbilderna som ligger ute visar tydlig skillnad mellan EF-S och bilder tagna med ett EF objektiv.

Kolla in detta objektiv borde inte detta passa till en 300D ? Sigma EX 2.8/20-40mm DG DF för 500 euro. Nu tänker jag på landskap och familjebilder, kommer att köpa ett TeleZoom senare.

Okej jag fick inte länken att fungera ända fram till detta objektiv.

Senast ändrad:
Objektiv till 300D ?

Efter att ha läst 300D trådarna så tror jag mig ha fattat följande:

För att få lika "bra" bilder med den nya 300D:n som jag fick med 65:an så måste jag ett bättre objektiv till den nya, t.ex. 2.8 zoom i stället för 3.8 zoomen som jag hade tidigare, sedan tänkte jag komplettera med ett 2.8 28-200 som telezoom.

Eller med andra ord så bör man satsa på dyrare gluggar till en dslr.

ANNONS
Götaplatsens Foto