sagan
Avslutat medlemskap
Det är skillnad, men skillnaden är mycket mindre än mellan 300D och 20D.Sant. Hur är skillnaden 20->40D vad gäller brus, snabbhet osv?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är skillnad, men skillnaden är mycket mindre än mellan 300D och 20D.Sant. Hur är skillnaden 20->40D vad gäller brus, snabbhet osv?
Det är skillnad, men skillnaden är mycket mindre än mellan 300D och 20D.
Jag tror att vi kommer att få se en väldans massa olika format så fort utvecklingen tillåter att man fimpar spegelhuset. Men då är dagens objektiv antagligen inte intressanta ändå.
20D, 30D eller 40D blir ett jättelyft, jag lovar.
Automatiskt? Sen när då? Spegeln väger knappast något, och prismat står nog inte för en större del av kamerans vikt. I övrigt är det inget som behöver väga mer. Spegelhuset är anpassat för 24x36 redan, så det blir inte heller större.Det stämmer ju inte, större sensor ger automatiskt större vikt och storlek på kamerahuset, spegeln måste göras större, sökaren blir större o.s.v.
Ja, 24-105 är mindre ja. Och lättare. Och har större omfång. Men är hela 10% dyrare.Haha, och du tror att gemene man resonerar så? Ge dig, de kommer bara se att objektivet är mindre och billigare, inget annat.
Håller med Kim. Har haft en 300D och gillade den då. Men utvecklingen har knappast stått stilla sedan 2003 och bildresultatet blir klart bättre med en modernare kamera.
Men, angående 300D, är den FÖR gammal? Har aldrig provat nåt annat så kan inte jämföra med nåt. Är det så stor skillnad på bildkavlitén? Fått för mig att skillnaden ligger mer i brusegenskaper, snabbhet m.m
Den stora skillnaden är, som du säger, i bruset. Skillnaden är ganska rejäl dessutom. Redan på ISO400 tyckte jag att bruset började bli påtagligt med 300D. Ljusmätning och AF har ju också förbättratts avsevärt på senare modeller. Jag gick från 300D direkt på 5D, så jag har ingen erfarenhet av de andra 3xx- och 4xx-husen, men sett bilder. En begagnad 400D eller 450D kanske?
Annars tycker jag du gör rätt som satsar på bra optik.
Vaddå anpassat för 24x36? Det är den inte i de hus jag kollat i, det finns precis plats för en liten anpassad spegel för den mindre sensorn, ingen plats över alls.Automatiskt? Sen när då? Spegeln väger knappast något, och prismat står nog inte för en större del av kamerans vikt. I övrigt är det inget som behöver väga mer. Spegelhuset är anpassat för 24x36 redan, så det blir inte heller större.
Har de olika omfång så kan de ju knappast jämföras.Ja, 24-105 är mindre ja. Och lättare. Och har större omfång. Men är hela 10% dyrare.
Om det inte hör hit, så förstår jag inte varför du tog upp det.Du tycks ha glömt varför den här diskussionen började. Vi talade om ifall 17-55 är en vettig investering, och det är inte ett objektiv som "gemene man" köper. Huruvida APS-C är bra eller dåligt hör liksom inte hit.
Den "gängse åsikten" är lite märklig, tycker jag. Man skulle istället (med fog) kunna påstå att det är dumt att slösa pengar på L-optik med en så gammal och "dålig" kamera.Har tidigare postat frågor här om huruvida jag skulle handla nytt hus. Har nu kommit fram till att den gängse åsikten verkar vara hellre dåligt hus och bra optik än tvärtom. Äger idag en 300D, en 70-200 4L och kitobjektivet.
Jag talar naturligtvis om yttermåtten, vilket är det som är intressant för kamerans storlek. Det är samma registeravstånd och fysisk öppning på EF och EF-S till exempel.Vaddå anpassat för 24x36? Det är den inte i de hus jag kollat i, det finns precis plats för en liten anpassad spegel för den mindre sensorn, ingen plats över alls.
Har du missat de där sakerna som man stoppar film i?Om det kommer en lika liten med fullstor sensor så ska jag tro dig, men det lär inte hända.
Det är möjligen orättvist till 24-105:ans nackdel. Den skulle kunna vara ännu mindre och lättare om den hade motsvarande omfång som 17-55.Har de olika omfång så kan de ju knappast jämföras.
Jo, jag känner till de delarna, men eftersom det blir plats "över" inne i kameran så kan man placera andra saker på det utrymmet och på så sett göra kameran mindre, vilket oxå är det som sker.Jag talar naturligtvis om yttermåtten, vilket är det som är intressant för kamerans storlek. Det är samma registeravstånd och fysisk öppning på EF och EF-S till exempel.
Nejdå, jag kommer fortfarande ihåg, men det var inget angenämnt minne, så jag försöker förträngaHar du missat de där sakerna som man stoppar film i?
Jag vet inte riktigt vad du försöker bevisa här, men de kortare zoomarna är mindre, lättare och ofta billigare än motsvarande för fullstor sensor.Det är möjligen orättvist till 24-105:ans nackdel. Den skulle kunna vara ännu mindre och lättare om den hade motsvarande omfång som 17-55.
Nu blev jag nyfiken, var står det att 30D brusar vid 100 ISO?
Japp, du har rätt. Låter märkligt, för många säger precis tvärtom, inklusive dpreview: "Trademark Canon CMOS noise free images, remain detailed even at high sensitivities"
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos30d/page29.asp
Du får gärna försöka hitta brus här:
http://a.img-dpreview.com/gallery/canoneos30d_samples/originals/img_1941-dpp.jpg