Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Optimal bländare/skärpedjup vid inomhusfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

LeffeHP

Aktiv medlem
Hej,

Tog ju en del kort under julhelgen. På min EOS 400D sitter EF 35/2.
Det är ju lite mörkt när man fotar varför jag tidigare velat använda så lågt bländartal som går. Problemet är då att skärpedjupet blir väldigt begränsat.
Kikar nu på att köpa en normal-zoom och då infinner sig frågan om man kan gå på en EF 17-40/4 eller om det blir för ljuskänsligt för "skumma" miljöer inomhus. Kanske ett Sigma 18-50/2.8 är bättre?

Min fråga egentligen är vilken bländare är mest optimal till ex.vis julfotografering? Vill ju ha lågt bländartal men inte så begränsat skärpedjup.

Finns det formel för att beräkna skärpedjupet beroende på bländartal och filterdiameter på objektivet?

Tacksam för svar
/Leffe

Här är en länk till hur du kan kalkylera

http://www.dofmaster.com/doftable.html

Vet inte hur korrekt den är men det ger lite vägledning om skärpedjup i alla fall.

Jag tror du får svårt att få ett svar om "optimala" inställningar, det beror ju helt och hållet på situationen. Dessutom har du även ISO-talet att ta hänsyn till.

Själv är jag mycket nöjd med att ha 2.8 över hela zoom omfånget på min 17-55, skulle inte vilja ha "bara" 4.0.

Tack för länken, ska undersöka den lite.
Ja, ISO-talet är givetvis också en parameter. Jag vill ogärna gå högre än 400 på min 400D, tycker det börjar bli brusigt då.
Det får nog bli ett 18-50/2.8. Skulle föredra EF 17-55/2.8 IS, men plånboken klarar inte den just nu.
/L

Personligen tycker jag ISO 800 är helt OK på min Canon 400D, även 1600 kan funka om det kniper tycker jag.

Du har inte funderat på en extern blixt?
Visst är blixtljus inte alltid så mysigt men det går ju att stutsa, dämpa och diffusera...
Eller ligger behovet i ett större brännvidsomfång?

Anders: Jag skrev fel, ISO 800 använder jag, men har inga bra erfarenheter av 1600.

Don: Glömde skriva att jag för närvarande använder en 380EX, men det är som Du säger, när jag tittat på en del bilder är skärpedjupet för litet, vill alltså upp i bländartal.
Ska testa lite nån kväll, just nu är det ju inte så svårt att ha mysbelysning hemma direkt...

Julen är ett elände, inte nog med att man bor i mörka Sverige och det är som mörkast kring julen, dessutom ingen snö och en fixering hos folk att det ska vara "mysigt" dvs mörkt som i en säck. Har en samling halvskarpa alster tagna med bländare 1.2 - 1.8 och ISO 8-1600 men funderar skarpt på nåt slags stativ nästa år, alternativt svälja stoltheten och köpa ett 17-55 så man får 2.8 och IS, kanske är rätt recept. Eller (hemska tanke) blixt...

En del blixtar har inbyggt spelkort. Min 580 EX II har det.

Tack vare att man kan mixtra separat med exponeringen av befintligt och blixtljus, går det utmärkt att utnyttja blixten såpass att man ser vad bilden faktiskt föreställer, utan att blåsa bort allt det mysiga samtidigt.

Jo kanske en blixt. Min största kritik mot en sån tingest är inte resultatet på bild utan den väldigt tydliga indikationen på att man tar kort, det märks liksom och stör en hel del. Beror ju på vad man fotar men men

För DOF-data på Canons EF-gluggar, gå in på
http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/wide_zoom.html och klicka på fliken 'depth-of-field data' för den glugg du är intresserad av. Bla inser man snabbt att skärpedjupet växer mer med avståndet till objektet än med bländarvärdet för givet objektiv/brännvidd.

Bländare F4 tycker jag dock blir på tok för långsamt för inomhusfoto utan blixt. Kör själv ganska mycket inomhus med ett Sigma 28mm 1.8, men får ändå ofta gå upp till ISO 800/1600 för att få hyffsade slutartider.

NLC76 skrev:
Bländare F4 tycker jag dock blir på tok för långsamt för inomhusfoto utan blixt. Kör själv ganska mycket inomhus med ett Sigma 28mm 1.8, men får ändå ofta gå upp till ISO 800/1600 för att få hyffsade slutartider.
Jo många säger att man kan fota inne med ett 2.8 men inte min erfarenhet. Jag har också ett Sigma 1.8 fast 20mm, skulle gärna ha det ett halvt steg snabbare men då heter det ju Canon 24 och kostar en slant... Beror ju lite på hur man fotar men jag tror på 17-55/2.8 IS, inte testat men borde.

Jumfer skrev:
Jo många säger att man kan fota inne med ett 2.8 men inte min erfarenhet. Jag har också ett Sigma 1.8 fast 20mm, skulle gärna ha det ett halvt steg snabbare men då heter det ju Canon 24 och kostar en slant... Beror ju lite på hur man fotar men jag tror på 17-55/2.8 IS, inte testat men borde.

Självklart kan man fota inomhus med f2.8, gör det ofta själv ;-). Men det kräver oftast artiga modeller och stadig hand eller gott om ljus. Golvlampor som lyser uppåt tycker jag ger ett bra och lagom diffust ljus för inomhusfoto utan blixt.

ANNONS
Götaplatsens Foto