Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optimera med sänkt kvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

ingemarh

Aktiv medlem
Jag har lagt upp en del bilder i album här på FS, men kvaliteten blir kass!

Hur ska jag göra?

Hur gör jag: Konverterar råformat till Tif i Canon EOS viewer Utility. Plockar upp bilden i PS och gör ev. justeringar. Minskar storleken på bilden (Arkiv-bildstorlek till 1024), sedan sparar antingen (spara som jpeg) eller optimera för web; och justerar ner kvaliteten till knappt 250MB. Kvaliteten blir inte sp rolig, vad göra?
(se gärna senaste albumet Jägarexamen, dålig upplösning, ingen briljans eller studs!?)

Tacksam för hjälp.

Ingemar

Lägger du på nån extra skärpa efter det att du förminskat bilderna till 1024?
Det tycker iaf jag att man behöver göra.

Om du har en kalibrerad skärm, sparar i sRGB (Web) och det ser bra ut så borde det inte bli kasst. Ditt album med blommor ser bra ut (tycker jag), jägaralbumet ser ut att ha låg kontrast av nån anledning.
/tj

Tack för era förslag och tipps!

Nej, jag har inte lagt på någon särskild skärpa eller oskarp mask.

det jag tyckert är konstigt är att kvaliteten är bra innan jag gör jpeg av bilderna, jag undrar om jag gör något fel när jag konverterar bilderna eller förminskar dom.

Jag tycker inte jag skulle behöva skärpa eller ändra kontrasten. Jägarbilderna har snarare hög kontrast i orginal????

Tack Lasse, länken var precis det jag saknade!

Jag kom på ytterligare en sak jag kan göra fel?!

Om Ni justerar bilder i PS (säkert i TIF format eller?) hur plattar Ni till bilden (ränsar PS historiken och lagren), om Ni gör det innan konvertering till jpeg? Använder Ni bara platta till, eller gör ni något annat?

Ingemar

ingemarh skrev:
Tack Lasse, länken var precis det jag saknade!

Jag kom på ytterligare en sak jag kan göra fel?!

Om Ni justerar bilder i PS (säkert i TIF format eller?) hur plattar Ni till bilden (ränsar PS historiken och lagren), om Ni gör det innan konvertering till jpeg? Använder Ni bara platta till, eller gör ni något annat?

Ingemar

Det vanligaste är att jobba med bilden i psd-format.

När jag är klar med bilden brukar jag välja "flatten image" och sedan spara t ex som jpeg direkt eller via "save for web"

Men jag måste ju inte platta till bilden innan jag sparar en jpeg .

Jag kanske vill ha en psd med lager och allt kvar för att jobba vidare med senare.

Hoppas det blev begripligt.

mvh

Jepp Lasse, tack för allt!

Jag provade dock att klicka igen på bilden, förstora på FS! Prova får Ni se!

Då hämtade sig skärpan och ursprungs kontrasten, kanske inte som TIF formatet men mycket bättre.

Är det så att man ska minska ner bilderna ännu mer (<1024, ex. 800*600) för att få bra resultat direkt?

IH

Håller du dig under 600x600 så kommer bilden visas på fotosidan precis så som den gör på din dator.

Tiff jobbar jag aldrig med.
Jag har originalfilerna i raw, som jag öppnar med photoshop, och så behandlar jag dem där. Om jag blir klar och sparar så gör jag det i .jpg, men om jag ska jobba vidare senare så sparar jag som .psd med lager och allt.

Du måste i princip alltid skärpa upp bilderna efter det att du förminskat dem!

Ps. Vet du inte vilka värden du ska ha på skarp mask (usm) så prova 50-150, 0.3, 1. Ds.

Du förresten.
Vilken färgprofil har du de slutgilltiga bilderna i?
Jag provade öppna en av dem i photoshop och då tyckte den att du hade sparat den i AdobeRGB.
Är detta fallet så har du där din förklaring till att färgerna ser bleka och trista ut.

Konvertera bilder du ska visa på internet till sRGB före du sparar dem, för mig veterligen är inte Internet Explorer eller andra webläsare speciellt bra på att känna av vilken profil de ska visa bilderna i. sRGB är standard på internet.

Tack för det Kristoffer!

Jag ska göra om och prova!

Det är riktigt, jag har aRGB som default i kameran (1D Mark2).

Jag har försökt lyfta in RAW bilder direkt i PS men den känner inte av formaten, har inte fått det att lira; några förslag?

Ingemar

Stötte på lite problem, hur ändrar jag en TIF (eller annan) bild med aRGB till sRGB i PS?

Om jag har många bilder, ett par hundra, går detta att automatisera?

Ingemar

ingemarh skrev:
Tack för det Kristoffer!

Jag ska göra om och prova!

Det är riktigt, jag har aRGB som default i kameran (1D Mark2).

Jag har försökt lyfta in RAW bilder direkt i PS men den känner inte av formaten, har inte fått det att lira; några förslag?

Ingemar

Ladda hem senaste versionen av Adobes RAW-plugin

Det var attan, byte från aRGB till sRGB dassade till bilderna rejält!

Stälde om kameran på bums (lättare att använda spritt format).

Kör med aRGB ända fram tills du ska publicera bilden. Innan publiceringen konverterar du den till sRGB. Funkar prima.

/Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto