Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optipod priser?

Produkter
(logga in för att koppla)

Isak_B

Aktiv medlem
Hej Har kollat runt lite på snabbfästen och har fastnat för optipod men deras hemsida är helt värdelös (iaf med safari) och då syftar jag på deras webbshop..jag undrar vad grejjerna kostar nån som vet? (ja man kan ringa osv men om nån ändå har köpt kanske han kan säga vad han betalade =) =) )

Min utrusutning ser i nuläget ut såhär när den är som tyngst.
Nikon d200 + batterigrepp + 70-200/2.8 VR + en eventuell extender nikon TC17E

kan nämnas att jag har ett Velbon kolfiberstativ 631 och en manfrotto 468 MGRC2 (den snabbplatta som sitter på kulleden nu kommer åka fetbort :) )

Det jag är ute efter är
1 stycke snabbfäste (vilken storlek ska man ha till ovannämnda kombination?)
har även läst runt här på forumet att han ska göra ett jättebra stativfäste till 70-200 vad kostar det? Och har han lösa objektivkragar liknande de som redan idag sitter på tex 70-200 och som man kan fästa på ett framtida tokina 16-50 tex..

Mycket tacksam för prisuppgift på överstående optipod grejjer ifall det är någon som köpt nåt av honom? Om någon vill sälja så är jag intresserad av att köpa :)

Tack på förhand

Mvh Isak

tackar hittade också den sidan :)

Har nu pratat med Hans på optipod angående hans snabbplatta och han tyckte att min nuvarande kulled var för klen för min nuvarande kamerakombination (kommer inte utvidgas till mer än en telekonverter inom de närmsta åren gällande storlek tyngd).
Denna kombination är en nikon d200+mb200 + 70-200 VR (ilket jag tror jag nämnde i mitt första inlägg).

Nu till saken!

Hans tyckte att min nuvarande kulled skulle bli alldeles för vinglig och erbjöd mig att byta in den mot en Manfrotto 490. Jag har i nuläget en Manfrotto 468MGRC2 (RC2 är då den minsta snabbplattan).
Så vad tycker ni? 490 är ju både ett halvkilo tyngre nästan och den har inte den här "hydrostatic" funktionen som min 468 har som jag fattat..inte för att jag vet vad skillnaden är men hydrostatic låter ju bra :)

Någon som har en 490 och kan rekommendera denna? + - med den? tycker ni att en 468 kulled är för vek för ovannämnda kombination av kamerautrustning..

mycket tacksam för svar!

och om det är någon annan som letar optipod priser är dom som följande

snabbplatta 1150 + moms (iaf 64 mm)
kamera/objektiv fästen 520 + moms
specialtillverkat fästa 1200 + moms

det var dom priser jag fick av Hans iaf..

Jag tycker att 468an borde räcka. Hade det varit en 486 å andra sidan hade den varit på tok för klen. Har bara testat 468MG lite kort dock, men den kändes stabil. RC2 plattorna är dock kassa, men de skulle du ju byta ut.

Jag har en 490 med optipods snabbkoppling, som jag använder till 70-200/2.8 VR och 300/2.8 VR och det är en utmärkt kulled. Hans säljer ju även 468:an så jag skulle lita på hans rekommendationer. Det har jag gjort vid flera tillfällen och aldrig blivit besviken eller känt mig lurad. Han har till och med låtit mig låna grejor på prov, innan jag bestämt mig.

MVH: Micke

skurken skrev:
Jag har en 490 med optipods snabbkoppling, som jag använder till 70-200/2.8 VR och 300/2.8 VR och det är en utmärkt kulled. Hans säljer ju även 468:an så jag skulle lita på hans rekommendationer. Det har jag gjort vid flera tillfällen och aldrig blivit besviken eller känt mig lurad. Han har till och med låtit mig låna grejor på prov, innan jag bestämt mig.

MVH: Micke

Jag kan bara hålla med även jag har en kulled 490 med Hans snabbfästen och jag är supernöjd. Jag har även precis din utrustning och den kulleden och snabbfäste är stadigt och lättarbetat. Jag har också jättebra erfarenhet av Hans Olsson och rekommenderar han något så litar jag på det.

Lovar du kommer inte bli besviken.

Ah det låter ju jättebra! är kontrollerna lättskötta på 490 och är friktionen bra så inte kulan faller ner i bottenläge såfort man skruvar lite på rattarna :D

Det jag är mest orolig för är det lilla halvkilot extra det blir drygt när man är ute och vandrar men man får väl morska upp sig lite ;)

tack för alla svar

Isak_B skrev:
Ah det låter ju jättebra! är kontrollerna lättskötta på 490 och är friktionen bra så inte kulan faller ner i bottenläge såfort man skruvar lite på rattarna :D

Det jag är mest orolig för är det lilla halvkilot extra det blir drygt när man är ute och vandrar men man får väl morska upp sig lite ;)

tack för alla svar

Hmm, där förstår jag inte riktigt vad du menar, så antagligen händer aldrig detta med den kulleden.

Visst, den väger kanske lite, men å andra sidan, så hjälper det ju också att det blir stabilare när du skall fotografera med stativ

Det är väl bara att ringa och surra med Hans en gång till. Om han själv säljer 468MG så vet han ju vad den klarar liksom. Men om du själv inte är säker så kan du ju beskriva mer problematiken att vikten är en issue.

Visst kanske 490 är bättre, men hur mycket, är det värt den extra vikten, vad gäller långa vandringar etc. Jag har aldrig direkt sett 468 som jätteklen, skulle säga att det är värt avvägningen.

Min första tanke var nästan att det skett en förväxlning mellan 486 pchj 468 då han omnämnde 468 som alldeles för vinglig. Hade det varit RC2 som skulle användas och inte optipods fästen ja. RC2 är inte direkt bra.

Något annat som du kan göra för att förbättra stabiliteten är ju annars att låta bli batterigreppet. Då sänker du tyngdpunkten lite och en aningen sämre kulled skulle klara sig bättre.

Själv kör jag med en extremt lätt kombination. Gitzo G1127 Kolfiberstativ och en Acratech Ultimate Ballhead. Huvudet är aldrig problemet. Inte stativet heller. Har testat att hänga migg fritt från marken i det. 70-kg, rör sig inte. Enda problemet är att hela ekipaget tillsammans bara väger 1.67 kg inklusive kulled, så blåser det minsta lilla måste jag tynga ner det i kroken på stativet. Nu finns ju dock även 6x serien som är ännu lättare med samma styvhet.

nej precis jag är inte heller säker på vikten! orka dra med ett halvkilo extra i onödan det är ju tungt nog som det är :)

har kikat på Kirks grejjer istället då dessa är mycket billigare..och kanske ska man sälja batterigreppet igen jag vet inte om jag kommer ha så mycket nytta med det förutom att ta kort på frihand i vertikalläge men det är ruskigt tung kombination nu att handhålla tycker jag :)

ANNONS
Götaplatsens Foto