Annons

ordlista

Produkter
(logga in för att koppla)

richmoijn

Ny medlem
Hej!

Jag är i köpa "digitalkameratankar"... Jag är till 99% säker att de är en Ixus 330 jag vill ha...

Jag undrar bara vad vissa ord betyder i produktbeskrivningen...

ccd: 1/2,7" ???
objektiv: 35-105 mm ???
Aperture Range f/2.8- f/4.7 ???
Shutter Speed 15-1/1500 sec. ???
Sensitivity (Equivalent film speed) Equivalent to ISO 50/100/200/400 ???
Exposure Compensation +/- 2.0 EV in 1/3 step increments ??

Hej

Svarar med en länk:
http://www.powershot.com/powershot2/s330/specs.html

Där finns länkar för varje fackuttryck. Kan det vara en bra start.

35-105 är zoomområdet för brännvidden, ju högre siffra ju närmare ser motivet ut att vara, men du ser inte lika brett. Så lägre siffra tar med mer i bredd, man allt ser mindre ut.

Apeture, ju lägre siffra ju mer ljus släpper objektivet in. Siffran 2.8 är för 35mm i brännvidd och 4.7 för 105. Man bör ha så lågt värde som möjligt som gräns, då kan man fotografera där det inte är så ljust.

Shutter speed är den tiden kameran släpper in ljus. Kort tid stoppar rölrelser, lång tid behövs om det är mörkt.

Sensivity. Lägre värde behöver mer ljus men ger mindre brus i bilden i form av "grynig" bild. Så kompromissen ligger i att tiden (shutter speed måste vara tillräckligt kort för att inte bliden skall bli oskarp pga skakning mot det ljus som finns. MAn får ibland gå upp till ISO 400 (lite mer gryn, men skakoskärpan försvinner.

ompensation. KAmeran försker skapa sig en 18% grå medelton. Men tex Snö är ju inte grå utan vit. Då måste man kompensera för detta kända faktum. Ofta lägger jag då på 1-1,5 EV. DVS förlänger tiden som kameran släpper in ljus och då blir bilden vitare.

På samma sätt om du fotograferar mot ljuset så kommer kameran att bilda sig en uppfattning som är fel och kan kräva att du justerar den uppfattningen.

Detta är en kort syn på detta som jag kan delge dig. Det finns andra som kan detta bättre.

Roine

Storleken på CCD:n, dvs det ljuskänsliga chipet.
Vet dock inte om det är diagonalen de mäter.

1/2.7 dels tum är ju ca 9,4 mm.

1/2.7 inch Charge-Coupled Device

Samma mått som en för en TV alltså. Hypotenusan m a o. Är inte det väldigt litet om man jämför med ett småbildsnegativ där detta mått är 43,3 mm?

Ok Linus, såg inte ditt svar

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto