Annons

Originalkartong och kvitto vid begagnat - hur viktigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
I en annan tråd dök frågan upp som ett sidospår. Hur viktigt är det med originalförpackning och kvitto vid begagnat-köp?

Jag själv bryr mig inte om kartongen. Den säger inget om skicket på prylen. Inte ens säger den något om hur försiktig personen har varit.

Originalkvitto är ett plus. Minskar risken att det är stöldgods som hanteras.

Men jag har köpt begagnat även utan originalkvitto. Däremot kräver jag alltid kvitto (handskrivet) av säljaren på det köp jag gör.

Hur tänker ni andra?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag resonerar ungefär som du, men ju äldre grunka desto mindre bryr jag mig om att fråga efter inköpskvittot. Det är väl få som sparar kvitton längre tid än reklamationstiden?
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är lite intressant det här.

Jag har ingen erfarenhet av att köpa begagnat men jag har sålt lite objektiv då och då. Jag har upplevt att köparna faktiskt har värdesatt att originalkartongen är kvar. Även originalkvittot har uppskattats och jag spar alla kartonger och kvitton (som PDF).

Jag får känslan av att objektiv ofta är i så gott skick att köparen upplever att det är så gott som "nytt" och en kartong förstärker den upplevelsen.

Ser man annonser på nätet för fotoprylar är ofta kartongen med i annonsens bild.

För andra produkter verkar det inte lika vanligt, vem har kvar kartongen till en Billy Bokhylla från IKEA? :)
 

lonian

Aktiv medlem
Jag spar kartong till det jag ser som värdefullt att behålla och som jag en dag kanske säljer.
Till exempel spelkonsol, kamera, objektiv, mobiltelefon osv. Som andra skriver är det lättare att få det sålt till bättre pris. Jag kör via tradera och brukar ta bra bilder på objektet som skall säljas så.

Jag har en flyttkartong med kartonger i. När jag flyttade senast så hade jag prylarna i sina original kartonger.
Saker som används tills de slängs bort finns inte kartong anledning att behålla. Kvitton bryr jag mig inte om.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Om ett inköpskvitto finns så tyder det på att prylen inte är stöldgods.

Om förpackningen finns kvar så tyder det på att säljaren har lite problem med att kasta skräp. ;-)
Finns orginalförpackningen kvar ökar chansen att prylen klarar att postas och komma fram välbehållen.
 

AnanasJimmy

Medlem
Jag tror att det är väldigt individuellt om man sparar kartong eller inte och man ska nog vara försiktig med att dra slutsatsen att prylarna är i tip-top skick bara för att kartongen finns kvar. Det kan dock vara en indikation på att en begagnatsäljare är noggrann med att hålla prylarna i ursprungligt skick och därav vara ett bättre skick rent generellt.

Själv så sparar jag alltid originalkartong (inkl. alla små påsar, manualer osv) och är allmänt försiktig med prylarna när jag är ute. Normalt slitage är en sak men att hantera det enligt "slit-och-släng"-principen är en annan sak.

Som säljare av begagnat får man i regel ut mer pengar om sakerna är i bra skick (inkl. kartong etc) och man når ut till fler potentiella köpare. Jag är en av dom som aldrig köper något begagnat utan originalkartong.

Som köpare så får man en bättre köpupplevelse (nöjdare med sitt köp) ju närmare nyskick prylarna är i.
 

martley

Aktiv medlem
Jag håller med TS om att varken originalkartong eller kvitto säger särskilt mycket om skicket på prylen, bara att säljaren har gott om plats att förvara saker på. Men originalkartongen har i alla fall fördelen att prylen är lättare att packa ifall prylen ska skickas med post eller bud, eftersom den oftast innehåller olika sorters stötdämpande och skyddande element. Packas originalkartongen sedan i en ytterligare kartong med ytterligare stötdämpande material som t.ex. bubbelplast eller "popcorn" så är chansen ganska stor att grejen är hel när den kommer fram, eller åtminstone inte i sämre skick än innan den skickads.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har sålt hur mkt begagnade fotoprylar som helst och när de frågar om originalkartonger och andra tillbehör som inte har med funktionen att göra så har det aldrig påverkat mitt pris.

Skicket på prylarna är inte beroende på om man kartongen kvar. Jag använder inte kartongen utan använder det som legat i.

Originalkartong betyder inte säkrare frakt. Finns andra kartonger eller hämtas på plats.

Är det samlargrejer så är det en helt annan sak.

/Stefan
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tillhör inte de som tror på att frakten med originalkartong blir säkrare. Bubbelplast och kartonger finns att skaffa.

Men helt klart finns det köpare som föredrar att handla prylar med originalkartong. Det framgår i den här tråden.

Även om priset i dig inte påverkas direkt så finns det alltså fler potentiella köpare om originalkartong finnes. De som vill ha kartongen plus de dom inte bryr sig.
Indirekt kan nog detta påverka priset.
 

Ventures

Aktiv medlem
Originalkartonger är en sak men när folk säljer kartonger utan kamera går det lite långt. Stämmer inte serienumret på kartongen med innehållet är det ju inte någon originalkartong. Men så länge det finns köpare finns det säljare..
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Originalkartonger är en sak men när folk säljer kartonger utan kamera går det lite långt. Stämmer inte serienumret på kartongen med innehållet är det ju inte någon originalkartong. Men så länge det finns köpare finns det säljare..
Kartongen till Canon EF 50mm f/1.0 är ett känt exempel på vad bara en kartong kan kosta.

I övrigt styr marknaden, finns många som hellre köper med kartong och då ökar antalet potentiella köpare, inte konstigare än så.
 

Sundin

Avslutat medlemskap
Samlarprylar eller bruksföremål?

Om ett inköpskvitto finns så tyder det på att prylen inte är stöldgods.

Om förpackningen finns kvar så tyder det på att säljaren har lite problem med att kasta skräp. ;-)
Mitt i prick. Jag har svårt att se värdet i gamla förpackningar om det inte handlar om en unik förstautgåva av något samlarobjekt. Nej, annars till återvinningen med all plast och kartong.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
På tal om kvitto så det jag oftast säljer ligger utanför garantitiden (som faktiskt endast gäller 1a ägaren).
Därför kan de få se kvitto, eller få en kopia med raderade privata uppgifter, men aldrig få orinalet.
De gånger jag sålt inom garantitiden så säger jag till dom att kontakta mig ifall de behöver nyttja garantin.

/Stefan
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kartongen till Canon EF 50mm f/1.0 är ett känt exempel på vad bara en kartong kan kosta.

I övrigt styr marknaden, finns många som hellre köper med kartong och då ökar antalet potentiella köpare, inte konstigare än så.
Samtidigt minskar utbudet för den som bara köper med kartong. Han kanske dessutom missar de bästa prylarna till bra pris bara för att kartongen saknas.
 

AnanasJimmy

Medlem
Konsumentköplagen ger reklamationsrätt i tre år så det kan vara bra att ha kvar kvittot tills de tre åren har gått.
Korrekt, för den konsument som handlat av en näringsidkare så har konsumenten 3 år reklamationsrätt gentemot näringsidkaren. Ett köp mellan 2 privatpersoner regleras av Köplagen, reklamationsrätten i Konsumentköplagen är alltså förbehållet den ursprungliga köparen gentemot säljaren (näringsidkaren).

För den som vill läsa mer:
https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/fel-fordrojning-och-reklamation/fel-eller-brist-pa-en-vara/fel-pa-begagnad-vara/
 
ANNONS