Annons

Oseriösa webhotell

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har B-one och är helnöjd! den är aldrig nere -billigt, snabb och smidig att ladda upp på... enda nackdelarna är att det inte finns telefonsupport och att man kan få vänta nå´t dygn på svar från supportern (men när svaret kommer är det alltid bra!). jättebra statistikuppgiter och ASP-funktion finns givetvis också.
Billigt med stabil medelkvalitet - känns tryggt och bra!...och... man kan ta sig fram på modesmålet! inget lurendrejeri med att dela upp kostnader på tiotal punkter - alltiett - pålitlig slutsumma vid beställning (OBS! exklusive moms) - väldigt lätt att beställa på nätet med kortbetalning! och man är uppe nästan genast!

Kanske en dum fråga.

Om jag har ett domännamn.. och jag tycker att det fungerar dåligt. Kan jag då släcka ned det och köpa samma namn hos ngn annan? Eller måste jag vänta ut tiden för abbonemanget?

MVH Niclas, är "cheapnames.com" bra?

piami skrev:
Jag har B-one och är helnöjd! den är aldrig nere -billigt, snabb och smidig att ladda upp på... enda nackdelarna är att det inte finns telefonsupport och att man kan få vänta nå´t dygn på svar från supportern (men när svaret kommer är det alltid bra!). jättebra statistikuppgiter och ASP-funktion finns givetvis också.
Billigt med stabil medelkvalitet - känns tryggt och bra!...och... man kan ta sig fram på modesmålet! inget lurendrejeri med att dela upp kostnader på tiotal punkter - alltiett - pålitlig slutsumma vid beställning (OBS! exklusive moms) - väldigt lätt att beställa på nätet med kortbetalning! och man är uppe nästan genast!

Jag har samma erfarenhet som du av B-one. En del har haft strul när dom vill säga upp eller flytta domänen dock har jag läst här.

Niclas, domännamnet är ditt! Du kan göra som du vill med det, alltså flytta det till ett annat webbhotell om du vill.

Gäller förstås endast om registrering av domännamnet har gått rätt till, att det är du som står som ägare. Har hört att vissa webbhotell som registrerar domännamn gör det i sitt eget namn och då blir det ju problem.

Har själv B-one och det har fungerat utmärkt sedan 2004.

jorgene skrev:
Loopia -- inte billigast, men däremot bland de absolut bästa! Har aldrig själv sett att min sida varit nere än (på tre månader).

Supporten är helt suverän! Har ett flertal gånger fått mailsvar inom 10-15min vid 22.30-tiden på både vardagar och helgdagar (sover de aldrig?). Guld värt när man bedriver "seriös verksamhet" (samt när man inte alltid själv är någon stjärna på drift av hemsidor, programvara, etc... :) ).

Instämmer, jag har haft Loopia i några år nu och de är suveräna, särskilt supporten. De hade lite driftproblem i början av året men jag har inte varit med om något mer efter det. Innan Loopia gjorde jag misstaget att teckna avtal med Surftown, gör inte det... Vill man ha en låg kostnad och inte bryr sig så mycket om siten är uppe eller nere eller har långa svarstider kan de kanske vara bra. För någon som har någon som helst seriös syn på sin webplats rekommenderas de inte!

Niclasfoto skrev:
MVH Niclas, är "cheapnames.com" bra?
Jag har köpt några av mina domäner hos cheapnames.com och de är minst lika bra som joker.com eller Loopia som är de jag vanligtvis köper mina domäner av.

Fast om du tänker ha ett webbhotell är det rätt ointressant var domänen är köpt så länge det är en seriös aktör som inte sätter sig själv som ägare till domänen, det är i princip bara priset som spelar roll (och där är cheapnames bra).
Vill man inte hosta domänen hos ett webbhotell så får du alla tjänster du behöver (forward av mail, "webbforward", hantering av DNS-poster) från såväl namecheap, loopia och joker.

Kan jag då släcka ned det och köpa samma namn hos ngn annan?
Det normala om man vill byta registry för en domän, dvs byta den som tar betalt när man ska förnya domänen, är att man kontaktar det nya registryt och säger att man vill flytta domänen. Det är vanligtvis gratis men innebär oftast att man måste förlänga domänen med ett år (vilket alltså är en kostnad man skulle fått ändå förr eller senare).
Att låta domänen löpa ut och hoppas att man kan köpa det någon annanstans är oftast en dum idé, dels för att den oftast är spärrad några månader efter att den "gått ut" men också för att den nästan garanterat automatiskt köps upp av någon som hoppas tjäna pengar på folk som glömt förnya domänen samt på reklam till besökare till den glömda domänen.

Ovanstående gäller com/net/org/info osv. .se-domäner behöver inte flyttas på det sättet, de hanteras alltid av IIS/Nic-se och ombuden är normalt bara inblandade vid det initiala köpet.

ps.
Ett halvår innan domänen "går ut" så får man vanligtvis en bluff-faktura från "Domain Registry of EU/America" som försöker få dig att betala en rätt dyr årsavgift till dem och därmed förlänga domänen ett år samt göra byte av registry enligt ovan, bara att strunta i.

Jag skrev:
Fast om du tänker ha ett webbhotell är det rätt ointressant var domänen är köpt så länge det är en seriös aktör som inte sätter sig själv som ägare till domänen, det är i princip bara priset som spelar roll (och där är cheapnames bra).
Tillägg:
Namnförvirring... Jag beskrev namecheap.com, inte cheapnames.com som har ett väldigt likt namn och som jag inte har en aning om hur de fungerar... Sorry.

Vidare:
Om man inte har allt för bra koll är det förmodligen dumsnålt att inte låta webbhotellet hantera köpa av domänen också. Man sparar kanske femtio spänn om året på att köpa domänen på namecheap.com men det är mycket lättare att låta webbhotellet hantera det.

ANNONS
Götaplatsens Foto