Annons

Oskärpa, Canon 5Ds+Canon 100-400mm L IS II

Produkter
(logga in för att koppla)

Orre

Avslutat medlemskap
Har problem med skärpan med combon i rubriken.

I bilden jag bifogar har jag bara mittenpunkten framme och den fylldes helt av fjärilens vinge, men ändå blir det mycket oskarpt. Har hur många exempel som helst på detta.

Ibland så blir det dock rätt. Har gjort en microjustering nyss, men den visade bäst skärpa på +-0 i Teleläge (fjärilen är fotad i 400mm), och -5 i Wide läge.

Nån som har nån idé vad som felar ?

//Orreoskarp_fjäril.jpg
 

Orre

Avslutat medlemskap
Jag kanske kom på vad det är. Bytte kamerahus till ett Canon 80D nu. Då gick det inte ens att välja autofokus, bara Manuell, trots att knappen på objektivet är ställd på AF. Rengjorde kontakterna på objektivet och vips gick det att välja AF. Kan det ha varit det ? Att den då och då går över i MF pga skit på kontakterna ?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Verkar konstigt.
Min spontana tanke är att exponeringskompensera -1 steg och sikta på fjärilens huvud med så liten fokuspunkt som möjligt.
Skit på kontaktstiften vid fattningen tror jag inte på.
Om det endast blir felfokus med ett sådant här knepigt motiv med en stor ljus yta i kontrast mot mörk bakgrund, men fungerar med mer "vanliga" motiv så är det nog inget fel på kamera eller objektiv.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag kanske kom på vad det är. Bytte kamerahus till ett Canon 80D nu. Då gick det inte ens att välja autofokus, bara Manuell, trots att knappen på objektivet är ställd på AF. Rengjorde kontakterna på objektivet och vips gick det att välja AF. Kan det ha varit det ? Att den då och då går över i MF pga skit på kontakterna ?
Fattar noll!

Hur kunde du göra microjustering om inte af funkar?
Och menar du att det finns ett af/mf-val i kamerahuset?

Skit på kontakterna kan dock definitivt göra att inte af fungerar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Har problem med skärpan med combon i rubriken.

I bilden jag bifogar har jag bara mittenpunkten framme och den fylldes helt av fjärilens vinge, men ändå blir det mycket oskarpt. Har hur många exempel som helst på detta.

Ibland så blir det dock rätt. Har gjort en microjustering nyss, men den visade bäst skärpa på +-0 i Teleläge (fjärilen är fotad i 400mm), och -5 i Wide läge.

Nån som har nån idé vad som felar ?

//OrreVisa bilaga 157904
Vilken typ av AF kör du? Använder du stativ?

One Shot låser fokus, och rör du kameran det minsta efter det så hamnar fokus fel
 

apersson850

Aktiv medlem
Om bilden är i naturlig storlek, alltså inte beskuren, ser det ut som om vingen på fjärilen skulle kunna täcka en hel fokuspunkt. Själva vingens yta har inte mycket kontrast att fokusera på. Sikta på vingens kant istället. Om det inte stämmer med kompositionen, så byt AF-punkt till en som hamnar på vingens kant.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om bilden är i naturlig storlek, alltså inte beskuren, ser det ut som om vingen på fjärilen skulle kunna täcka en hel fokuspunkt. Själva vingens yta har inte mycket kontrast att fokusera på. Sikta på vingens kant istället. Om det inte stämmer med kompositionen, så byt AF-punkt till en som hamnar på vingens kant.
Precis, det måste finnas kontrast inom fokuspunktens träffområde.
(Om AF någon gång strular och velar så brukar det räcka med att stänga av kameran och/eller ta av objektivet och sätta dit det igen. Tillfälligt glapp kan förekomma)
 

larjo

Aktiv medlem
Kolla firmwareversionen på objektivet.
Uppdatering från 06 till 07, eller var det var, hade med ISen att göra. Den gick bärsärk och hoppade fram och tillbaka.
Jag hade något liknande problem med mitt 100-400 II. Bilden blev suddig fast jag körde på korta slutartider.

Edit
Kvarstår problemet om du stänger av ISen så är det inte detta fel.
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Uppenbar felfokus eftersom saker bortom fjärilen är skarpa. Alltså inget relaterat till slutartid. Antingen sitter fokuspunkten inte exakt där markören i sökaren befinner sig, eller så har du själv eller fjärilen flyttat sig mellan fokuslås och avtryck, eller så är AF felkalibrerad eller knasig på nåt annat sätt.

Prova på ett motiv där du verkligen inte kan träffa bakom eller framför, så framgår det nog mer vad problemet är.

Edit: Med ett statiskt motiv borde du också kunna se i sökaren om skärpan ligger på rätt ställe eller om du får AF-lås trots att det du siktar på är oskarpt. Nu behöver visserligen inte mattskivan i sökaren ligga exakt rätt, men det bör i alla fall vara så nära att det inte är uppenbart fel.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Om bilden är i naturlig storlek, alltså inte beskuren, ser det ut som om vingen på fjärilen skulle kunna täcka en hel fokuspunkt. Själva vingens yta har inte mycket kontrast att fokusera på. Sikta på vingens kant istället. Om det inte stämmer med kompositionen, så byt AF-punkt till en som hamnar på vingens kant.
Fotade denna idag. Fjärilen täckte hela fokuspunkten och den har ju bra kontrast ? Ändå helt oskarp men skarp på marken bredvid(under). Har ej haft detta problem med förra huset, Canon 80D. Har fotat en massa skarpa fjärilar, med samma objektiv.
 

Bilagor

J O Härnström

Aktiv medlem
Tänk på att fokuspunkten i sökaren är mindre än vad själva fokussensorn täcker. Med stor risk att sensorn reagerar på hög kontrast i motivet utanför punkten i sökaren.
EOS 80 har nog ett modernare AF-system, med högre precision än din kamera. Om jag inte minns fel.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Kolla firmwareversionen på objektivet.
Uppdatering från 06 till 07, eller var det var, hade med ISen att göra. Den gick bärsärk och hoppade fram och tillbaka.
Jag hade något liknande problem med mitt 100-400 II. Bilden blev suddig fast jag körde på korta slutartider.

Edit
Kvarstår problemet om du stänger av ISen så är det inte detta fel.
Tack ! Ska kolla upp !
 

Orre

Avslutat medlemskap
Uppenbar felfokus eftersom saker bortom fjärilen är skarpa. Alltså inget relaterat till slutartid. Antingen sitter fokuspunkten inte exakt där markören i sökaren befinner sig, eller så har du själv eller fjärilen flyttat sig mellan fokuslås och avtryck, eller så är AF felkalibrerad eller knasig på nåt annat sätt.

Prova på ett motiv där du verkligen inte kan träffa bakom eller framför, så framgår det nog mer vad problemet är.

Edit: Med ett statiskt motiv borde du också kunna se i sökaren om skärpan ligger på rätt ställe eller om du får AF-lås trots att det du siktar på är oskarpt. Nu behöver visserligen inte mattskivan i sökaren ligga exakt rätt, men det bör i alla fall vara så nära att det inte är uppenbart fel.
Tack ! Flytt av mig eller fjäril mellan fokuslås/avtryck är det inte. Kan man själv kolla mattskivan ?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du kan ju börja med att fotografera av en sedel, använd gärna dina verkliga inställningar men ta en bild på en sedel som sitter på en vägg så det är samma plan. Jämför med en bild du tagit med live view, skiljer det sig så är det något du kan justera med att finjustera AF.

Kan man med Canon se var fokuspunkten sitter på taget kort? Nu har jag Nikon men jag upplever ibland att man kanske tittar lite snett igenom sökaren och fokuspunkten kanske inte alltid hamnar där man tror, kanske för att jag använder glasögon
 
ANNONS