Annons

Oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

ajoe

Aktiv medlem
För många år sedan, troligen mer än tio år bakåt, hittade jag en fantastiskt intressant artikel i dpreviews forum, Jag tror den var skriven av en svenska och låg på någon Nikonsida. Omöjlig att hitta idag.

I alla fall så hade hon gett sig på att med punktformiga ljuskällor ta reda på hur oskärpan faktiskt ser ut och för mig, som mest tröttnat på allt verbalt "bokehtrams", så var det intressant läsning.

Jag har en beteshage i soluppgångsriktningen och ofta får jag se någon tänkbar motljusbild genom köksfönstret och rusar ut. Ofta är det en gren, det är gles skog, eller en stängseltråd bakom mitt motiv och då blir det "dubbla" bilder i oskärpan.

Ögonöppnaren i artikeln på dpreview var det faktum att en del objektiv har vitt skilda oskärpeegenskaper hitom och bortom. Objekt som är framför skärpeplanet blir fläckar, men objekt bortom blir ofta ringar med skarpa . Ibland väldigt tydligt, nästan som som på ett spegeltele, och förutom tunna grenar och stängsetrådar så blir t ex ett grenverk väldigt oroligt.

Jag såg en porträttbild häromdagen, väldigt fin och prisad av flera, men jag störde mig på att en i övrigt fantastisk bild hade ett träd i oskärpa bakom och det var en så trist rörig bakgrund. Jag får för mig att t ex moderna telezoomar är värre, men jag kan ha fel. Alla kameror/objektiv är ju komporomisser och är troligt att enorm skärpa i en datoroptimerad konstruktion har ett pris. Jag noterat att mitt Fuji 55-200 på 200 är värre i det avseendet än ett gammalt Takumar 200 med M42-gänga, men då å andra sidan att det nya objektivet, zoomen till trots, är skarpare.

Mitt Fuji 50/2,0 har däremot ingen "ringoskärpa" alls, men 50-or tänjer ju å andra sidan inte de tekniska gränserna på samma vis som zoomar och de är ofta prisvärda.

Jag har förstått att videofotografer utnyttjar optik även i oskärpeområdet och att de ibland diskuterar "överskarpa" objektiv.

Beklagar all text, men är det någon här som har hittat bra tester och bra artiklar i ämnet oskärpebeteende?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Lite inom ämnet är denna tråd. Det där med dubbebild i oskärpan.
 

taz_k

Aktiv medlem
Kan det ha varit denna tråd med Marianne Oelund:

Jag kan inte bidra särskilt mycket kring det vetenskapliga när det gäller oskärpans egenskaper.
För egen del brukar jag titta på några hundra bilder på Flickr för att bilda mig en uppfattning om jag gillar objektivet eller inte. Finns pooler för specifika objektiv.

Ett tips är att prova blända ner ett steg eller två, det ger ofta lugnare oskärpa.

Historiskt anser jag att det fanns det en trade-off mellan hög kontrast till priset av stökigare oskärpa eller mer sfärisk abberation och snyggare oskärpa. Många moderna (dyra) objektiv fixar både hög kontrast och snygg bokeh.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Kan det vara denna medlem du tänker på?

Har tydligen slutat skriva på dpreview men har lagt upp en del saker på sin egen site.
Om jag förstått dig korrekt tänkte du på detta resonemang om hur bländaren påverkar skärpa.
Skrolla ner till slutet av artikeln.

Ursäkta, det här är kanske helt fel!
 

taz_k

Aktiv medlem
Intressant! Ska titta igenom. Tack.

Mycket möjligt att jag har fel då jag gick på egen erfarenhet av ljusstarka objektiv. Flera av mina objektiv har maxbländare f/1.4 och dessa tendera ha mjukare bokeh runt vid f/2 eller f/2.8.
 

taz_k

Aktiv medlem
Ett exempel på vad jag menar. Ett svårt motiv som därmed är lämpligt för att testa ett nytt objektiv.

Notera de inringade områdena. Denna effekt finns på väldigt många gluggar. Detta må vara ett något extremt exempel.

Övre bild: Mitakon 50/0.95 @ f/0.95
Nedre bild: @ f/2

Statyn är ett Contax G 45/2 @ f/2 resp f/4. Notera grenarna runt statyn.
20190515-DSC09250_095.jpg
20190515-DSC09252_20.jpg
 

Bilagor

Peter Kaiser

Aktiv medlem
Vissa verkar bedöma ett objektivs prestanda mest på mätbara specar (t.ex skärpa m.m.).

Medan vissa mer uppskattar ”rendering” (teckning på svenska?) eller hur bilden känns… Typ icke mätbara egenskaper såsom Bokeh.

Dessa egenskaper har väl ibland stått i motsatsförhållande? Designades ett objektiv för att vara superskarpt eller ha en fin teckning. Kompromisser…

För att ta ett exempel är väl Canon 50mm 1.2 L ett objektiv som vissa sågar för att det bl.a. inte är skarpt på max-bländare - samtidigt som det hyllas av andra för att dess look&feel är unik.

Jag tycker Dustin Abbott brukar resonera bra om detta i sina tester. T.ex.:
https://dustinabbott.net/2015/05/canon-ef-50mm-f1-2l-usm-review/

Eller som lensrentals skrev: “our customers are evenly divided with “I love it” and “I hate it”.”

En reflektion är att vissa testsajter/review-sidor ofta gör sin bedöming mestadels på hur skarpt ett objektiv är, men inte dess look i övrigt. Kanske inte så konstigt eftersom det handlar om mätbar vs. subjektiv egenskap. Det är väl OK, bara man är medveten om vilka egenskaper som bedöms när ett objektiv kategoriseras som "Topp".
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Intressant reflexion.
Jag upplever att väldigt mycket diskussion om foto handlar om just mätbara parametrar. Det är megapixlar, dynamiskt omfång, bilder per sekund, osv, men mycket mindre om icke mätbara men upplevelsebara egenskaper
 

PMD

Aktiv medlem
I stort sett allt som görs med ljus och linser är nog mätbart, men det kan vara mer eller mindre svårt.

Men man behöver inte mäta allt för att uppskatta egenskaper hos objektiv.
 

ajoe

Aktiv medlem
Kan det vara denna medlem du tänker på?

Har tydligen slutat skriva på dpreview men har lagt upp en del saker på sin egen site.
Om jag förstått dig korrekt tänkte du på detta resonemang om hur bländaren påverkar skärpa.
Skrolla ner till slutet av artikeln.

Ursäkta, det här är kanske helt fel!
 

ajoe

Aktiv medlem
Alldeles otroligt, kommer ihåg bildserierna med den punktformiga ljuskällan. Tackar mjukast!
 
ANNONS