Annons

Oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

~svesse~

Medlem
Hej allesammans!
Jag har en liten fråga angående skärpan. Jag har nyligen köpt mig ett system paket med en canon 40d och ett canon 100-400 4,5-5,6 is usm. Jag vet inte om jag gör något galet eller om jag bara tror mig kunna ta skarpare bilder. Ser så många bra och skarpa bilder här på fs och undrar, hur gör ni? =)
Jag tycker mest om att fota fåglar och jag förstår att avståndet och brännvidden spelar in. Upplever dock att jag inte får såpass bra skärpa på mina bilder som jag kanske skulle kunna få...
Kanske är jag helt fel ute och borde nöja mig med denna skärpa?
Eller finns det några bra tips som jag kanske kan använda för att förbättra mig? Jag har bara haft kameran och objektivet i en månad, ni får hemskt gärna och gå in och kolla på några fågelbilder och säga vad ni tycker!
Tack på förhand!
Mvh Per

40d har ju ganska svag skärpa inställd från början, så kolla till att börja med om du har ställt upp skärpningen direkt i kameran, kan vara det beror på. Sen förstås vilka slutartider du kör på, 400 mm på en kroppad kamera motsvarar 640 mm, och då bör du använda en tusendels sekund för att det skall bli skarpt. IS är första generationen på den zoomen och gör att du kanske kan använda en 1/250-dels sekund för att få skarpt. Sen sägs det ju att den zoomen om den är tillverkad före 2006 inte är toppskarp på 400 mm, men att det blev bättre sen, men om det stämmer vet jag inte, har inte haft någon.

Man kan skärpa upp de små bilderna som läggs upp här på fs rätt hårt så att de ser skarpa ut. Efter att du minskat storleken till 640 pixlar på längsta sidan så lägg på oskarp mask. Testa
Mängd:150-200 Radie:0,3 och Tröskel:1

Hej!
Tack för svaren. Mer info för en bild tex fjällvråken i mitt album är tagen med slutartid 1600, bländare 7,1. Brännvidd 400. Handhållen med is påslagen.
Skall försöka skärpa upp i kameran och tänka på slutartiden!
Något tips om bländare?
Skall försöka skärpa upp bilderna i ett program när jag får tag i ett. Använder macs egna Iphoto.
Gärna mer tips, jag är nybörjare så allt är välkommet! =)
Mvh Per Svensson

Jag har extremt dåligt med erfarenhet skall jag direkt säga.. Men aningens aningens kan jag nog även tro du har lite väl stort avstånd till fåglarna du fotar... ?

Jag försökte få klart för mig lite om avstånd osv för ett kort tag sedan och fick denna länk att titta lite i.. Läs under """Dimensional Field of View Calculator""" via fylla i fälten så kan du snabbt se vilken radie din bild får vid olika brännvidder..(hoppas det heter så)..

http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm

Då der du att man ofta tar i för mycke i avstånd ofta och överskattar vilka avstånd som kan ha förutsättningar att faktiskt få en hyfsat bra bild. Speciellt med små objekt man försöker fånga i bild.

Dessutom. Sök info om din linx hur den bär sig åt vid ändlägena.. Såg du väl har full inzoom på nån bild (om jag inte såg fel).. Vilket också kan inverka med oskarp bild sedan.. Så kanske du får minska lite på inzoomningen samt minska avstånd lite.....

Fåglar tex fick jag tips man kunde mata så dom kom närmare på en plats där ljus mm är förbestämt bra från fotografisk synvinkel.... Så man inte tar uppåt rakt mot en ljus himmel tex...Samt för långt ifrån ...

Men som sagt.. Jag är ingen du skall lyssna på då min erfarenhet är bedrövligt liten... Noll skulle jag kalla den.. Men ändå var tipsen jag fick samt länken en väckarklocka att jag i alla fall överskattade objektivets räckvidd rätt mycke..Kanske gör du detta du med?

Mvh
Tobbe

Hej!
Jag tror du kan ha rätt tobbe. Lite väl stor tilltro till objektivet, samt svårigheter att komma nära objektet.
Sen ska jag försöka få ner det där programmet.
Har testat att ta lite bilder på ett objekt utanför fönstret nu precis. typ 10m bort. Testat olika brännvidder.Använde slutarprioritet samt is. Upplever ingen stor skillnad mellan tex 400 och 300mm. Upplever dock fortfarande en grå hinna över objektet liksom, får inte de där skarpa kanterna jag skulle önska. Men det kanske bara är ett önsketänkande som sagt.
Tack för tipsen!

grå hinna? Har du UV filter på? eller något annat filter? Hur har du ställt in bildinställningarna?

Ja, jag tycker det blir lite oskarpt, lite disigt liksom. Nej jag har inte ställt in bildinställngarna. jag ökade bara på skärpan. Har du några förslag? Ja jag har ett Dörr UV 77mm Digital high grade som sitter på nu. Men detta har inte förändrat något märkbart vad jag kan se.
Tack för alla svar.
Mvh Per

Fann en text som kan indikera vad som kanske kan vara ditt problem....

""Conclusion
It's not surprising to hear people swear by this lens: in 1998, there wouldn't have been much else in the price range that would have been as sharp. The push-pull design doesn't appeal to everyone for a variety of reasons, but it's hard to deny the lens' obvious versatility. The only deciding factor in a purchase of this lens would be the quality of the sample you're considering, as we mentioned previously, this is a lens that seems to have a fairly high sample inconsistency, so you should try and make sure you can return the lens if you're not happy with the results you're getting. That said, if you can find a good copy, you shouldn't be disappointed.""

Läste detta om vad jag tyder som växlande kvalitet emellan olika exemplar av denna optik i länken här under..

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/77/cat/11

Kanske som sagt kan detta vara "ditt problem".. Dessutom står det som jag förstår saken att objektivet kan ta in skit i dåliga förhållanden som jag förstår engelskan.. Jag är ju inget språkproffs som sagt.. Så kan fatta fel helt klart..

men.... Kan en tidigare ägare om du köpt beg tex ha haft objektivet i dåliga förhållanden så det nu är någon slags hinna på optiken i objektivet? Så rengöring samt justering är det som behövs???

Så har du några till variabler att kolla eller utesluta i felsökningen i alla fall...

Mvh
Tobbe.

Hej!
Tack för svaren. Mer info för en bild tex fjällvråken i mitt album är tagen med slutartid 1600, bländare 7,1. Brännvidd 400. Handhållen med is påslagen.

Jag tycker det ser OK ut. Som några varit inne på så beror det ju mycket på avståndet. Jag har själv samma glugg, fotade en fiskgjuse i somras - inte blev det något bra. Jag tyckte jag var ganska nära men när jag väl tog in bilderna i datorn så var ju fågeluslingen bara en prick. Fick croppa rejält och då blir det helt enkelt inte tillräckligt med information kvar för skärpa.

Hur mycket croppad är fjällvråksbilden?

Mvh
Ander

Tack allesammans för svaren!
Jag har inte kunnat svara på länge då jag varit borta.
Har funderat lite på era förslag, om det skulle kunna vara ett dåligt ex eller om det helt enkelt är avstånden. Har tagit testbilder på närmare håll och på texter där jag tycker resultatet är bättre... men kanske inte vad jag tänkt. Funderar på att ta med den till en kompis eller fotobutik så de får kolla på den.
Fjällvråken är lite beskärd (croppad?), kan inte säga hur mycket dock.
Tack för alla som hjälpt till!
mvh Per S

Be Canon testa kameran.
Då får du veta direkt.
Länka till denna diskussionen i ärendet.

Presentera gärna svaret från Canon sadan.

Fokusera manuellt

Om fågeln är någorlunda stilla, testa att använda liveview, zooma in och fokusera manuellt.
(Efter vissa inställningar i menyerna kan man köra autofokus och live view samtidigt om man vill.)
Mycket lättare än att kolla genom sökaren tycker jag. Fast det suger ju batterikraft.
Förutom skärpan som kan ökas redan i kamera om man gräver lite i menyerna, kan man ju öka färgmättnad och kontrast

Diset kan bero på att det kanske är lite disigt ute. Något som jag själv tycker märks lättare på bilder som är tagna med teleobjektiv. Är det varmt ute kan man också få problem med värmeflimmer. Motljus försämrar också kontrasten och man kan uppleva att det finns en hinna på bilden.

Tips om bildbehandling finns att finna i böcker eller t ex Moderskeppets hemsida. Kommer ihåg att det inte var alldeles lätt att få till den fina skärpan och kontrasten när man var ny på området. Händer även nu att det är svårt att få till den där klarheten i bilden som man önskar.

/Gunnar

ANNONS
Götaplatsens Foto