Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Oskärpan?
- Trådstartare AKA
- Start datum
dumbo
Aktiv medlem
Om du går för nära kommer du att ha perfect skärpa, fast längre bort från kameran än motivet/vad du tänkt. Om du använder för stor bländare kan objektivet i sig ge en oskarpa/mindre skarp bild, detta även där fokus hamnar.
Stor bländare ger åxå kort skärpedjup. Vid stor bländare och stor avbildningsskala kan skärpan tom synas som ett en hårfin linje i bilden.
Stor bländare ger åxå kort skärpedjup. Vid stor bländare och stor avbildningsskala kan skärpan tom synas som ett en hårfin linje i bilden.
AKA
Aktiv medlem
Jojo, men skillnaden på hur oskärpan ser ut.
Ex:
Jag ligger på marken och tar ett kort på igelkotten. Oskärpan bakom kotten kommer av den stora bländaren. Oskärpan framför kommer av att jag gått för nära, objektivets närgräns är för kort.
Inbillar mig att oskärpan bakom kotten blir snyggare än vad den framför blir. Tycker grässtrået till vänster i bild har en ful oskärpa.
Ex:
Jag ligger på marken och tar ett kort på igelkotten. Oskärpan bakom kotten kommer av den stora bländaren. Oskärpan framför kommer av att jag gått för nära, objektivets närgräns är för kort.
Inbillar mig att oskärpan bakom kotten blir snyggare än vad den framför blir. Tycker grässtrået till vänster i bild har en ful oskärpa.
Bilagor
Arleklint
Aktiv medlem
Om det är som du säger att oskärpan på grässtrået beror på att du är innanför närgränsen, så kan den oskärpan definitivt se annorlunda ut än den oskärpa du skulle fått om den berodde på kort skärpedjup.
Här gäller att lära känna sina gluggar. Att kunna förstå zoomar är som Robert säger oerhört svårt.
Jag leker medvetet mycket med oskärpa och har "so far " lärt mig två olika fasta gluggar, men jag lär rätt sakta
Här gäller att lära känna sina gluggar. Att kunna förstå zoomar är som Robert säger oerhört svårt.
Jag leker medvetet mycket med oskärpa och har "so far " lärt mig två olika fasta gluggar, men jag lär rätt sakta
Damocles
Aktiv medlem
Här är en bra artikel som börjar förklara hur oskärpan uppkommer.
http://www.luminous-landscape.com/essays/bokeh.shtml
http://www.luminous-landscape.com/essays/bokeh.shtml