Annons

Oskarp mask - photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

pane

Aktiv medlem
hej

Hur kommer man fram till rätta skärpan på bilden om ändamålet är en utskrift på papper ?

Är det samma skärpa på bildskärmen som det blir på papper ? Om man tar hänsyn till storleken på bilden självklart....

Finns det några riktlinjer man bör gå efter så att inte bilden förstörs om man tar för mycket oskarp mask på sin bild ?

mvh
Patrik

Utan att vara någon form av expert på området så kan jag säga att du kan skärpa mer på papper än på skärmen utan att det ser konstigt ut, så att säga. Läste någonstans att man kan ta i ganska mycket mer till utskrifter, hur mycket mer får man väl prova... :)

Resten av frågorna får någon annan ta hand om. :)

Ändrar du till labcalor markerar "ljushet"innan du lägger på oskarp maskoch sedan ändrar tillbaks ....testa annars med detta.
Bara ett tips.

Jag vet inte själv, men jag har läst ett tips om att upplösningen (mätt i ppi) genom 200 är ett bra riktmärke.

För en skärm, ca 70-80 ppi, blir det då 75/200=0,375. Alltså är ca 0,4 ett bra riktmärke. För en utskrift i 300 ppi blir radius 1,5 ganska bra. (300/200=1,5)

Det har funkat bra för mig hittills! :)

Man bör ha mindre radie för skärm än för utskrift eftersom (tror jag) utskrift "flyter ihop" lite mer. 0,8 (typ) för skärm och 1,5 för utskrift som tumregel.

Låta bli att skära färgkanalen och eg också mest skärpa de områden där det behövs t.ex. med kantigenkänning mm är överkursen inom området. Det finns actions att köpa som gör jobbet (Photokit är en känd och respekterad dylik).

Jag kommer säkert (också) att bli rättad av de som vet bättre! :)

hej/Johan

jag håller med martin. men det hänger på bilden.
jag håller även med johan ang. mindre radie.

ang. radie kan man tänka på att selektiv skärpa oftast gör sig bäst på skärm och inte lika bra på papper.
självklart är det en smaksak och uppfattningsfråga..
men ögat är oftast van vid att bilder alltid är uppbygda av punkter eller brus/korn. om brus/korn bara finns i konturerna så ser det mycket konstigt ut.
ögat reagerar redan på mycket subtil selektiv skärpa, så personligen föredrar jag faktiskt lagom skärpa över hela bilden. just för att man dessutom förstärker ev. brus/korn i bilden.

om man inte orkar tänka så matematiskt som martin så rekommenderar jag en inte lika säker men tämligen enkel metod.
titta på bilden i 50% och lägg på skärpa därefter. men alltid med varsam hand, eftersom överskärpta bilder känns vassa.

hellre en soft bild än en bild som känns som knivar i ögonen.

Estethia skrev:

titta på bilden i 50% och lägg på skärpa därefter. men alltid med varsam hand, eftersom överskärpta

Syftar 50% här på storleken i meter (dvs, om jag vill göra en 10x15-kopia så ska bilden vara 20x30 på skärmen) eller på antal pixlar (2x2 pixlar i bildfilen -> 1x1 pixel på skärmen)?

ingedera om jag förstår dig rätt.
jag syftar på bildfilens visningsstorlek i photoshop (siffror som står efter filnamnet i filfönstrets övre del med %-tecken efter).
ctrl+shift++ (plus) eller - (minus), eller ctrl++ beroende på inställningar och kringla++ på mac.
eventuellt hänger det även ihop med skärmupplösning osv. men faktum är att jag alltid varit nöjd med resultatet (så länge jag inte experimenterat med olika saker) när jag lagt på skärpan i visningsläge 50% oavsett skärmupplösning och skärmstorlek.
jag är dock inte hundra på om det inverkar eller inte. där finns det andra som vet närmre.

lägger jag däremot på skärpa på en bild för webben så gör jag det alltid i visningsläge 100%.

Att skärpa i 50% zoomläge är ett snabbt och enkelt sätt att förutse hur skärpan kommer få mindre effekt i tryck.

När du zoomar ned bilden till 50% får du en något mjukare visning jämfört med 100%. Det beror på att fyra bildpunkter skall visas i en skärmpunkt, då ”försämras” visningen en aning.
Då kommer du skärpa lite mer för att få bilden att se skarp ut.
Och eftersom tryck/utskrift ”luddar till” bilden en aning (färgen blöder på papperet och sprids ut över en större yta) kommer slutresultatet bli bra.

Skärper man i 100%, och är oerfaren, är det lätt att man fegar och skärper för lite.

[edit]Ytterligare ett skäl att man trivs med att skärpa i 50% är att man ser mer av bilden helt enkelt, det är lättare att göra en totalbedömning av skärpningen.

Senast ändrad:
Att man har mindre radie för webbilder beror på att bilden är uppbyggd av färre pixlar.

En radie på 1 gör att skärpan verkar över ett område av 4-6 pixlar, har man då kanske bara 400 pixlar i bredd blir skärpningen för grov.
man får ofta de där ”haloeffekterna” runt mörka kanter.

Jag brukar ligga på 0,5 för mina fotosidabilder.

När man skriver ut bilder är det fler pixlar på bredden, då kan man använda en större radie för att få en viss ”vasshet” i bilden.

Standard för mig är 1 (så tråkig är jag) men vissa bilder, framförallt med många pixlar, kan vinna på en större radie.

The Champ skrev:
Ändrar du till labcalor markerar "ljushet"innan du lägger på oskarp maskoch sedan ändrar tillbaks ....testa annars med detta.
Bara ett tips.
Tror det blir ungefär samma sak om du lägger på skärpa och sen väljer "fade ..." och väljer "Luminosity" =)

Ett annat tips. Använd alltid 16bit-läge vid konvertering mellan olika profiler!

andewid skrev:
Ett annat tips. Använd alltid 16bit-läge vid konvertering mellan olika profiler!

Blir det skillnad beroende på i vilken ordning man ändrar "bitarna" resp. konverteringen? Dessutom undrar jag var i skillnaden ligger mellan kommandonen "Tilldela..." resp. "Konvertera..." när det gäller färgrymd?

Oscar

Jag vet inte riktigt om det är någon skillnad att ändra bit-läge innan eller efter behandlingen men jag brukar ändra det innan jag sparar i jpeg. skillnaden mellan att tilldela och att konvertera färgprofil är att när du tillderar en färgprofil kan färgerna i bilden ändras till just den profilen. När du konverterar gör du inget annat än att du ändrar från en profil till en annan utan att ändra på bildens färger.

Det är i alla fall vad som händer när jag ändrar/konverterar...

http://gallery.gulnet.nu/

The Champ skrev:
Bara ett tips.

Ännu enklare är att först lägga på "Oskarp mask" som vanligt. Sedan välja Redigare -> Tona oskarp mask och där välja Luminiscens. Blir samma effekt.

Det blir stor skillnad.

Problmet är att Photoshop använder samma interna precision som bitdjupet, dvs 8bitar fr 8bitars bilder!

Vid all konvertering mellan färgrymder går Photoshop via LAB och sen tillbaka till den färgrymnd du konverterar till.

När du använder 8bitar blir avrundningsfelen väldigt stora. Det blir så stora att du fölorar upp till en hel bit, dvs at du har kvar ändast 7 bitars upplösning - eller 128 nivåer istället för 256!

När du konverterar till 16bit först så blir avrundningsfelen mycket mindre och du förlorar bara en bråkdel, även om du sen konverterar tillbaka till 8 bitar.

Runt 2-2.5 miljoner färger är max Photoshop kan bibeålla vi 8 bitars konvertering. Du kan testa det genom att ladda en RGB-bild med en full färgskala med alla färger. Räkna sedan hur många unika färger som bibehålls efter konverteringen.

Även för "kopiering"?

mipert skrev:
Att skärpa i 50% zoomläge är ett snabbt och enkelt sätt att förutse hur skärpan kommer få mindre effekt i tryck.

För tydlighetens skull: Menar du att detta är en bra tumregel inte bara för tryck, utan även när jag ska skicka bilder för kopiering på lab, t ex Proprint eller Colormailer etc?

//A

Nu har jag en fråga igen och klämmer in den här i ämnet.

De flesta av mina bilder är sparade i psd-format, ca 500x500 pixlar. De gånger jag låtit göra pappersbilder har jag valt att bearbeta bilden på nytt från början.

Bara för att testa gjorde jag nu så att jag öppnade en bild 490x490 pixlar i 180 dpi och i photoshop ändrade storleken till 3000x3000 pixlar och 300 dpi. På skärmen ser detta helt acceptabelt ut.

Bedrar skenet? Eller skall man kunna "förstora" en bild så simpelt?

ANNONS
Götaplatsens Foto