Annons

oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielZ-O

Medlem
Hej. Jag får oskärpa på väldigt många av mina bilder. Jag exprementerar hela tiden men finner inte vägen till ständig skärpa. Jag är nybörjare och fotar med en canon 400d och objektivet 18-55. Köpte sedan ett likadant fast med is-funktion. Är det jag som felar eller har jag för höga krav på billig utrustning? Vore tacksam till hjälp
mvh Daniel

Bilagor

• Apaa.jpg
    Apaa.jpg
    11.6 KB · Visningar: 2,065
Börjar med de vanliga frågorna:

Vilka bilder blir oskarpa?

Hur har du ställt in kamerans skärpa?

Fotar du raw?

Hur skärper du?

Vad jämför du med?

Vilka tider får du?

Vi kan väl börja där...

Daniel. Jag kollade som hastigast i ditt album och t ex bilden på gåsen och frugan är skarpa så om de är tagna med samma utrustning så beror det nog inte på den.

Apan ovan är ju oskarp men utan att veta var du fokuserat och vilka inställningar du haft är det svårt att veta.

Oskarpt är ju inte så farligt, det är ju värre om man blir skelögd som apan när Daniel fotar en. ;-)

Daniel visa gärna en bild där man ser saker på olika djup i bilden och förklara vad du fokuserade på, då kan man ju se om det finns skärpa någonstans överhuvudtaget eller om skärpan hamnat fel.

Tack allihop för intresset!

Jag tycker att 80% av mina bilder blir oskarp, köpte ett nytt objektiv idag för att se om det andra hade gått sönder.

Jag fotar inte med raw, har adobe foto 4.0 det är inte komatibelt med raw.

Skärpan ställs på motivet med hjälp av automatiken. Provar olika slutartider, iso och zoomavstånd. Min kunskap sträcker sig inte så mycket längre än så med läser och provar. men får inte till det. Jag får inte ner bländaren lägre än 4.0 och det med minimal zoom. Fotar mycket på barnen, ansikten. Det blir en hel del brus och oskärpa.

Vad jag jämför med?? Jag kan säga så här: min mamma märker inte av oskärpan inte heller farmor=) Oskärpan blir sällan sämre än på apan som igentligen inte är fyskam, men jag vill ha mer.

Jag vet inte vilka inställningar jag har haft på mina tidigare bilder eftersom alla är sparade med jpg. Börjar samla den infon nu i adobefoto med dubletter.

Jag äger ingen extern blixt om ljuset är ett problem?

Daniel, du måste lägga ut mer exempel om du skall kunna få konkreta råd.

När det gäller fokusen, default så är alla fokuspunkterna aktiva. Detta innebär att det är lätt hänt att fokus hamnar någonstans där man inte vill ha den. Själv väljer jag alltid själv vilken fokuspunkt jag vill använda för att minimera risken att fokusen fastnar på fel sak.

Gör en test. Ställ in kameran på den centrala fokuspunkten. Fotogafera något stillastående, med små detaljer, t ex någon förpackning med text på. Använd ISO 400 och P-läget i dagsljus (eller kör en test nu på kvällen med blixt). Se till att kameran låser fokus på det du siktar, du bör höra ett pip och punkten bör lysa röd.

Lägg upp resultatet.

Du har nog missuppfattat "blända ner", du ska inte välja lägre siffror när du anger bländaren, du ska använda högre!

Testa att välja en mindre (större siffra) bländare än f/4 t.ex f/8 eller något! Givetvis kommer du att få längre slutartider om du gör detta inomhus!

Jag har en skitbillig kamera, en Samsung GX1-L på 6 Megapixel. Jag fotar mest med kitobjetivet men i bland med en Pentax familjezoom på 70-300 mm.

Jag känner igen din beskrivning och på något magiskt sätt skärper sig kameran med tiden :)

Mitt kitobjektiv är inte så skarpt när man väljer det lägsta talet på bländaren. Skarpast verkar det vara ungefär på mitten av skalan och högre men acceptabelt ett eller två snäpp nerifrån. Lägsta talet varierar med zoomningen. Det långa objektivet är inte mycket bättre. På 300 mm är det helt odugligt med lägsta talet på bländaren. Det har jag lärt mig leva med nu när jag vet om det. Ett par snäpp upp med siffrorna och det blir bättre.

Samsungs autofokus blev jag inte riktigt klok på. Verkar finnas två lägen, ett som mäter mitt i cirkeln och ett läge som mäter över större yta. (inte en massa rödpunkter överallt om de fina kameror jag kikat i). Jag gav upp och ställde kameran att autofokus mäter mitt i cirkeln och att jag får sikta på det jag vill fota. Håller jag ner knappen till hälften mäter den inte om, utan kommer i håg vad vad det blev även om jag flyttar kameran. Denna inställning gjorde mitt liv mycket lättare.

Sen gäller det att hålla j*vligt still när man fotar. Minsta skak på handen gör att det knappt märkbart ser suddigt ut. Ett stöd, ett stativ, till och med ett vanligt snöre som man skruvar i kameran och sen står på andra ändan medan man sträcker ut snöret gör mycket underverk.

Det tog ett bra tag innan jag klurade ut att kameran själv skruvade upp ISOn när det var för mörkt och därmed fick mycket brus. När jag satte kameran till att själv öka iso obegränsat utan varning i autoläget, och sen satte jag kameran ständigt på ISO 200 fick jag mycket bättre felprocent (alltså, när jag vill ha 200 iso är det alltid så, medan i läge auto kan kameran växla upp hur mycket som helst.) Ett lägre tal här ger mindre brus. Högre tal ger mer brus.

Linsskydd, motsljusskydd, filter spelar ingen roll för skärpan (åtminstone inte i nybörjarläge). Raw-foto ger inte skarpare bilder (för nybörjare i alla fall).

Sen är det förståss kul att fixa lite med bilderna i tex Photoshop elements. Nuförtiden är det inte så dyrt. Kan det vara runt en tusenlapp för ett attans kompetent program? Dräller av guider och tips i fototidningarna i kiosken. Det finns till och med en tidining helt dedikerad till photoshop med tips både för CS3/4 och elements. Med photoshop elements kan du justera bilderna så du får den där extra udden som dina vänner inte har med sina bilder eftersom de inte har photoshop elements.

Till sist, se upp med experternas goda råd. De är i all välmening, men ofta helt över huvudet på en nybörjare och oftast dyrbara för oss med billigare kameror. Man klarar sig länge med utan extra blixt, men inte utan stativ. Ett billigt stativ är bättre än inget stativ (vad än proffsen säger). En tyngd under ett billigt stativ är snällare mot plånboken än ett stativ dyrare än kameran.

Senast ändrad:
För att få skarpare bilder... använd stativ! och eventuellt en trådutlösare eller timerfunktionen.

Jag fick en del tips av en DVD som jag har som handlar just om att ta skarpare bilder.

Bilden:
automatik 1/60 5,0 blixt. iso400 evaluerande ljusmätning
Att ta med mindre slutartid ex 1/500 ger ingen större skilnad tycker jag bara mörkare bild. Är det stati som gäller? det använder jag i stort sätt aldrig. Kan man trimma kamera inst mer?
Är det skakningsoskärpa jag får på bilderna??

Bilagor

• skohäst.jpg
    skohäst.jpg
    19.3 KB · Visningar: 1,689
Bilden:
automatik 1/60 5,0 blixt. iso400 evaluerande ljusmätning
Att ta med mindre slutartid ex 1/500 ger ingen större skilnad tycker jag bara mörkare bild. Är det stati som gäller? det använder jag i stort sätt aldrig. Kan man trimma kamera inst mer?
Är det skakningsoskärpa jag får på bilderna??

Vad hade du för brännvidd? Och vad fokuserade du på?

Det typen av bilder säger väldigt lite om skärpan.

Du måste försöka skapa en "testmiljö" där du fokuserar på något distinkt och se om skärpan hamnar där du fokuserar eller bakom/framför motivet.

För att eliminera möjligheten av skakningsoskärpa kan du använda stativ eller korta slutartider. 1/60 är en ganska lång tid.

När du sedan lägger upp bilden för bedömning måste du beskära den så att bara det intressanta området visas.

Hittills finns det ingenting som tyder på att det är fel på din utrustning.

Dina albumbilder ser inte direkt oskarpa ut, det är skarpt där focus ligger (i en del fall på oändligheten). Men bilderna här ser inte så bra ut.

Jag tycker hela den sista bilden ser oskarp ut. Hur gör du när du trycker av? Skakar det när man trycker av kan hela bilden bli oskarp på 1/60 sek. Håll kameran stadigt i höger hand, med vänster hand under optiken. Vila vä armbåge mot bröstet-magen och krama mjukt, ungefär som när man siktar och skjuter med gevär. Håll avtrycken nere en stund även efter avtryck. Men blixten borde i det fallet göra att det blir skarpt?.

Brännviden ar 55mm.
Skärpan borde ligga på jäntan i rött. Det är denna typ a bilder som jag inte kan få till. Jag får lätt brus när jag tar bilder i skuggan. Bilderna som jag har lagt ut i albumet är jag nöjd med, skärpan på dessa är även dragen i fotoshop med hästbilden är för oskarp för att kunna redigera med skärpan. Har glasögon och tycker att det är lite svårt att ställa skärpan manuelt.

Tack allihop för intresset!

Jag tycker att 80% av mina bilder blir oskarp, köpte ett nytt objektiv idag för att se om det andra hade gått sönder.

Jag fotar inte med raw, har adobe foto 4.0 det är inte komatibelt med raw.

Skärpan ställs på motivet med hjälp av automatiken. Provar olika slutartider, iso och zoomavstånd. Min kunskap sträcker sig inte så mycket längre än så med läser och provar. men får inte till det. Jag får inte ner bländaren lägre än 4.0 och det med minimal zoom. Fotar mycket på barnen, ansikten. Det blir en hel del brus och oskärpa.

Vad jag jämför med?? Jag kan säga så här: min mamma märker inte av oskärpan inte heller farmor=) Oskärpan blir sällan sämre än på apan som igentligen inte är fyskam, men jag vill ha mer.

Jag vet inte vilka inställningar jag har haft på mina tidigare bilder eftersom alla är sparade med jpg. Börjar samla den infon nu i adobefoto med dubletter.

Jag äger ingen extern blixt om ljuset är ett problem?

Installera Faststone Imageviewer. http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Där kan du se på bilder i RAW och sen exportera i t.ex Tiff för vidare redigering i Photoshop.

Ge er!

Installera Faststone Imageviewer. http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Där kan du se på bilder i RAW och sen exportera i t.ex Tiff för vidare redigering i Photoshop.

Sluta att ge en massa onödiga tips innan frågeställaren vet vad som är fel!

1 Ställ in mitt punkten
2. Fotografera av testkartan på lite olika avstånd (fokusera på mittlinjen) Ställ in kameran på M välj 1/250 s och största bländaröppning 100 ISO och den inbyggda blixten samt fota av kartan i 45 graders vinkel enligt instruktioner - Gör du så är det omöjligt att misslyckas med ditt test.
3 Kolla i inzommat läge (100%) var det är skarpast.

Svårare än så är det inte att kolla om det är fel på fokusautomatiken.

När man gjort detta kan man sedan gå vidare med olika tips som att lära sig använda rätt exponeringstid, se till att bilderna är tillräckligt skärpta osv.

objektiets autofocus felar. det har jag nästan misstänkt. När den har låst och röd punkt blinkat kan fokusen fortfarande röra på sig, precis som ett glapp på en bilratt. Nya objektivet kom igår jag har tagit några kort och ist är det skillnad. Som jag har läst och provat olika tider och exponeringar så nu är jag helt tom i skallen. Det är bara att börja om från början=( Knäckande!

ANNONS
Götaplatsens Foto