Annons

Oskarpa foton, obektiv, raw frågor mm... 350d!

Produkter
(logga in för att koppla)
johan_w skrev:
Gör ett eget "batch". Vet inte om elements stödjer detta. Men det är praktiskt.

Har du något förslag på hur detta skulle se ut ? Jag menar visst kan man säkert ordna en batch-fil som ställer in vissa värden på skärpa kontrast och dylikt, men jag är intresserad av vilka värden dessa inställningar skulle ha, för att kunna köras på ett mängd bilder.

Det vill säga någon typ av "allmän" inställning som fungerar på många bilder, och som skulle ge effekten av det en kompaktkamera gör direkt.

Re: Re: Re: exempel

hailstorm skrev:
tycker du har en sund inställning till fotandet.
Det du kan göra är:

1: ställ upp skärpan i kameran.
2: ställ upp kontrasten 1 steg.
3: VARA noga med vitbalansen.
4: Många gillar srgb+ (högre färgmättnad).

Har mycket svårt att tänka mig att du inte ska få bra bilder direkt ur kameran med dessa inställningar.

Tack för dessa uppgifter. Ska testa och se hur det blir.

Tycker faktiskt inte alls att bilderna från en dslr ALLTID måste efterbehandlas i t ex Photoshop. Det beror ju på vad det är för bilder faktiskt. Vanliga semesterbilder kanske man inte ids sitta o pilla m detta på varenda en. Men lite ökad kontrast o skärpa kan man dock önska sig ibland o det går ju att ställa in i kameran. Är man bara noga m vitbalansen eller ställer den på AWB så blir det oftast bra tycker jag.

Men visst kan de flesta bilder alltid bli lite bättre m en stunds efterbehandling.

johan_w skrev:
Här kommer en länk hur du gör:
http://www.fotosidan.se/doc.htm/3765/

Jättebra. Tack för det Johan.

En fråga:
Är de auto-inställningar som finns i bildbehadlingsprogram (PS CS, elements) OK att använda sig av ?
Gör dom ett bra jobb i mitt fall ? Det vill säga då man vill behandla ett stort antal bilder på en gång.
Antar att man kan få bättre resultat om man gör manuella justeringar på varje bild men då förlorar jag smidigheten som jag är ute efter.

Matte01 skrev:
Jättebra. Tack för det Johan.

En fråga:
Är de auto-inställningar som finns i bildbehadlingsprogram (PS CS, elements) OK att använda sig av ?
Gör dom ett bra jobb i mitt fall ? Det vill säga då man vill behandla ett stort antal bilder på en gång.
Antar att man kan få bättre resultat om man gör manuella justeringar på varje bild men då förlorar jag smidigheten som jag är ute efter.

Jag är inget photoshop proffs. Men du kan ju testa och köra auto och se vad du tycker. Oftast tycker jag dom gör ett bra jobb:)

ANNONS
Götaplatsens Foto