Annons

Oskparpa bilder 5D mk1

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Var i veckan ute och fotade lite snowboard osv med min "nya" 5D. Tycker att AF i de flesta fall funkar för skidor/snowboard.

När jag går igenom bilderna så hittar jag något skumt. De flesta bilderna är skarpa, men var fjärde bild (om man tagit fler bilder i följd med högsta serietagningen) är totalt oskarp. Det förekommer nästan i varje serie när jag nu insett problemet.

Någon som har samma problem?

Var i veckan ute och fotade lite snowboard osv med min "nya" 5D. Tycker att AF i de flesta fall funkar för skidor/snowboard.

När jag går igenom bilderna så hittar jag något skumt. De flesta bilderna är skarpa, men var fjärde bild (om man tagit fler bilder i följd med högsta serietagningen) är totalt oskarp. Det förekommer nästan i varje serie när jag nu insett problemet.

Någon som har samma problem?

Snowboardåkaren kan ha flyttat sig ur området där skärpan finns.

Kameran kan ha darrat till genom fotografen introducerat skakningar i bilden, eller på annat sätt flyttat omkring kameran.

Kameran är utrustad med bildstabiliserande optik där stabiliseringesfunktionen startat om sig om.

Kameran har en fotograf med förväntningar som inte matcar specifiaktionen på kameran.

Det är fel på kameran.

Väldigt märkligt inlägg a dig Roland?

Har fotat "action" i 9 år. Har aldrig varit med om att bild 4 i en serie konsekvent är oskarp.. Alla andra bilderna är skarpa. Jag tror att det är något galet med kameran.

Gick nu ut för att göra ett test eftersom du gav mitt självförtroende en liten törn. 4 bilder i rad med serietagning, stativ och trådutlösare.. Samma fenomen!

Det är inte helt ovanligt att enstaka bilder i en serie blir oskarpa, det händer när kameran "tappar" motivet (t.ex. vid överväxling av fokuspunkt) och måste söka efter fokus genom hela fokusområdet igen. Men jag har aldrig varit med om att det skulle ske konsekvent var fjärde bild?

Vilka fokuspunkter använder du, endast mittpunkt eller alla fokuspunkter? Har du hjälpfokuspunkterna aktiverade?

Vad använder du för objektiv? Bildstabiliseringen kan ibland ställa till det för den följande autofokusen. Har objektivet USM? En långsam fokusmotor kan också ställa till det för den följande autofokusen.

/Sara

Hej och tack för svaret. Det är konsekent fjärde bilden när jag tar en serie. Nu senaste fotograferade jag ett stabilt staket med stativ, kort slutartid och trådutlösare. Samma sak.. Var fjärde bild blir, ja man kan inte ens säga oskarp för den är helt ur fokus.

Jag har testat med 28/70 och 70-200 utan IS. Samma sak med båda objektiven..

Måste be om ursäkt till ROland.. Missförstod till inlägg trots att jag läste det fler gånger.

Jag tolkade;

"Fel på kameran" som att du var dryg och menade att jag borde förstå att det var mig det var fel på men att jag ville få det till att det var kamerans fel:)

ANNONS
Götaplatsens Foto