Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oxiderad pappersframkallare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Framkallningsvätskan börjar bli rätt rejält oxiderad (gul/brun färg). Men bara 137 papper är kopierade, och 250 klarar den. Är det bara att köra på tills den tar slut?

Och en sak till..
Någon som råkar känna till hur man (om man nu kan) lämnar en flik av filmen ute vid tillbakaspolningen på en Nikon F-601.

Tacksam för svar som vanligt!
/cj

kör på du bara. möjligtvis kanske den är lite långsammare (har jag dock aldrig själv märkt med mina oxiderade vätskor) men "krämen" borde vara kvar som vanligt.
(när den är i det närmaste svart är det nog lika bra att slänga den.. då brukar det finnas för mycket kistalliserat jox i dunken dessutom.. åtminstone enligt mina erfarenheter)

om du öppnar dina filmkassetter med kapsylöppnare eller tång så behöver du inte bekymra dig över att fliken måste sticka ut.
det är dessutom bättre att ta bort "locket" på kassetten då man kan "hälla" ut filmen ihoprullad, så man inte riskerar repor på emulsionssidan när man drar ut den ur springan.
det må vara lite knepigare innan man får kläm på det, men det är egentligen inte svårare än att öppna en läskflaska. och när du väl fått kläm på det, så går det både fortare och eliminerar riskerna för emulsionsrepor.

:eek:)

tjosan!

När framkallaren har kontakt med luft så oxiderar den! Mjukframkallare såsom selectol - soft har en livslängd på en timme i öppen skål.
Normalt sett så rekommenderar man inom "fine Print" kretsar att du har ett lock över framkallningsskålen. Ett litet tips är att du har
en referens. När du blandat din framkallare så kör du papperet 3 min Bara exponerat med förstorningsaparaten utan neg. Gör som en provlapp. nästa gång du kopierar med den framkallaren så gör du samma test. En döende framkallare kan inte ge svart!!!! Allt detta står i framkallarens datablad dessvärre oftast på engelska....vilket är ett obegripeligt språk för många av oss. Kodaks datablad är superba om man tar sig tid att läsa dem. Likaså Agfas,ilfords
o.s.v.

Tack så mycket för hjälpen! Jag brukar i vanliga fall öppna filmburken med kapsylöppnare, men den här gången har jag inte lyckats lösa det ständiga mörker-problemet så jag måste nog vara skitsnabb för att rullen inte ska bli skadad. Men det blir väl en utmaning!

/cj

Lasse...

skitbra lasse! de där knepen hade jag glömt! referens och att lägga en skål i framkallarskålen körde jag ju ofta med. (börjar inse att det var längesen jag stod i mörkrummet...)
fast jag märkte sällan på referensen att det mattades av.. ;o)
berodde nog på "skräpet" jag brukade framkalla med. ;o)

tjosan!
:eek:)

Locket kan vara ett frigolitblock som passar till skålen, då slipper du att hälla över på dunk.

Det är ju inte 100% men det brukar funka några dagar.

Förnyelselösning eller en skvätt färsk konc framkallare kan förlänga livet på badet avsevärt.

Mycket bra tips om att kolla max-svärtan på en liten provbit, tack för den !

Man kan också utnyttja att framkallaren har oxiderat . Brukar själv blanda en del gammal oxiderad framkallare i den nya vid varmtons framkallning för högre effekt ( men lägre djupsvärta ) , användbart även vid lithframkallning , så kallad "old brown".
Bengt

ANNONS
Götaplatsens Foto