Annons

På jakt efter ny prisvärd "systemare"

Produkter
(logga in för att koppla)

eldaren3

Avslutat medlemskap
Om man tar alla budgetsystemkamrer och sätter likvärdig optik på ex en fast 50mm.
Blir bilderna lika bra då, jag tänker på brus, skärpa, färgåtergivning etc,,,,
Varför jag undrar är att det kommer ju nya hela tiden och börjar nu bli sugen att byta. Då jag kör med en G3 idag så har jag en hyffsad bildkvallite redan och funderar på om man måste gå till en systemare eller om ex fujis 9500 är ett lyft?
//Björn

I princip ja, däremot finns det ju andra saker som skiljer, t.ex. bildstabilisering i huset, seriebildtagningshastighet och ljusmätningssystem.

Sägs ju att Canon har lägst brus.

Ja bildstabiliserinng hade jag på en olympus tidigare o det kan ju vara bra, men då blir det nästan bara pentaxen kvar...

Canon gjorde sig känd för att ha extremt lågt brus även vid höga ISO för några år sedan, men tekniken går ju framåt, så jag vill i alla fall tro att de övriga kameratillverkarna torde ligga i samma klass som Canon vid det här laget.

Vid fotografering i området ISO 100-400 skulle jag tro att kamerorna är identiska. Från 800 och uppåt kan eventuellt bruset se olika ut mellan de olika kamerorna, skulle jag tro.

Pentaxen är sist ut just nu, men jag skulle vilja se lite testbilder med den också typ steve's eller DP
det kanske kommer

Det blir att vänta till 19 sep, Cyber-foto gav inte den mer än bra köp det kan mantycka lite märkligt kanske.

eldaren3 skrev:
Det blir att vänta till 19 sep, Cyber-foto gav inte den mer än bra köp det kan mantycka lite märkligt kanske.

"Bra köp" säger väl en hel del det med, då är det ju iaf rekommenderat av dem.

Jag tycker objektiv och kameratest är väldigt subjetivt, då det för mig snarare är bilden som är viktig än hur mycket megapixlar och hög ISO. Det är ju inte ett mått på vad man kan göra med den.
Man kan ju komma väldigt långt med penna och papper..

Att ta steget upp från en kompaktkamera och för att lära sig en system, så kanske man inte behöver köpa det dyraste och det tekniskt bästa jämt.

Jag är oerhört nöjd med min Ist DL och kit-zoomen.

Exempelbild:

http://web.telia.com/~u27004369/pics/port.jpg

(18mm, ISO 200 och bländare 16)

I Pentaxforumet på DP finns en hel del användarintryck av K100D. Nedan länk till en japansk sida med användarbetyg på K100D tillsammans med DA 18-55 gluggen.

http://babelfish.altavista.com/babe..._en&trurl=http://kakaku.com/item/00502110995/

Betygen på Cyberphoto tycks i viss grad spegla försäljningen. Jag kommer ihåg när Pentax istDS "testades" då skrev man nått i stil med att visst är kameran välbyggd men 350D är ju iaf snäppet bättre. Det är de nog ensamma om att tycka.

Senast ändrad:
Tobias jag har allt sett på den o de andra bilderna du har men söker lite o efter dom med lite större filstorlek..

eldaren3 skrev:
Tobias jag har allt sett på den o de andra bilderna du har men söker lite o efter dom med lite större filstorlek..

Vad letar du efter, liv i rymden? ;) Skämtåsido!
Jag kan skicka stor exempel från DL om du vill se, den ska ju trots allt vara lite sämre
och bör vara en god referenspunkt för köp.

DA18-55mm ISO 200:

Bilagor

• stor.jpg
    stor.jpg
    20.5 KB · Visningar: 76
ANNONS
Götaplatsens Foto