Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Påskkäringar - bokprojekt

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Som kulturhistoriker/folklorist håller jag nu på att färdigställa en populärvetenskaplig bok om påskkäringarnas historia. Kort sagt följer traditionen och dess förändring från 1800-talet fram till idag. Ett problem är dock bristen på bra illustrationer/fotografier. Lagom till påsk undrar jag därför om någon har nya eller gamla bilder på utklädda påskkäringar eller påskgubbar att lägga ut här (för eventuell senare publicering, då givetvis mot ersättning)?

Bästa,
F.

Bara snabbskannade kopior i datorn (och så mängder av negativ..)

Men efter helgen så:)

Bilagor

• easter09.jpg
    easter09.jpg
    45.8 KB · Visningar: 495
Roligt! Fina bilder ni laddat upp. Någon annan som har något nytt eller gammalt fotografi på utklädda?

Bästa,
F.

Jag har en del. Lägger ut några exempel här bara, ta kontakt om du är intresserad. Glad påsk :)

Bilagor

• group_015.jpg
    group_015.jpg
    38.5 KB · Visningar: 392
lottawe skrev:
För årsfärska borde det väl vara imorgon som gäller? Eller är det olika? Här avgår iaf påskparad i morgon. Jobbar och plåtar den digitalt då. Kanske blir någon mer hit med..

Jo, i exempelvis Dalsland och Värmland (dvs. traditionens ursprungliga utbredningsområde) är det påskafton som gäller - även om man numera ser påskkäringar också på onsdagen (t.ex. dagisbarn) och torsdagen. I större delen av landets östra och norra delar tycks dock skärtorsdagen vara vanligast. Intressant med påskparadsbilder från dina hemtrakter. Själv ska jag faktiskt till påskparaden i Åmål för att fotografera.

Bästa,
F.

Mina bilder var årsfärska, alltså från igår, skärtorsdagen. Här i mellersta Dalarna går de iallafall på skärtorsdagar, påskkäringarna. Sen flyger de väl till Blåkulla, tror jag.

Från påskparaden saknar jag tillstånd från "modellerna" att använda bilderna och det var ändå inte särskilt mycket att ha. Sonen var dock glad som vann 100kr i utklädningstävling (när jag inte var där med kameran) och fick nog av godis redan där. Ville sedan inte gå från mormor för att "påska" mer, och så börjar han bli proffs på att fly kameror som riktas mot honom också. Enda bilden på påskgubben typ där han inte springer är denna. (Bortförklaring = Jag har bara sett honom 30 min. idag.)

Bilagor

• 400paskgubbe.jpg
    400paskgubbe.jpg
    45.8 KB · Visningar: 267
Senast ändrad:
Fast andra flydde inte lika snabbt..
Moderna påskkärringar kör fö Björn Borgväska kastad över axeln:)

Bilagor

• 400bjornborg.jpg
    400bjornborg.jpg
    46.8 KB · Visningar: 449
ANNONS
Götaplatsens Foto