Annons

P6000 och CLS

Produkter
(logga in för att koppla)

boldten

Aktiv medlem
Ska skaffa en kompaktkamera och det väger mellan Panasonics LX3 och Nikons P6000 (båda har givetvis sina för och nackdelar). Dock har jag ännu inte fått klarhet i om man kan fjärrstyra SB-600/800/900 blixtar med den inbygda blixten m.h.a. CLS.

Någon som har testat och som kan ge ett utlåtande?

Om CLS funkar så återstår endast problemet med det nya RAW-formatet på P6000. Såg dock att Lightroom 2.1 nu stödjer P6000 men gäller detta även för Mac-användare?

mvh /Martin

Har du konsulterat manualen? Eller frågat Nikon t.ex.?

Jag har inte frågat Nikon men däremot har jag läst produktbroschyren och manualen för P6000 och jag tycker de ger motstridiga uppgifter. Därav frågan.

Från produktbroschyren:
"The built-in accessory shoe supports Nikon’s Creative Lighting System with advanced i-TTL flash control for external Speedlights." Alltså, man kan styra externa speedlightblixtar genom CLS.

I manualen hittar jag följande information:
"Speedlights SB-400, SB-600, SB-800 and SB-900
Shooting with Wireless Lighting can be done by setting the SB-800, SB-900 or Wireless Speedlight Commander SU-800 to “commander”, and setting the SB-600, SB-800 and SB-900 to “remote flash”. However, the flash is not usable even if the monitor flashes when the SB-800 and SB-900 is set to
“commander”. The Wireless Lighting group setting is only applicable for group A. Change the setting for both the commander and the remote flash to group A. Refer to the Speedlight manual for more information."

Enligt manualen så måste man använda en SU-800 eller SB-800/900 som commander för att fjärrstyra eventuella externa blixtar. På detta vis går jag miste om allt det goda eftersom jag vill ha med min lilla P6000 i ena fickan och en liten SB-600 i andra fickan när jag är ute. Att behöva asa med ytterligare en SB-800/900 tar för mycket plats och funkar inte alltid för mig i de situationer då jag tänkt använda P6000 :-/

För att summera. Det jag inte förstår är hur P6000 kan stödja CLS utan att tillåta fjärrstyrning av Speedlights. Det är väl en väldigt viktig del i CLS-systemet, eller har jag missat något? Och varför är man begränsad till 1 av 3 grupper (i detta fall A) även om en extern blixt används som commander?

Enligt mig känns detta upplägg inte helt genomtänkt då det handlar om en avancerad kompaktkamera som är avsedd för att vara främst portabel.

mvh /Martin

Senast ändrad:
Jag tycker produktbroschyren och manualen verkar var överens. "The built-in accessory shoe supports Nikon’s Creative Lighting System".

I denna "accessory shoe" kan man alltså sätta en SB-800, SB-900 eller SU-800 för att styra andra blixtar enligt manualen.

En D3 fixar heller inte att styra andra blixtar utan att man åtminstone har en SU-800 så varför en P6000 skulle göra det är väl inte självklart? Även om det är en "avancerad kompaktkamera" så är det fortfarande en kompaktkamera. Jag är mer förvånad över att den alls stöder CLS.

Jag tycker produktbroschyren och manualen verkar var överens. "The built-in accessory shoe supports Nikon’s Creative Lighting System".
Jo, det kan jag hålla med om fast det var snarare formuleringen "...control for external speedlights" som jag tolkade som att man kan fjärrstyra blixtar.

En D3 fixar heller inte att styra andra blixtar utan att man åtminstone har en SU-800 så varför en P6000 skulle göra det är väl inte självklart?
Jättebra fråga. En av alla skillnader mellan D3:an och P6000 är att den senare har en inbyggd blixt som borde kunna användas för att fjärrstyra speedlights.

Efter mer letande på nätet hittade jag begreppet "Advanced Wireless Lighting" (AWL) på Nikons sidor. Det är denna teknik som möjliggör fjärrstyrning av speedlights. CLS har alltså inget med detta att göra, vilket jag helt felaktigt trodde.

Alltså stödjer P6000 CLS men dessvärre inte AWL vilket är synd eftersom den ju har en inbyggd blixt. Jag får väl vänta och hoppas på en kommande P6100, eller strunta i fjärrstrningen och slå till på en Panasonic DMC-LX3 direkt istället.

Tack så mycket för hjälpen Torbjörn.

En av alla skillnader mellan D3:an och P6000 är att den senare har en inbyggd blixt som borde kunna användas för att fjärrstyra speedlights.
Ja, det kan jag hålla med om. Tittar man på en SU-800 så undrar jag dock hur det egentligen funkar. Den ser mer ut som blixt som tappat blixthuvudet med bara AF-hjälpen (eller vad det kallas) kvar och tycks använda infraröd kommunikation till de andra blixtarna. Så det verkar inte behövas någon blixt för att styra andra. Hur funkar det egentligen i t.ex. en D300? Sitter där en infraröd sändare i den uppfällbara blixten?

ANNONS
Götaplatsens Foto