Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Panasonic 12x zoom 4 Mpixel...

Produkter
(logga in för att koppla)
Kim10D skrev:
Om objektivet är det samma som på FZ2 (vilket det troligen är) så skulle inte jag ha några större förhoppningar om bildkvaliten.

här finns mer info: http://www.dcviews.com/press/Panasonic-DMC-FZ10.htm
http://www.dpreview.com/news/0310/03100201panasonicdmcfz10.asp

Menar du att objektivet inte är bra?? trots att det står Leica på det? *förvånad*
Den här kameran hade jag kunnat tänka mej om den haft fler pixlar, än två alltså... med fyra o ett pris på några tusenlappar måste den väl vara ett kap. Trodde jag. Med Leica och IS och 12x zoom... hmmm

Jag menar absolut att det objektivet är högst mediokert, kolla testbilderna: suddiga, vinjettering, kromatisk abberation.
namnet "Leica" betyder inget i detta fall, licenstillverkad...de har bara lånat ut sitt namn..vilket jag tycker är skandal.

Kim10D skrev:
de har bara lånat ut sitt namn..vilket jag tycker är skandal.

Jag ska kika på bilderna när jag e piggare, men för mej så smäller namnet Leica nästan lika högt som Porsche, fast i olika kategorier. Nu lånar ju FA Porsche också ut sitt namn i tid o otid, t o m digitalkameror är ju designade av FA Porsche... men inte skulle de väl låta nån tillverka en dålig sportbil o sätta sitt namn på den!?

Kan Leica verkligen vara så tokiga? Det måste vara ett av de värdefullaste varumärkena i kameravärlden...

Men OM kameran e bra o kostar 600 billiga dollar så är det väl ännu ett skäl att inte välja en billig DSLR...

KGS skrev:
Nu lånar ju FA Porsche också ut sitt namn i tid o otid, t o m digitalkameror är ju designade av FA Porsche...
Lite skillnad för då står det "Designad av FA Porsch" de står alltså bara för själva designen.
KGS skrev:

men inte skulle de väl låta nån tillverka en dålig sportbil o sätta sitt namn på den!?
Nä, och FA Porsch designar inte skräpprodukter heller.
KGS skrev:

Kan Leica verkligen vara så tokiga? Det måste vara ett av de värdefullaste varumärkena i kameravärlden...

Det är just därför de kan tjäna pengar på att sälja sitt namn.

Kim10D skrev:
namnet "Leica" betyder inget i detta fall, licenstillverkad...de har bara lånat ut sitt namn..vilket jag tycker är skandal.
Samma sak med Sonys Carl Zeiss-optik, också licenstillverkad. Bra namn säljer många kameror...

Men i det fallet är de konstruerade av Carl Zeiss iaf..och har hög kvalitet..så då är det väl okej.

Kim10D skrev:
Men i det fallet är de konstruerade av Carl Zeiss iaf..och har hög kvalitet..så då är det väl okej.
Nja...jag har hört att det finns så kallade "Carl Zeiss" objektiv på Sony-kameror som lär vara konstruerade av Canon, dock godkända av CZ.
Ett känt exempel är den optiken som sitter i Sony DSC-S70 och S85, den sitter också i Canon G1, Epson 3000Z och i nån Casio (kommer ej ihåg modell). Dock lär Sonys DSC-Fxxx kameror ha riktiga CZ-objektiv...men så kostar de ju lite mer.

Aha..konstruerade av Canon, då borde det ju stå Canon på dem..mycket snyggare än Carl Zeiss.

Kim10D skrev:
Det är just därför de kan tjäna pengar på att sälja sitt namn.

Jo, men i längden minskar förtroendet för namnet om de sätter det på skräpprodukter, då blir det inget värt tillslut... har de råd med det?

Det är det jag menar...det är skandal! fattar inte att det skämmer ut sig så.
Snart kommer det väl engångskameror med "Leica optik" ...

Jag har en ratt till datorn hemma som har en äkta ferrari logga..... altså måste den vara jättebra då ferrari satt sitt namn på den.
/Ironi

Ja..det såg ju låååångt mycket bättre ut än med de tidigare modellerna..bara hoppas det håller vad det lovar.

Det var en video förstår jag av filnamnet..men jag fick den inte att spela upp..nopp..D-SLR:er har inte videofunktion.

Nu var det väl främst bilderna som var av intresser för mig, ska jag filma tar jag fram DV kamern. Men kvaliten på den här filmen är i alla fall helt OK för en digitalkamera (tycker jag)

http://ad.impress.co.jp/tie-up/lumix0310_2/l_img/p1020372.mov
(spara istället för att öppna i webbläsaren om du har problem att se filmen)

Bilderna är i alla fall bra, med tanke på zoomomfånget kanske t.o.m. mycket bra.
OK brus, inte direkt störande kromatiska abberationer (heter det så på svenska?), färger och upplösning verkar fullt tillräckliga för mig i alla fall.

ANNONS
Götaplatsens Foto